Categorieën: Nieuws

Tram geen breekpunt bij vorming nieuw college

De tram lijkt geen breekpunt bij de vorming van een nieuw college.
Dat zegt Glimina Chakor van GroenLinks, de partij die het voortouw neemt bij de vorming van een college. De Groenen hadden de tram prominent in hun verkiezingsprogramma staan. D66 had samen met de SP in 2012 juist de stekker uit de tram getrokken. Informateur Ineke van Gent adviseert de gemeenteraad om een coalitie te vormen van GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie. Over bereikbaarheid en vervoer moet nog wel gepraat worden maar de partijen verwachten nu al dat dat geen probleem gaat worden.

Over zorg, milieu en de bestuurscultuur zijn de partijen het waarschijnlijk snel eens, denkt informateur Van Gent en ook dat bevestigen de partijen. Mattias Gijsbertsen, nu nog wethouder, wordt de formateur van het nieuw stadsbestuur.

 

 

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • DE GRONINGERS WILLEN GEEN TRAM! Een ezel stoot zich in het gemeen niet twee keer aan dezelfde steen....Groen Links wel dus...

  • Welk nieuw en duur object komt er wel op de rol?
    De ene keer is het de tram , dan een zeer ingewikkelde en dus dure zuidelijke ringweg en laten we vooral HET MONSTRUM niet vergeten welke de inwoners van Groningen kapitalen kost en nog jaren gaat kosten.

  • Er werd indertijd ook gesproken over een kabelbaan, nu weer die tram, eerst moet al het verkeer de stad uit, vervolgens willen ze er zo'n herrie makende tram voor in de plaats. Gaat het om de prestige, het geld verbrassen of om meer gele hesjes te mobiliseren.......

  • Deze gemeente heeft nu al meer dan € 1.529.000.000,00 Een miljard vijf honderd en negenentwintig miljoen Euro aan langlopende leningen openstaan, welke ooit eens ingelost dienen te gaan worden, waarvan de rente zolang deze niet gaat stijgen, nog net opgebracht kan worden. Het lijkt mij sterk dat daar nog een, naar ik heb gelezen
    € 500.000.000,00, laat het de helft zijn, voor een boemellijntje bijgeleend kan gaan worden.

  • Goh, van Gent vroeg de SP naar de tram en daarna werden de gesprekken afgekapt en nu ineens is de tram geen breukpunt. Er word weer een vies spelletje gespeeld door de grootste en aantoonbaar meest hypocriete partij van Nederland.

    Uiteraard gaan we alle toekomstige gemeenteraad leden van Groen Links onder het microscoop leggen. (ik heb er al een paar op het oog die waanzinnig on-groen bezig bezig zijn.)

    • Huh? De SP is juíst één van de partijen die geen tram wil.
      En dat lijkt mij overigens (ook) een wijs en verantwoordelijk standpunt.

  • Tientallen miljoenen euro's vergooit de vorige keer en er was al veel weerstand tegen de tram en hoppa slinks, ik bedoel groenrechts of wacht groenlinks, praat er over alsof er nooit wat gebeurd is. Ze zijn nog niet aan de macht of het geld verspillen is in gedachten al begonnen.

    "Ze" willen trouwens de rekening van alles en iedereen bij de bedrijven neerleggen, tenminste de landelijke partijen. Wie denk je wie uiteindelijk de rekening krijgt? Juist ja de burger. Veel kans dat er bedrijven vertrekken uit Nederland en bedrijven die blijven de verhoogde lasten vrolijk doorberekenen aan de consument. Die lui zijn wereldvreemd. Ik snap niet dat er zoveel mensen achteraan hobbelen. Mooie tellsell praatjes maar totaal onrealistisch.

  • Ow, en de PvdA is uitgescheten, zeker landelijk. Waarom krijgen die nog een stem om mee te regeren? Weer een middelvinger naar de burger.

    • Vooral ook een middelvinger naar de mensen in Beijum en Lewenborg. Gaan van een fenomenale OV-verbinding naar het centrum, naar een afbraakverbinding. Maar wat heeft dat enge kartelvolk van GroenLinks, D66 en PvdA met de gewone Groningse burger? Bar weinig.

      Inge Jongman zal haar roze bril wel weer oppoetsen. Lekker positief al juichfolders afkomstig van B&W toejuichen. Dat is wat zij denkt dat de rol van raadslid inhield. Haar standpunt mbt MONSTRUM blijft een klassieker. Je geeft een prachtige historische Hanzestad de stedenbouwkundige genadeklap, maar dat is goed voor de bakkers in de regio.

  • Gronigen voor jaren een bouwput. De hele stad op de kop voor een tramlijn. De ongevallen zijn niet van de lucht door fietsers die rijden in tramrails, dat zijn wij niet gewend, dronken chappies die er in rijden tijdens het uitgaan Terwijl er zeer goede en goedkopere mogelijkheden zijn als een electrische bus. Dan hoeft de stad niet voor jaren een bouwput te zijn en het verkeer kan normaal zijn gang gaan.

Recente berichten

‘Zondag wisselend bewolkt, komende dagen zon maar ook buien’

Stralend en zonnig voorjaarsweer zit er voorlopig nog niet in. De zon zal zich de…

2 uur geleden

Geen treinverkeer mogelijk naar Assen door aanrijding

Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle moeten op Koningsdagavond rekening houden met vertraging. Door een aanrijding…

4 uur geleden

Persoon uit water gered aan Turfsingel

Omstanders hebben zaterdagavond aan de Turfsingel een persoon uit het water gered. De persoon was…

4 uur geleden

Meisje ten val in Haren en komt met voet bekneld te zitten in fietswiel

Een meisje is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Kerkstraat in Haren. Dat…

8 uur geleden

NK Jeugdschaken strijkt neer in Hoogkerk: “Het moet zo stil mogelijk zijn in het gebouw”

Hoogkerk is tijdens de meivakantie het mekka voor de Nederlandse jeugdschakers. Zaterdag begon het Nederlands…

8 uur geleden

Ondanks ontbreken grote vrijmarkt toch een feestelijke dag in Beijum

In de wijk Beijum was er de afgelopen jaren veel belangstelling voor de grote rommelmarkt.…

10 uur geleden