Categorieën: Nieuws

ChristenUnie: “Realiseer spoorlijn Veendam-Stadskanaal”

De fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer wil dat de spoorlijn van Groningen naar Veendam wordt doorgetrokken naar Stadskanaal. Kamerlid Stieneke van der Graaf zal dit donderdag aan de orde brengen in de Kamer.

“Ik ga de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vragen of zij zo snel mogelijk afspraken wil maken over de realisatie en financiering van de spoorlijn naar Stadskanaal”, zegt Van der Graaf. “Het heropenen van deze spoorlijn is een langgekoesterde wens. Als de lijn wordt geopend dan zal dit grote waarde hebben voor de bereikbaarheid en de economie in deze regio.”

Het openen van de lijn naar Stadskanaal is ook een wens van de provincies en gemeenten in Groningen en Drenthe. “Er zullen afspraken moeten worden gemaakt over de afkoop van de kosten voor beheer en onderhoud van de spoorlijn, maar er zal ook moeten worden gesproken over een bijdrage van het Rijk aan de financiering.” Tot slot hoopt Van der Graaf dat er een oplossing wordt gevonden voor museumspoorlijn STAR die op dit moment gebruik maakt van het traject vanaf Veendam naar Stadskanaal.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Prima plan, en het spoor ligt er al.
    En vervolgens de lijn doortrekken naar Emmen, waarna eindelijk een goede verbinding met o.a. Twente ontstaat en de flessenhals Meppel - Zwolle ontlast wordt.

  • geloof je jezelf Jan ? Het is een onhaalbaar project .Er is te weinig geld en er moet ook een nieuw vervangend spoor voor de Star aan gelegd worden.
    Het spoor Veendam Stadskanaal is niet in bezet van de staat /pro rail/NS
    Het spoor moet totaal vervangen worden.
    Kosten gaan naar de 200 miljoen.
    Dit beter stoppen in de aanpassing spoor Groningen - Hoogeveen en nieuw spoor Hoogeveen Kampen aansluitend op de Hanzelijjn
    Geen flessehals Meppel/Zwollen /herften en 32 tot 34 min reistijd besparing.
    Drenthe heeft jouw voorstel allang afgeblazen.
    Dalen Hoogeveen is 30 km en een goed alternatief voor Enschede - Groningen

    • Ja hoor Pieter, ik geloof mezelf helemaal.
      En met mij velen geloven er velen in... bijvoorbeeld in Groningen, Twente en Drenthe (met name het oostelijk deel van die laatste provincie uiteraard).

      • Drenthe heeft het afgeblazen en gaat de N 34 in deeltjes aanpakken maar lopen in de Punt klem en later op Jullianaplein op de 12 stoplichten !

  • Lobbyen in Den Haag is hard nodig, zelf kan het noorden dit soort projecten nooit betalen en Den Haag lacht als er een subsidieaanvraag uit de noordelijke provincies komt.

    Dit stukje zou nog kunnen, maar het plan voor een spoor naar Emmen/Almelo wordt 'm vrees ik niet. En ook de door de STAR beoogde route naar Vries wordt lastig, hoewel het dijklichaam er nog vrijwel volledig ligt.

Recente berichten

En toen was het oorlog, “Je wist niet wat je er mee aan moest”

Abel van Santen was 17 toen de oorlog uitbrak. Het begin van een verwarrende tijd,…

3 minuten geleden

Man (31) veroordeeld voor stalking en verspreiden naaktbeelden in Groningen

Een 31-jarige man is vrijdag veroordeeld tot een taakstraf voor de duur van 180 uren…

5 minuten geleden

Een ode aan Snack Hoek: ‘Ik heb zelfs een tattoo gezet!’

Snack Hoek is een begrip in Groningen. Welke uitgaander gaat er niet wel eens naar…

6 minuten geleden

Zaanbrug heeft kuren, bussen slaan haltes over

De Zaanbrug stond vrijdagmiddag opnieuw enige tijd in storing. Het brugdek bleef omhoog staan en…

18 minuten geleden

Badeendjes ‘racen’ naar de finish in de Papiermolen, voor de vrijheid en voor de kas van het Bevrijdingsfestival

Het Bevrijdingsfestival Groningen liet vrijdagmiddag 6.000 badeendjes te water in de Papiermolen. De ‘Badeendenrace voor…

48 minuten geleden

Oranje plantenbakken verwijderd van het Damsterplein

De oranje plantenbakken op het Damsterplein waren veelal kapot en het groen in de bakken…

1 uur geleden