Categorieën: Nieuws

CU wil snelle komst trein Groningen – Hamburg

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf wil dat het kabinet inzet op een vlotte komst van de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.  

In het Duitse Niedersachsen ligt een nieuw regeerakkoord en Van der Graaf wil weten wat Nederland gaat doen voor de spoorlijn.

“Het is belangrijk dat wordt gewerkt aan de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Deze lijn verbindt uiteindelijk zelfs de belangrijke knooppunten Amsterdam en Hamburg met elkaar”, aldus Van der Graaf.

Zij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

 

Andor Heij

Bekijk reacties

  • En weer een brug i p v spoortunnel en Duitsland geen geld wil en zal investeren in Leer-Bremen en Leer > ned grens

  • Dat is toch het grote probleem! De ontbrekende brug waarvan de bouw word getraineerd ( vermoedelijk door de scheepwerf in Papenburg.
    Daar eerst eens wat aan doen!
    Of indertussen alles aanleggen aan beide kanten van de ( nieuwe) brugzodat als fie eindelijk klasr is de snelle verbinding er ook gelijk is

  • Dat Groningen slechts 83 miljoen in potje heeft en. Dat er voor Zuidbroek-Nieuweschans 163 miljoen voor verdubbeling nodig is + electrificeren vanaf Groningen. spoor voorbereiding 8-12j in beslag en aanleg 6-8 j kost. Deze dame roept iets zonder dit te weten.

  • Een spoorlijn van Delfzijl (met een tunnel onder de Eems) naar Emden lijkt me nog steeds een goed alternatief. Er moet wel zoveel aan het spoor naar Leer gebeuren voor dat echt een volwaardige spoorlijn naar Duitsland is dat waarschijnlijk dat nog duurder is ook. Zo kunnen er iig alleen boemeltjes over en dan nog zal de spoorlijn uiteindelijk aangepakt worden. Je wilt op z'n minst ook dan grotere treinen hebben toch ?

  • Een spoortunnel bij Delfzijl naar Emden zal minimaal 1 miljard tot 1,4 miljard gaan kosten en een spoortunnel onder de Eems door zal 350-400 miljoen gaan kosten, ik praat wel over 2 sporig (mijn eigen ervaring Schiphol spoortunnel verdubbeling 5,7 km lengte raming was 800 het werd 1,4 miljard en bij de HSL zuid de tunnels onder de Oude Maas en Dordtse Kil door waren per stuk 450 miljoen+ nieuwe Moerdijk spoorbrug 1060 m lengte en de 16 ,6 km HSL Drechtse Steden raming 1,6 miljard ging naar 2,4 miljard.Het zijn beide projecten waar ik jaren gewerkt heb.Te grootte projecten en niet te ramen in kosten
    .Kosten ramers hebben er geen ervaring mee.Je moet dit soort projecten zelf hebben uitgevoerd alvorens te ramen en dat is een groot probleem overal op de wereld met grote projecten.

Recente berichten

Aankleding Groningen voor Roze Zaterdag begonnen

De organisatie achter Roze Zaterdag is maandagochtend begonnen met de aankleding van Stad voor het…

7 minuten geleden

Voormalig Vapiano-pand nu echt terug de markt in

Het voormalige pand van het vertrokken restaurant Vapiano aan de Nieuwe Markt heeft nu nog…

1 uur geleden

Jeffrey Klok (25) speelt ook komend seizoen voor Lycurgus

Jeffrey Klok tekent bij voor een derde seizoen in Groningen bij Nova Tech Lycurgus.  (meer…)

2 uur geleden

Vertraging op spoor tussen Groningen en Zwolle (opgelost)

Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle moesten maandagmorgen rekening houden met vertragingen. (meer…)

3 uur geleden

Extra nachtbussen vanaf Groningen na Roze Zaterdag

Qbuzz rijdt komende zaterdag met extra nachtbussen uit Groningen vanwege Roze Zaterdag. Er gaan extra…

4 uur geleden

Tot en met donderdag langere reistijd tussen Stad en Leeuwarden

Van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli is het treinverkeer in Friesland…

4 uur geleden