Er komt een onderzoek naar de vele aanvaringen tegen bruggen in het Van Starkenborghkanaal in de provincie. Dat meldt binnenvaartorganisatie BLN-Schuttevaer.
Aanleiding voor het onderzoek is de aanvaring afgelopen vrijdag bij het Friese Stroobos. “De vaarweg Lemmer-Groningen-Delfzijl is een route met een hoog oppas-gehalte”, zegt Leny van Toorenburg van de binnenvaartorganisatie. Enerzijds zou dit kunnen komen doordat bruggen op afstand bediend worden, anderzijds zou het ook kunnen komen door de verscheidenheid aan bruggen. “Een schipper moet zich elke keer weer aanpassen aan een andere situatie.”
De lijst met aanvaringen begint ondertussen erg lang te worden. Vorig jaar zomer voer er tot twee keer toe een schip tegen de Dorkwerderbrug. In dezelfde periode kwam er een schip vast te zitten onder één van de bruggen van de Oostersluis in de stad. Afgelopen voorjaar ramde een leeg tankschip de Gerrit Krolbrug, en anderhalve week geleden kwam een vrachtschip vast te zitten onder de Tafelbrug bij Zuidhorn.
Het onderzoek van de binnenvaartorganisatie moet uit gaan wijzen wat er precies op het Van Starkenborghkanaal aan de hand is, en welke veiligheidsmaatregelen eventueel nodig zijn. BLN-Schuttevaer werkt bij het onderzoek samen met Rijkswaterstaat, de provincies Groningen en Fryslân en een aantal verzekeraars.
De nieuwe verbindingsweg tussen de Brailleweg en de Hereweg gaat de ‘Máximaweg’ heten, genoemd naar…
De hockeyvrouwen van Groningen hebben zondag in Haren met 2-2 gelijkgespeeld tegen Victoria uit Rotterdam.…
Aanstaande vrijdag houdt de organisatie van het Bevrijdingsfestival in Groningen een Badeendenrace. De 'Badeendenrace voor…
Het busvervoer van Qbuzz in Groningen is op Bevrijdingsdag aangepast. In Groningen rijden onder meer…
De temperatuur zit de komende dagen in de lift. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het…
Het komende weekend zijn we op 4 mei twee minuten stil tijdens de Nationale Dodenherdenkingsdag.…
Bekijk reacties
Je zou als redactie van Oogtv de bediening van de bruggen op bijvoorbeeld Gaarkeuken of de Oostersluis eens kunnen gaan filmen, krijg je als lezer/tv kijker een beeld hoe het er in het echt aan toe gaat, zie je hoeveel monitoren er staan en hoe de bruggen op deze wijze moeten worden bediend. Automatisering is voor veel zaken een uitkomst gebleken, maar bij dit soort bediening is de afstand tussen schip en brugbediening al vaker te groot gebleken en is een dichbij gelegen menselijk contact wenselijk.
“Een schipper moet zich elke keer weer aanpassen aan een andere situatie.”,dat is behoort tot het vak van schipper en is een kul argument.Misschien moet de schipper minder op tablet gluren en andere afleidingen krijg je ook minder aanvaringen zo simpel is het.
Dat er juist in het Noorden vele aanvaringen zijn, komt gewoon omdat daar veel beweegbare bruggen zijn. Nergens anders liggen op een druk bevaren kanaal zoveel beweegbare bruggen.