Als er niets verandert dreigt er ook bij vervoersbedrijf Qbuzz een tekort aan buschauffeurs te ontstaan. “Met een campagne willen we het beroep weer op de kaart zetten.”
Maandagochtend trok vervoersbedrijf Connexxion aan de alarmbel. Doordat veel chauffeurs de komende jaren vanwege hun pensioengerechtigde leeftijd afvloeien en er te weinig jonge chauffeurs aankloppen verwacht het bedrijf in de toekomst niet meer alle ritten te kunnen rijden. “Zo ver is het bij ons niet”, zegt Michel van der Mark van Qbuzz Groningen Drenthe. “Maar we zien wel dat er de komende jaren veel collega’s uitstromen en dat het lastig is om aan nieuwe mensen te komen.”
Volgens Van der Mark heeft het imago van het beroep daar mee te maken. “Veel mensen denken dat het het rijden van A naar B is, maar buschauffeur zijn is veel meer. Het is een sociaal beroep, maar ook een hele technische. Je werkt op dieselbussen maar ook op elektrische en waterstof.”
Om het beroep in de markt te zetten begint Qbuzz later dit jaar een campagne, maar gaat het ook de samenwerking aan met verschillende opleidingen.
Donar heeft de laatste wedstrijd van de Elite Gold verloren. De Groningers kwamen er vrijdagavond…
In de slotseconden van de wedstrijd ontpopte Thom van Bergen zich tot de held van…
Het komende bevrijdingsweekend wordt er één waarin het weer wat heen en weer zwalkt na…
Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…
FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…
Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…
Bekijk reacties
de alarmbel weten ze wel te vinden, dat is al iets..
Quote: “Veel mensen denken dat het het rijden van A naar B is".
Ik denk dat het meer is van het levert niks op qua geld ;) zeker niet als je met de onzekerheid van een uitzendbureau als tussenpersoon zit.
Ik zie het al voor me, chauffeurs uit Oostblok, taal niet machtig. Taal en service op de bus is toch belangrijk of ben ik nu gek?
Naast dat het onregelmatig werken is en een habbekrats oplevert denk ik eerder dat veiligheid ook een probleem is.
zowel voor buschauffeur als conducteur en gelijkende beroepen, die met enige regelmaat te maken krijgen met agressie en geweld.
Alleen is maar alleen op de bus. camera toezicht leuk maar denk eerder dat je lijf je lief is met de manier waarop men tegenwoordig kop-schopt.
vandaag in het nieuws een voorbeeld zoals zo veel van deze berichten de afgelopen jaren.
http://www.ad.nl/binnenland/conducteur-mishandeld-door-drie-jongens-op-station-oldenzaal~a9d613c8/
Mijn nieuwe tandarts (vorige met pensioen) komt uit Hongarije. Dit communiceert niet fijn. Ik overweeg een andere tandarts.