De provincie Groningen gaat pas investeren in de Friesenbrücke bij Weener als er vanuit Duitsland toezeggingen komen dat er een snelle en hoogwaardige treinverbinding naar Bremen en Hamburg gaat komen. Dat zegt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) dinsdag.
Gräper reageert daarmee op de resultaten van een vergadering die maandag in Hannover plaatsvond. Daar spraken de top van de Deutsche Bahn, de Meyer Werft en de minister van Economische Zaken van Niedersachsen over de toekomst van de brug die vorig jaar december door een schip werd aangevaren en daarbij total loss raakte. Op tafel liggen twee opties. Of men hersteld de brug in de oude vorm, waar dertig miljoen euro voor beschikbaar is, of er komt een moderne spoorbrug, waar vijftien miljoen euro extra voor nodig is.
“De Friesenbrücke is op dit moment een knelpunt”, zegt Gräper. “Wij willen heel graag een snelle en hoogwaardige treinverbinding. Daar wordt op dit moment onderzoek naar gedaan. Als dat haalbaar wordt, dan kunnen we ook na gaan denken over een provinciale bijdrage, maar wel in die volgorde.”
Op 20 maart valt er een definitief besluit als de betrokken partijen opnieuw om tafel gaan zitten.
Vrijdag is er eerst nog af en toe zon, vooral ten noorden van de Stad,…
Meerdere op- en afritten van de dubbele rotondes ter hoogte van de Laan Corpus den…
De fractie van de ChristenUnie poetste deze donderdag Stolpersteine in Groningen en Ten Boer. Dit…
Op de Helper Brink heeft donderdagmiddag rond 17:00 uur een automobilist een bestelbusje geramd. Vervolgens…
Het voormalige Vapiano-pand aan de Nieuwe Markt heeft een tijdelijke nieuwe bestemming. Het pand vormt…
Er komen vier nieuwe energiezuinige sociale huurwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren. Donderdagmiddag gaf Dik…
Bekijk reacties
en terecht we hoeven toch niet de meyer werf in Papenburg te sponseren!
wat we nodig hebben is een goede en snelle verbinding met Noord Duitsland.
Maar hoe wilt u dan bereiken dat Duitsland "over de brug komt"?
Volgens mij kan dit maar op een manier:
Als Groningen een betere spoorverbinding met Duitsland wil,
dan zal het ook voor een doorgaande verbinding met het zuiden moeten gaan.
Dat houdt tevens in een spoorlijn naar Heerenveen en Lelystad:
Aansluiting dus op de Hanzelijn en HSL Zuid naar Brussel, Parijs en Londen!
Groningen is dan een tussenstation aan deze lijn! En daar mogen ze blij mee zijn.
Dan alleen is medewerking van Duitsland te verwachten!! Alleen Groningen is voor
de Duitsers geen optie! Dat is nu wel duidelijk!!