Categorieën: Nieuws

Provincie wil meer Groningers op de fiets

De fiets krijgt een centrale rol in  het verkeer- en vervoerbeleid van de provincie Groningen. Dat blijkt uit de fietsstrategie 2016-2025 die de provincie dinsdag presenteerde.

De fiets is duurzaam en zorgt voor meer lichaamsbeweging en minder files. Daarom wil de provincie meer slimme verbindingen leggen tussen de fiets en andere vervoermiddelen. Bij de aanleg van P+R-terreinen of bushaltes wordt ruimte ingericht voor fietsstallingen en fietskluizen. Ook moet daar een mogelijkheid komen om elektrische fietsen op te laden.

De leden van Provinciale Staten bepalen hoeveel geld ervoor wordt uitgetrokken en welke van de plannen definitief doorgaan.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Misschien dat er eens gratis fietsverlichting wordt aangeboden en dat het dan "ietsjes" veiliger wordt s'avonds in de stad VOOR DE FIETSERS .?
    Het is nu WEER huilen met de pet op ...maar ik vertel U niks nieuws ..weet ik .

  • ik moet zeggen dat de huurfietsenplannen in Barcelona en Mexico city perfect werken. Overal in de stad plekken waar je een fiets kan oppikken met een soort bankpas en overal in de stad plekken waar je ze neer kan zetten. Kost iets van 20 euro per maand. Ideaal voor mensen die met de trein komen en dan met de fiets willen. Wordt dat ding tenminste ook niet gejat. zie link voor EcoBici

  • hwt fietsenplan systeem is zelfs goedkoper, 30 euro per jaar. Hier een heel artikel, het werkt gewoon perfect.

    EcoBici is the bicycle sharing system launched in February 2010 by the government of Mexico City.[1] Initially launched with 85 docking stations and 1,000 distinctive red and white liveried bicycles, the network then expanded by September 2013 to be at 276 stations with 4,000 bicycles,[2] and as of April 2015, now has 444 stations with 6,000 bicycles.[3]

    The system is run by a private company, Clear Channel, but[4] funded by the government with an initial investment of 75 million pesos (US$5,750,000). Users of the system are required to purchase an RFID card at a cost of 400 pesos (US$30) which will provide them with access to the bicycles for one year. For tourists, a 7-day card can be obtained for 300 pesos, a 3-day card for 180 pesos, and a single day card for 90 pesos. Use of a bicycle is free for the first 45 minutes; extra charges are applied for use beyond this time limit.

    From September 2012 until December 2012, the system expanded from an area covering 6.8 square kilometres to one covering 21 km2, which would bring the estimated number of users from 30,000 in September 2012 to 100,000.[5] And indeed, statistics from August 2013 showed 95,780 members registered; daily ridership averaged 25,000, versus 14,000 in December 2012; monthly ridership averaged 400,000.[

  • eigenlijk moet dit systeem gewoon in Groningen komen. Ik loop altijd nar het centrum, voor een hele groep is dit een uitkomst. Zeker als de binnenstad vrij is van die gevaarlijke bussen. En toeristen kunnen er ook gebruik van maken. En nee, de fietsen worden niet gesloopt. Als ze het in Mexico City, 1 van de crimineelste steden, kunnen realiseren. Dan moet het in een groot dorp als Groningen ook zeker kunnen. Zeker omdat je eigenlijk maar een paar punten nodig hebt. En de wil is er, hordes mensen lopen nu al vanaf het station. de mensen die iets verder moeten pakken dan denk ik de fiets.

Recente berichten

“Woensdag veel bewolking met kans op een buitje, op Hemelvaartsdag flinke opklaringen”

Tijdens Hemelvaartsdag zijn er flinke opklaringen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis zit de temperatuur de komende…

1 uur geleden

Het Militaire Orkest uit Kyiv geeft optreden in Stad: “Het was een feestje, ze wilden maar doorspelen”

In De Loods aan de Neutronstraat in Stad vond maandagavond een concert plaats van Het…

1 uur geleden

Opbouw Meikermis in volle gang

Over twee dagen begint in de binnenstad de Meikermis. Inmiddels is de opbouw in volle…

3 uur geleden

Inzetten van studenten als buschauffeur kan ook voor Groningen interessant zijn

Het inzetten van studenten als buschauffeur kan ook voor Groningen interessant zijn. In Provinciale Staten…

4 uur geleden

Koffiekar brengt bewoners Marowijnestraat samen om met politie en gemeente te praten over veilige straat

Een actie van onder andere de gemeente en de politie om met buurtbewoners te praten…

5 uur geleden

“Blij dat op de KEI-week nu iedereen mee kan doen, dit is heel mooi nieuws voor het mbo”

Op de KEI-week zijn komende zomer naast wo- en hbo-studenten ook mbo'ers welkom. Raadslid Rozemarijn…

7 uur geleden