Posters, blikken en oude filmpjes. De expositie ‘Made in Stad’ in het Noordelijk Scheepvaartmuseum is een feest der herkenning. “We krijgen echt heel erg veel leuke reacties.”
Het museum opende de tentoonstelling twee weken geleden. Op de expositie wordt honderd jaar reclame van vijf Groningse bedrijven getoond. “Het bijzondere is dat de posters uit het begin van de twintigste eeuw echt gericht zijn op het promoten van de merknaam”, vertelt Michèlle Kind van het museum. “Na de Tweede Wereldoorlog zie je ineens een omwenteling, en richten de bedrijven zich veel meer op het in de markt zetten van een product.”
De afgelopen twee weken heeft het museum al veel bezoekers mogen verwelkomen. “Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld erg druk met de Open Monumentendag. En leuk is dan dat we als museum veel reacties krijgen. Mensen bekijken de tentoonstelling, en je ziet de blik der herkenning in hun ogen. De grote koffieblikken van TikTak, of de flesjes Ranja.” Made in Stad is nog tot en met 20 november te bezoeken in het Noordelijk Scheepvaartmuseum.
Als het aan wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) van Sport ligt wordt er in de zuidelijke…
Ondanks de monsterzege van PKC'83/Team Amoeri op ZVV Zwaag (10-1) grijpen de zaalvoetballer toch naast…
Bij een verkeersongeluk op de Schuitemakersstraat is vrijdagavond een persoon gewond geraakt. Dat meldt nieuwsfotograaf…
Het eerste vrouwenteam van zaalvoetbalclub Drs. Vijfje is uitgeschakeld in de kwartfinale van de play-offs…
Een 29-jarige automobilist uit Groningen is vrijdag aangehouden en heeft zijn auto moeten inleveren bij…
Op verschillende plekken in de gemeente wordt zaterdag stilgestaan bij de oorlogsslachtoffers. Dit gebeurt door…
Bekijk reacties
een mooi moment om van je 1- en 2-centsmuntjes af te komen.