Categorieën: Nieuws

Parkeerplaatsen maken plaats voor nieuwe fietsenstallingen

Er staan twee opvallende fietsenstallingen voor de Gemeentelijke Dienst RO/EZ aan Gedempte Zuiderdiep. Daarmee wil de stad laten zien dat 1 auto de plaats inneemt van 10 fietsen.

Het ontwerp komt overgewaaid van Engeland. De stallingen werden in Groningen gebouwd vanwege de nominatie voor de beste fietsstad van Nederland. Op 29 maart komt de jury kijken naar dit initiatief.

 

Eva Michiels

Bekijk reacties

  • Zet er dan gelijk ook even bij hoeveel geld men op de aangehaalde fietsen toe moet leggen indien men geen parkeergelden voor genoemde parkeerplaatsen kan gaan innen!

    • Uiteraard is het metrage in de binnenstad bestemd voor mensen die er in ruil voor hun zuurverdiende centen een benzine- en ruimteslurpende, vervuilende melkkoe voor de overheid kunnen parkeren.

      • En van het overgrote deel wat de gemiddelde automobilist bij moet dragen om er uberhaupt in te mogen rijden, worden lieden als jij van een uitkering voorzien.

  • van nominatie naar nominatie. het kan niet op, hier on top of holland. de lange leegte is niet ver weg.

  • Is het wel zo'n goed idee om parkeerplaatsen in te ruilen voor fietsenrekken? Dat er meer fietsenrekken bij moeten komen is evident, maar niet ten koste van parkeerruimte. Immers, niet alleen het fietsverkeer zal toenemen door het verdwijnen van de bus; het autoverkeer eveneens. Vooral door bezoekers van buitenaf. We hebben die parkeerplaatsen dus harder dan ooit nodig.

    Het is nu de tijd om de auto te faciliteren. Autootje pesten betekent alleen maar minder bezoekers aan de binnenstad en dát kunnen we sinds de binnenstadsplannen volgens mij niet gebruiken.

    • De stad heeft te maken met een matige bezetting van parkeergarages. Pathé Garage is daar om de hoek. Ik ziet het probleem niet

      • Ik wel. Je geeft het zelf aan: de parkeergarages zijn maar matig bezet. En dat heeft een reden. Of meerdere redenen. Te hoge parkeerkosten, te slechte bereikbaarheid en/of te onduidelijke aan- en afvoerroutes. Ik denk dat daar nou eens goed aandacht aan moet worden besteed door de gemeente.

        Trouwens, voor de korte boodschap is een parkeerhaven nog altijd te prefereren boven een parkeergarage. Desnoods maak je die duurder dan de parkeergarage of doet er een limiet van een half uur op.

      • Voor een snelle boodschap kun je ook even de fiets pakken. Er is geen garantie dat je een vrije haven aantreft, dat geeft alleen maar te veel rondrijdend parkeerverkeer. Kom je van ver dan combineer je je boodschappen en ga je in een garage staan of gebruikt een p+r terrein.

      • Marc, wie de fiets kan (wil) pakken, pakt 'm meestal al. En of je 't nou leuk vindt of niet, sommigen zijn gewoon te lui of wonen net te ver weg. Zou jij die mensen die wél met de auto zouden komen en níet met de fiets, dan maar niet laten komen? Dat is natuurlijk onzin. Je moet die mensen net zo goed faciliteren; ze geven wel geld uit in je binnenstad.

        En wat de drukte betreft, het is altijd zoeken naar de juiste balans tussen de mogelijkheden. Je wil inderdaad niet dat de straten vol staan met auto's op zoek naar een parkeerplek, maar je wil ook geen bijna lege parkeergarages. Nu P+R een minder aantrekkelijke optie wordt gaat zullen er meer auto's komen, dus die zul je moeten faciliteren. Hoe, ja, dat is aan de experts om te bepalen.

      • Die mensen kunnen best gebruik maken van een parkeergarage, en als ze lui zijn dan nemen ze maar een elektrische fiets. Ik snap trouwens niet dat je zo zit te miepen om twee parkeerplaatsen.

  • Je kunt parkeerhavens om willen gaan bouwen tot fietsenstallingen, bussen over de diepenring willen laten rijden om het stadshart te willen ontzien, woontorens gaan bouwen om studenten in te gaan huisvesten, winkels om willen gaan bouwen tot woningen, enz.enz. Je kunt van alles gaan bedenken, overal nog meer tijd en nog veel meer geld in gaan steken, maar is er dan niet een enkel iemand van dit stadsbestuur welke beseft dat de oorspronkelijke plattegrond van deze stad niet toegericht is om zoveel mensen, gebouwen, woningen, winkels, kantoren, parkeerhavens, of whatever te kunnen herbergen? Is er dan niemand welke hardop durft te gaan roepen dat het project van de compacte stad gefaald heeft? Blijft men nu vasthouden in een concept van groeien, groeien, groeien in plaats van tijd, geld en energie te steken in het spreiden van de bewoners door de provincie?

    • Hoe zie je dat spreiden voor je? Onvrijwillige herlocatie?

      Mensen willen niet in de provincie wonen, maar in de Stad.

      Je kunt daar over mekkeren, maar dat heeft geen zin. Faciliteren, is het devies. Het kan niet anders.

Recente berichten

Vijftien jaar steggelen over Groene Enclave: “We wachten al zo lang op ons park, kom op nou”

Waarschijnlijk zouden de meeste mensen de strijd allang opgegeven hebben. Zo niet in de wijk…

1 uur geleden

Karin Sitalsing en Tjibbe Veldkamp vallen in de prijzen bij Beste Groninger Boek

Het boek Blauwestad van Karin Sitalsing en De jongen die van de wereld hield van…

2 uur geleden

Agenten delen verschillende bekeuringen uit

Agenten hebben in de nacht van zaterdag op zondag verschillende bekeuringen uitgedeeld aan personen die…

3 uur geleden

KNMI waarschuwt voor onweersbuien op zondagmiddg

Het KNMI waarschuwt voor onweersbuien op zondagmiddag. Voor de provincie Groningen is een 'code geel'…

4 uur geleden

Benefietconcert om klarinetorkest in Dublin te krijgen: “Mijn vaders laatste wens was dat wij door zouden gaan”

Het Capriccio Clarinet Orchestra uit Haren en Hoogezand gaat komende zomer twee bijzondere optredens geven…

6 uur geleden

Zorgen bij politiek over busvervoer: “Als je het jaarverslag leest word je er beroerd van”

Bij de fracties in de gemeenteraad zijn er zorgen over het busvervoer in Groningen en…

7 uur geleden