Categorieën: Nieuws

Leefomgeving Zuidelijke Ringweg vreest miljoenentekort

De verbouw van de zuidelijke ringweg moet het doen met een te krap budget en de provincie zal voor de tekorten opdraaien. Dat schrijven de Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg en de zuidelijke wijkverenigingen in een open brief.

Projecten, zoals de uitbreiding van de zuidelijke ringweg, krijgen vaak te maken met kostenoverschrijdingen. In 2009 is een verdiepte ligging tussen het Julianaplein en Europaplein begroot op 940 miljoen euro, zonder deksels. Dan is een budget van 624 miljoen voor een verdiepte ligging mét deksels wel erg krap. Kostenoverschrijdingen komen geheel voor rekening van de Regio. De stad Groningen zal niet in staat zijn bij te dragen aan de tekorten. Daarom moeten deze door de provincie worden opgevangen, of moet het project worden uitgekleed, aldus de Stichting Leefomgeving.

Er moet meer duidelijkheid komen over de kosten van het project, nog voordat het tracébesluit wordt vastgesteld. Rijkswaterstaat heeft hier een beproefde rekenmethode voor die niet is toegepast. Het comité pleit ervoor om dit alsnog te doen.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Stichting zuidelijke ringweg is op eens infrastructureel expert. Onverantwoordelijken die alleen omdat er potentieel een paar auto's meer door hun straat rijden het hele project om zeep willen helpen. Het project is ontzettend belangrijk voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en economie van de hele stad. Maar dat erkennen? Homaar! Er kan alleen naar het bekrompen perspectief van het eigen straatje gekeken worden.

    • Helemaal eens! Wordt een beetje moe van simpele zielen die alles redeneren vanuit hun eigen kleine wereldje.. Laat dit soort beslissingen nou over aan mensen die alle aspecten kunnen overzien en in perspectief kunnen plaatsen. Niet Herman die vanachter de geraniums maar wat roept...

    • Hallo Marc,

      "Onverantwoordelijk, om zeep helpen, bekrompen, eigen straatje". Jammer dat je op deze manier de discussie in gaat.

      Wat wij bepleiten is juist dat dit project voor de stad niet de bereikbaarheidswinst geeft die door het Rijk wordt voorgespiegeld. Als jij over cijfers beschikt die het tegendeel aantonen, dan zijn we zeer geïnteresseerd. Wij vragen hier nu al jaren om, en via de rechter hebben we de uitspraak moeten afdwingen dat deze informatie er eenvoudigweg niet is.

      Als je meer informatie wilt, je bent welkom voor een kop koffie. Contact kun je opnemen via mail of het telefoonnummer op onze website.

      • NIMBY-clubje dat zich onder het mom van algemeen belang bezig houdt met particuliere belangen.

      • Beste mensen Marc kan alleen maar op deze manier reageren. Hij keurt alles goed wat de ambtenaren en het college doen en ieder ander is gek.

      • Eerst je even verdiepen wat voor "TROLL" Jack is ....wat jij op de koffie uitnodigd.
        Moet je niet gaan denken die helpt mij wel eventjes.
        Van de regen in de drup...
        Tip... voor stichting leefomgeving...Besteed alsjeblieft je tijd aan nuttiger zaken..voor een inhoudelijk gesprek is hij te onnozel voor hij zal ook alles afkraken waar jij voor op komt.

  • Daarom wil men vast niet naar het plan Kamminga luisteren, die kost 8 miljoen meer. Maar daartegenover staan dan vele voordelen voor verkeer en bewoners.

    Uiteraard gaat het veel meer kosten, het moet tientallen jaren geleden geweest zijn dat een project in Groningen binnen het budget is gevallen. Wellicht kunnen de vrinden van de NAM hun politieke vriendjes helpen door 300 miljoen over te maken om de weg zogenaamd aardbeving bestendig te maken.

    • Ik volg je niet helemaal, met NAM. De weg ligt namelijk niet in aardbevingsgebied.

      En over wegen die binnen tijd en budgetten vallen? Kijk naar de N33, gaat prima!

      • RWS heeft er van 2004 tot dec 2012 over gedaan wat in 2006 al rond had kunnen zijn maar de heren RWS houden zichzelf aan het werk !

      • we hebben bij de N 33 er 7 jaar over gedaan om van een middenberm van 11 meter > 7,30 > 5,50 > 3,50 > uiteindelijk 2,20 m te gaan terwijl ik in 2005 al aangaf het nooit breder te maken dan 2,50 m. En dat over 44 km lengte.Het scheelde maar 60 miljoen.Het asfalt het zelfde verhaal de asfalt rijbanen werden steeds smaller om geld te besparen van 3,80 > 3,50 > 3,25 m zoals ze nu worden.De nieuwe rijbanen worden smaller dan de bestaande rijbanen.!

  • Marc: Verdiep je eens in het project, zou ik je willen suggereren. En kijk verder dan de mooie 3D-renders. Het gaat niet om "potentieel een paar auto's" maar om straten waar de hoeveelheid verkeer verdubbelt en méér. Om straten waar mensen wonen maar de hoeveelheid auto's per dag met duizenden stijgt, met uitschieters richting de 10.000. Extra per dag!. Dat zijn geen verzonnen cijfers maar komt gewoon uit de berekeningen van de projectorganisatie. Die mensen verdienen wel wat meer respect dan hun bezwaren eenvoudigweg af te doen als "bekrompen perspectief van het eigen straatje". U woont overduidelijk niet in één van die buurten.

    • Die 10.000 gaat over de Maaslaan. Die auto's gaan niet over de huidige Maaslaan maar een weg parallel daar aan. De parallelweg wordt door een geluidswal gescheiden van de Maaslaan. Dat is het grootste pijnpunt van het project. Het gaat echter maar om een paar flats en er worden maatregelen getroffen om de overlast te beperken. De Vondellaan is nu nog relatief rustig, die wordt drukker, evenals de Helperbrink. Op De helperbrink komen drempels en eenrichtingsverkeer en een 30kmzone om de overlast binnen de perken te houden. Al deze maatregelen hebben niet op goedkeuring van de Stichting leefomgeving kunnen rekenen. Nee men wordt bijkans nog woester, omdat men het gewoon niet wil. Nu gaan ze de risico's van het projecten buiten proportie blazen in een poging alsnog hun zin te krijgen door beïnvloeding van de publieke opinie.

      • Marc,

        Wat je zegt klopt niet. Wij zijn voorstander van de verkeers- en geluidremmende maatregelen op de Maaslaan en Helperbrink en ook voor mitigerende maatregelen op de Vondellaan. De noodzaak van de maatregelen toont echter aan dat het project als geheel zeer ongewenste gevolgen voor de stad heeft, terwijl de baten van het project niet opwegen tegen de lasten. Meer informatie vind je hier: http://ow.ly/ulAWa

    • In de meeste woonstraten neemt de hoeveelheid autoverkeer af agv de vernieuwing van de zuidelijke ringweg.
      Verder wordt de enorme barriere die er nu is geslecht en wordt het Sterrebos een stuk groter en interessanter.
      Dat deel van het verhaal hoor ik nooit.
      Het gaat uitsluitend over Vondellaan, Helperbrink en Maaslaan.

      Voor die straten moet je nagaan (en soms is dat al gebeurd: Helperbrink) hoe je de plannen kunt verzachten of bijstellen.
      De nadelen voor deze straten zijn niet overdreven groot, en wegen totaal niet op tegen de andere belangen.

      Ik snap dat mensen voor het belang van hun eigen straatje opkomen, maar maken ze zichzelf niet een beetje overdreven belangrijk?

      • Helaas zijn de groene plaatjes van het Sterrebos het belangrijkste dat je vanuit de gemeente en het Rijk te zien en te horen krijgt, en dat steeds weer onder de aandacht wordt gebracht. Naast groene kleuring van die informatie is sommige van die informatie niet juist (http://ow.ly/ulEoT), zoals de bewering dat verkeer door woonwijken afneemt.

        De slechting van die barriere vindt plaats rechts van de Hereweg. Aan de linkerzijde van de Hereweg worden echter nieuwe verbindingswegen aangelegd, gaat de weg 5 meter de lucht in, en worden 2 fietsoversteekmogelijkheden geschrapt.

        Verder heb ik alle begrip voor je opvatting, er zit achter deze plannen zoals Marc hierboven ook al aangeeft, een enorm communicatie-apparaat.

      • Onzinverwijt, we krijgen heel veel informatie over de ombouw. En iedereen wordt aan het woord gelaten.
        En zo groot is dat communicatieapparaat niet, je hoeft het projectteam niet te frames en Calimero te spelen.
        De stichting speelt mij net even te gemakkelijk in op emoties, gaat losjes met de feiten om en zet anderen net even te gemakkelijk weg.
        De acties bij de Vondellaan vond ik echt heel laagbijdegronds. Voor de Helperbrink is succes geboekt, gaat uiteraard ten koste van andere straten waar minder lawaai wordt gemaakt. Ook de posters met geen nieuwe ringweg door mijn stad met een meisje vind ik erg misleidend en inspelend op onderbuikgevoelens. Ik snap niet dat een redelijk denkend mens daar verantwoordelijk voor wil zijn.

        Ik vind de ombouw een schitterend plan met uiteraard niet alleen winnaars. Een alternatief plan dat geloofwaardig is heb ik nog niet gezien.

      • Met dit soort grote werkverschaffingsprojecten is eigenlijk altijd een enorm communicatie-apparaat aanwezig.
        Zonder zulke ondersteunende apparaten krijgen de politici, RWS (en de hun bevriende bouwers), de prestigeprojecten niet meer door de strotten van de burgers geduwd.

        Die "Mussengang"-schrijver (ben even zijn) naam kwijt, is ook weer één van de usual hanchman.

        Wie denkt dat de vervoersvraag zal toenemen, snapt helemaal niets van grote ontwikkelingen in de ICT! En zou dan ook eigenlijk niet voor wethouder of raadslid mogen spelen.

        Met vriendelijke groet

  • met als bonus dagelijks een extra dosis fijnstof waardoor alles binnen de kortste keren op last van de EU weer finaal op de schop moet. Afschieten dit onzalige plan. Denk liever na over een ontwerp dat verkeer dat hier niets te zoeken heeft in een ruime boog om de stad heen geleidt.

  • Ach Marc,

    Jammer dat je niet de moeite neemt om je goed in de materie te verdiepen. Iets roepen (zoals jij doet) kan iedereen, de stichting heeft de boel goed uitgezocht en heeft daarom zeker recht van spreken.

    • Ach DJ Ik heb me in de materie verdiept. Jij bent het die fact free tegenstander bent. Een moreel gebrek.

    • Doet ie vaker, die Marc van die oneliners En dan mag ik kromtenend mijn gelijk alsnog aantonen.

      Alleen Marc heeft gelijk en de rest zijn azijnpissers. Zgn nietsnutten. Voor eeuwig heb ik daarvoor bedankt.

      • Tja klassieke omkering. Ik heb vrij vaak een onderbouwd verhaal, maar jij hoeft alleen maar te roepen dat ik oneliners uitkraam, dan heb je het toch wel makkelijk.

    • Marc heeft het te druk ..om zich in alles te verdiepen..( gelukkig moet je maar denken.)
      Deze hobby van trolletje spelen moet hem bijna 24 uur per dag kosten
      Hij zal ook wel geen werk verder hebben verder.
      Ik zou anders het ook niet weten waar hij al die energie vandaan haalt.
      Ik heb wel nuttiger dingen te doen...
      ............!!

      • Dat zou je niet zeggen als je jou "bijdragen" ziet René. Of heb je soms een random raaskal knop op je toetsenbord?

  • Klopt marc..
    Ik heb 2 toetsjes met een lulletje er op.
    Daar rolt een kant en klaar verhaal uit wanneer ik er op druk..
    Een voor jou en die andere snurker.
    Het bespaart me verder een hoop moeite
    ( leve de automatisering)

  • Nu even terug naar de inhoud... Heel normaal toch dat de provincie risico's loopt bij grote infrastructurele projecten? Wat is dan voor raar gespin van het Wijert-clubje? En is dit bedoeld om de gemeenteraadsverkiezingen te beinvloeden? Dan is het namelijk grote kolder... zeker als het risico bij de PROVINCIE ligt.

    En verder een tip voor allen... Het is mooie weer! Maak een leuke wandeling ipv dit kolderiek gekijf :D

    • Dus omdat een andere club dan de gemeente over een deel van het belasting beschikt, maakt verspilling van belastinggeld niet uit?
      Het moet niet terug naar "Den Haag" gaan is ook de idiote argumentatie bij het niet ontvangen van subsidies voor gestoorde prestigeprojecten met chronische exloitatietekorten.
      Laten we die honderden miljoenen gebruiken om de staatsschuld af te lossen (75%) en lasten te verlichten (25%) Daar profiteren wij hier in in Groningen ook van.

      De Huurtoeslag die ik voor mijn woninkje in de Wijert krijg, wordt nu en in de toekomst grotendeels in Brabant verdiend. En niet door het "oplossen" van denkbeeldige vervoersproblemen in Groningen.

      Gezien die exponentionele groei in de ontwikkelingen is de ICT het plan een ordinair werkverschaffingsproject. De verwachte vervoersstromen laten een groei zien. Waanzin! Tegen de tijd dat dat monstrueuze verkeersplein bij het Hoornschediep klaar is, is 'thuis werken' zelfs al een achterhaald concept; in 2020 is het 'overal werken'.

      Waarom dan nu vijf jaar lang een puinhoop van Gronjngen-Zuid maken? Tegen een miljard euro, en tegen al die schade voor de gezondheid?

      Stop de idiote PvdA en VVD, met hun slecht verhulde werkverschaffingsbeleid (zeer on-liberaal) waar vooral hun bouwmakkers van profiteren.

      Met vriendelijke groet

      • Je negeert compleet dat het vrijwel normaal is dat provincies grote risico's lopen bij infrastructurele projecten. Dat is nl hun taak. En daarmee is dit bericht dus compleet inhoudelijk onnodig en voegt niks toe aan de discussie. Het bericht gaat dus niet over de staatschuld, Brabant of gezondheidsschade ... reageer dan ook niet op mijn bericht als je compleet erlangs heenpraat en de rest van je lulverhaal weer eens herhaald( 3x per week ofzo?) Doe even een lekker wandelinkje! Oeverloos zeveren op een forum of oogsite is veel ongezonder!

      • Het was gistermiddag ook veel te mooi weer om hier te posten.
        Aan VSH zie je dan ook wat een kleine temperatuursverhoging al met je kan doen.
        Hij is nu helemaal van de leg en reageert al op argumenten die helemaal niet genoemd zijn.

      • sorry Erik het ministerie had de zuidelijke ringweg niet voor 2020 op het programma, de provincie kreeg zn 1 miljard van de Zuiderzeelijn en bood aan om het sneller uit te voeren en het voor te financieren.Het is een Rijksweg de A 7 en de lasten liggen bij het Rijk maar Groningen bood de voor financiering aan maar met andere woorden zij betalen samen met de stad Groningen 80 milj/prov 240 milj bijna 50 % van het project zoals het nu op tekeningstaat.Het Rijk schuift alle risico's naar de stad en provincie dat geschied bij de N 33 ook.Alles wat anders en duurder gaat kosten betalen die 2 maar die 2 rekenen het project niet uit en RWS houd de regie net als bij N 33 in handen want het is hun werk en je mag hun werk gelegenheid niet af pakken.Stad en prov Groningen bezint eer ge begint.Jullie beide draaien voor de overschrijdingen op ! Met andere woorden de burgers weer !

      • Als het rijk het zelf uit zou voeren zou het veel soberder gebeuren met meer overlast voor de omgeving. De investeringen van de gemeente zitten vooral in de omgeving en verlagen van de ringweg. Waar deze tegenstanders voor de zoveelste keer aan voorbij gaan dat er ook veel inwoners van Groningen veel te winnen hebben aan dit project en dat andere alternatieven (niets doen of een nieuwe ringweg veel meer nadelen en risico's hebben)
        En nogmaals het argument dat zeker de provincie geen risico kan lopen bij een infrastructureel project is dus lariekoek. Daar zijn ze voor. Moet ik nou werkelijk een stel overbezorgde wijkbewoners met vrijwel geen financieel civiel technische kennis op dit gebied als de experts gaan zien?

  • De wijertclubje zijn slechtgeinformeerde NIMBY's. Check hun website.

    @redactie
    Comité is de juiste spelling.

  • Trouwens een lekker makkelijk manier van altijd gelijk te hebben : Zo gauw de overheid met cijfers komt die je niet uitkomt dan zijn ze ondeugdelijk en onzorgvuldig. Maar alles wat wel uitkomt is dan wel absolute waarheid? En zo kun je eindeloos gaan zeuren om nieuwe doorgerekende kostenplaatjes , milieueffect rapportages en alles afkraken wat je niet uitkomt als tegenstander zonder zelf eigenlijk maar iets toe te voegen aan de discussie.
    Als je zegt ... De huidige kostenplaatjes zijn niet goed doorgerekend... Dan geef je als tegenstander aan dat die eerdere 940 miljoen ook uit de lucht gegrepen was?

    • @Erik

      Ja, die kostenplaatjes zijn niet goed doorgerekend. In 2009 kostte het plan eerst 940M, en daarna 624M.

      Er is geen MKBA gemaakt voor het project volgens de richtlijnen van RWS. Dat is waar wij om vragen. Er was een rechtszaak voor nodig om boven water te krijgen dat deze MKBA nooit gemaakt is. Waarom niet?

      Wij voegen zelf toe aan de discussie door te wijzen op de risico's die de provincie loopt. Wij wijzen op het feit dat de provincie deze risico's deels op een armlastige gemeente wil afwentelen. Wij rekenen zelf maatschappelijke kosten door, wat het rijk niet wil doen.

      Je bent welkom voor een kop koffie en antwoorden op de vragen die je hebt. Contactinfo op onze website.

      • En ik maar denken dat het vooral ging om de leefbaarheid in de wijken waar de stichting zich mee bezig houdt. Allerlei zaken die slechts zijdelings relevant zijn worden er nu ook al bij betrokken.
        Kijk maar uit dat je niet al te veel dit moeras inzakt en het contact met degenen die je pretendeert te vertegenwoordigen uit het oog verliest. Je zal niet het eerste actiecomité zijn dat dat overkomt.

Recente berichten

Twee minibiebs in brand in Haren, onderzoek naar brandstichting

In Haren heeft in de nacht van zaterdag op Pinksterzondag brand gewoed in twee minibiebs.…

46 minuten geleden

Handig in de Buurt ontvangt twee giften: “Lijkt me heel leuk om in De Geheime Tuin iets met muziek te doen”

Handig in de Buurt in de wijk De Hoogte heeft afgelopen week twee bijzondere giften…

2 uur geleden

Schade bij brand in café winkelcentrum Lewenborg

In een café in winkelcentrum Lewenborg heeft zondag in het begin van de middag brand…

3 uur geleden

Twee zeearenden geboren in De Onlanden: “Dit is heel erg bijzonder”

In natuurgebied De Onlanden zijn de afgelopen dagen twee zeearenden geboren. Boswachter Bart Zwiers van…

6 uur geleden

Petitie om serieus werk te maken van ateliers 850 keer ondertekend: “We willen zekerheid”

De petitie die de gemeente oproept om serieus werk te maken van ateliers in de…

7 uur geleden

Gemeente gaat in gesprek met KNVB om jeugdcompetities op zondag te laten spelen

Wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) van Sport gaat in gesprek met de KNVB om te onderzoeken…

7 uur geleden