Categorieën: Wijken

Antiek protest tegen opheffen buslijn

Een oude GADO bus vol boze buurtbewoners uit de Oosterparkwijk en Ulgersmaborg reed vrijdagmiddag de oude route van lijn vier door beide wijken richting de stad.

Samen met leden van de SP en de Stadspartij protesteerden zij hiermee tegen het opheffen van deze route door de Oosterparkwijk. Met name ouderen en minder validen zouden hiervan de dupe zijn. De bewoners van Ulgersmaborg willen de bus terug in hun wijk. Op het gemeentehuis werden later honderden protest-handtekeningen aangeboden.

De lijn gaat er na 1 januari uit, omdat er weinig mensen gebruik van maken.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Het is ook te gek voor woorden, dat hele stadsdelen (Oostepark, Hortusbuurt enz. enz.)volledig zonder bus zitten. Een schande!

  • Er zijn al meer lijnen langer weg wat ook niet had gemoeten. De Hunze kun je alleen nog komen als je vanaf Korreweg loopt of vanuit Beijum. Helaas voor de ouderen die daar afhankelijk van waren...

    • Lijn 65 en 165 rijden buiten de spits gewoon 2x per uur door de Hunze, in de spits zelfs vaker.

      En Dubois: Er blijven ook in de Oosterparkwijk gewoon bussen rijden, onder andere door de nieuwe lijn 7 die alleen op zondag niet rijdt, en streekbussen via de Zaagmuldersweg.

      Ik vind het heel begrijpelijk dat een dergelijke buslijn er uit gaat, want er wordt gewoon niet genoeg gebruik van gemaakt.

      En Romano: Zoals bestaat al, namelijk de Regiotaxi. ;) Bijna alle ouderen kunnen aan een dergelijke pas komen.

  • Ik neem aan dat er onderzoek is gedaan naar de bezettingsgraad van de bus en dat er dus onvoldoende passagiers zijn die gebruik maken van zo'n lijn voordat die eruit word gegooid. Ik zou eerder zeggen; zet dan voor minder valide mensen / ouderen busjes in die ze een uurtje van te voren kunnen bestellen voor de deur die die dus mobieler zijn dan de grote stadsbussen.

  • Ik snap het niet!
    Deze lijn is helemaal niet rustig, ik zit er regelmatig in op momenten dat elke zitplek bezet is!

    Het is een veel gebruikte bus!

  • Er zijn ook mensen die wel minder goed ter been zijn en geen recht hebben op een pasje van de deeltaxi.
    En met die taxi zit je ook nog met regeltjes en moet je van te voren bellen. Hier zit ook nog een onzekerheid on van de tijdstippen dat de taxi komt en rijdt. Ook zijn de kosten hoger geworden.
    Helaas breken ze het OV steeds meer af en als die kringloop in gezet is dan gaat het hard.
    Het zijn gewoon ordinaire bezuinigen waar weer grote groepen en ook de zwakkeren de dupe van worden.
    De bezettingsgraad is van oudsher een van de criteria die geld voor de frequentie van bussen op een lijn.Maar het sociale karakter wordt ondergesneeuwd door commerciele belangen en politieke wil.
    Het ov is net als andere zaken een maatschappelijk belang en moet overgelaten worden aan prive ondernemingen. Er hoeft niet met geld gesmeten te worden maar winst mag ook geen must zijn.

    • Ben met je eens dat het OV een service hoort te zijn, en niet commercieel. Maar winst word er al bij lange na niet gemaakt, er moet juist heel veel geld bij.

  • Ik zag de raadsleden Robert Prummel en Jacob Bolhuis niet in de prachtige GADO-bus zitten.

    Komt er een lijst Prummel?

Recente berichten

Nieuwe delen van Doorfietsroute Leek–Groningen vanaf vandaag open

Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…

21 minuten geleden

DJ Coco Coquelicot aangevallen op Ebbingebrug na avondje draaien

Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…

1 uur geleden

18.000 krabbels voor veilige oversteek bij nieuwe Gerrit Krolbrug dinsdag aangeboden in Den Haag

De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…

2 uur geleden

Gomarus College en ROC Menso Alting openen nieuwe technieklokalen

Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…

3 uur geleden

‘Groninger Museum stuurloos en in geldnood, steun van gemeente en provincie nodig’

Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…

3 uur geleden

Treinen moeten nog jaren langzamer rijden tussen Stad en Leeuwarden

Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…

5 uur geleden