Categorieën: Nieuws

SP wil goedkoper buskaartje

De SP is verrast door de mate waarin het buskaartje in Groningen en Drenthe de laatste jaren duurder is geworden. Uit een recent onderzoek van treinreiziger.nl blijkt dat bijna 20 procent te zijn. De partij wil dat het stads- en provinciebestuur hier iets aan doen.

Groningen en Drenthe waren het afgelopen jaar koploper prijsstijgingen. De SP baalt daarvan omdat de partij al in 2011 zorgen uitte bij de komst van de OV-chipkaart. Toen lieten stad en provincie weten dat het wel mee zou vallen met de prijsstijgingen.

“20 procent meer betalen is voor veel mensen in tijden van crisis veel teveel,” aldus fractievoorzitter Jimmy Dijk van de SP in de gemeenteraad.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • u legt de lat te laag SP (Socialistische Partij.)

    Ik vind dat U zou moeten gaan voor een GRATIS openbaar vervoer...maar ik ben maar een dromer toch ?

  • En uit onderzoek blijkt ook al dat in plattelandsgebieden mensen grotere afstanden afleggen. En omdat je nu per afstand betaald zijn we in Groningen en Drenthe nog duurder uit. En als er stadsbussen wegbezuinigd worden moeten mensen dus langer lopen naar een halte, en via een omweg reizen waardoor ze ook weer meer betalen.

  • 20% gestegen? Ik kan me nog goed herinneren dat ik tot voor enkele jaren geleden nog voor 1 euro met de bus de stad in komen... Dat is inmiddels ook al fors meer geworden, en zeker de naam 'eurokaartje' niet meer waardig..

  • Waarom niet in plaats van de prijzen te verlagen, de kaartjes langer geldig maken? Dus bijvoorbeeld het eurokaartje twee uur geldig in plaats van één uur.

    Verder zou het ook mooi zijn als we hier in Groningen wat meer over de grens gaan kijken. In bijvoorbeeld München en Bremen kun je gewoon een kaartje in de winkel kopen die je kunt afstempelen in een automaat in de bus, maar je kunt ze ook kopen in een andere automaat is de bus zelf. Het voordeel daarvan is dat er aardig wat tijdwinst behaald wordt op de verschillende busroutes, iets wat vanaf januari (wanneer die lange routes ingevoerd worden) geen overbodige luxe zal zijn. Verder ben ik voorstander van een kaartje die zowel in bus als trein geldig is, zodat reizigers in de stad ook makkelijker de overstap van de bus naar de trein maken en andersom.

      • Ik zat al op die reactie te wachten. ;)

        Toch denk ik dat met het "Duitse systeem" het voor bijvoorbeeld buitenlandse toeristen en studenten het gemakkelijker en laagdrempeliger wordt om met het openbaar vervoer te reizen.

    • Je kunt een eurokaartje wel langer geldig maken maar daar hebben de meeste mensen die met streekbussen reizen niet zoveel aan.

Recente berichten

Versterkingen komend seizoen voor Be Quick 1887 en PKC’83

Be Quick 1887 en PKC'83 hebben zich de afgelopen dagen versterkt voor het komende seizoen.…

11 minuten geleden

Camera’s en schijnwerpers geplaatst bij Academiegebouw RUG vanwege pro-Palestijnse acties

Voor het Academiegebouw op het Broerplein zijn woensdag aan het einde van de middag camera's…

20 minuten geleden

Drentse politiek enthousiast over inzetten studenten als buschauffeur

De politiek in de provincie Drenthe ziet het als een mogelijkheid om studenten in te…

52 minuten geleden

Concerthuis in Poelestraat uitgeroepen tot Nationaal Chemisch Erfgoed; ’s werelds eerste elektrische voertuig werd hier gepresenteerd’

Nu is het vooral een kroeg met een alom bekend terras in de Poelestraat. Wie…

3 uur geleden

Opbouw Meikermis in volle gang

Vandaag begint in de binnenstad de Meikermis. Eerder deze week was de opbouw in volle…

3 uur geleden

Deuren Kastanjehoeve in Glimmen per direct op slot: ‘Pandemie, personeelsproblemen en stijgende kosten’

Uitbater Jeroen Penninga van de Kastanjehoeve in Glimmen heeft besloten om de deuren van het…

3 uur geleden