Categorie├źn: Nieuws

OV-Bureau legt kritiek nieuwe dienstregeling naast zich neer

Het OV-Bureau Groningen Drenthe legt de kritiek die men ontvangen heeft op de nieuwe dienstregeling van 2014 naast zich neer. De concessieverlener houdt vast aan de plannen die dit jaar voorjaar gepresenteerd zijn.

Kritiek kwam er onder andere uit de Oranjebuurt. In de nieuwe dienstregeling krijgt lijn vijf een andere route. Inwoners van de wijk maakten zich zorgen over de bediening en de bereikbaarheid, maar volgens het OV-bureau weegt het nadeel niet op tegen het voordeel dat het verleggen van de route met zich mee brengt.

De bewonersorganisatie in de Oosterpark liet weten niet blij te zijn dat reguliere streeklijnen buslijn vier gaan vervangen. Het OV-bureau schaft de buslijn toch af omdat haltes die vervallen maar weinig reizigers trekken, en alternatieve haltes binnen vijfhonderd meter beschikbaar zijn.

Met het vervallen van buslijn vier zou ook de bereikbaarheid van de Buitenhof bij Hoogkerk afnemen. Het OV-bureau heeft geconcludeerd dat dit klopt, en laat daarom meer bussen via de Peizerweg rijden, waarbij er ter hoogte van de Hunsingolaan een nieuwe halte wordt gerealiseerd.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Het is geen goed idee, streeklijnen als stadslijnen te laten rijden. Kijk op de Hereweg: geen bus is ooit op tijd. Bussen zitten al vol en ook voor streekreizigers is het vervelend.Bovendien is het materieel van steekbussen niet geschikt voor een stadslijn
    Gewoon gescheiden houden, zoals vroeger het Gemeentelijk Vervoerbedrijf.Alle wijken van de stad moeten bediend worden, dus niet zoals nu het plan is, hele stukken, die geen vervoer hebben (plantsoenbuurt, de hunze, ulgersmaborg, buitenhof enz.)

    • Er wordt hard gewerkt aan een betere (vrije) infrastructuur voor de bussen, waardoor deze vertragingen zich veel minder voor zullen gaan doen in de toekomst. Denk hierbij aan de HOV-west (ondertunneling spoorwegovergang Paterswoldseweg waardoor de bus vrij baan krijgt) en de nieuwe bustunnel onder het station door. Ook is er met de opening van de Vrydemalaan en het autoluw maken van de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat een stap in de goede richting gezet.

      Als in de toekomst de plannen van het OV bureau voor vrije busbanen op onder andere het Damsterdiep, de Oostersingel en het Boterdiep gerealiseerd worden zal er niet veel vetraging meer zijn.

      De wijzigingen in het busvervoer hebben overigens op dit moment ook nog geen betrekking op buslijnen die via de Hereweg rijden. Dit blijven streeklijnen die CS als eindpunt hebben.

      • Wat was die motie in de laatste gemeenteraad ook al weer. Ik denk nu dus een conflict tussen OV-bureau en de gemeente Groningen? Of druipt de gemeenteraad nu stilletjes af vanwege evt kosten ?

Recente berichten

Ruime zege Gorecht, oorwassing VVG, spanning in 3C stijgt

Gorecht won in de tweede klasse J. VVG ging hard onderuit en ook FC Lewenborg…

5 minuten geleden

De Groene Uilen hebben plek in final eight binnen handbereik

Het eerste herenteam van basketbalvereniging De Groene Uilen heeft een plek in de final eight…

18 minuten geleden

Zaalvoetballers PKC’83 houden zicht op titel

De heren van de zaalvoetbaltak van PKC'83 hebben er vertrouwen in dat zij kampioen van…

41 minuten geleden

Oplettende buurvrouw jaagt brommerdieven op de vlucht

Door het handelen van een oplettende buurvrouw kon in de nacht van vrijdag op zaterdag…

3 uur geleden

Aantreffen Aziatische hoornaar is slecht nieuws: “Ze bijten de kop van de bij er af”

Het aantreffen van de Aziatische hoornaar in Groningen is slecht nieuws. Dat meldt Sjoert Fleurke…

4 uur geleden

Langgekoesterde trimbaan feestelijk geopend in Noordlaren (foto’s)

Op het multifunctionele sportterrein in Noordlaren is zaterdagmiddag een trimbaan geopend. De openingshandeling werd verricht…

4 uur geleden