Categorieën: Nieuws

Conflict om tramgeld groeit

Er dreigt opnieuw een conflict te ontstaan tussen de stad en de provincie. Aanleiding zijn de plannen van Gedeputeerde Staten om het geld dat onder meer voor de tram bestemd was, anders te besteden. PvdA en D66 in de stad zetten daar nu ook vraagtekens bij.

Eerder hadden de fracties van GroenLinks en de ChristenUnie al een spoeddebat over de kwestie aangevraagd. Dat gaat er op 24 april komen. De gezamenlijke partijen vragen zich af hoe het kan dat geld dat bedoeld was om het openbaar vervoer met name in de stad te versterken, nu voor deels wordt besteed aan meer asfalt in de provincie.

De gemeenteraadsfracties hadden de indruk dat de gemeente nog zelf projecten aan het ontwikkelen was voor de besteding van het geld en vragen zich af of het stadsbestuur op de hoogte was van de plannen van de provincie. Ook willen ze weten wat het college van B&W nu gaat doen om de bereikbaarheid van de stad te garanderen.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Wanneer de verschillende raadsleden eens over hun eigen ego heenstappen en eens niet rollebolend door het stadhuis denderen hun stukken bestuderen. Dan weten ze ook wat er speelt, waar ze mee instemmen of tegen zijn. Kortom wanneer gaan ze eens fatsoenlijk hun werk doen. Want langzamerhand moet toch eens dat brevet van onvermogen worden uitgereikt

  • Stelletje kinderen daar op het stadhuis. Eerst eenzijdig de stekker uit het tramplan trekken en nu gaan zeuren dat de provincie meer geld moet ophoesten? Het moet niet gekker worden.

    Hoe spijtig ook, de stad heeft z'n kans gehad. Vanaf nu kunnen we gewoon weer het (slecht bereikbare) dorp blijven welke we blijkbaar altijd al zijn geweest.

  • De provincie is veel te solistisch bezig. Dit is geen kinderachtig spelletje. De RSP-gelden moeten worden ingezet waar ze het meest nodig zijn, niet om provinciale hobbies uit te voeren. De vervoersproblematiek in en rond Groningen verdwijnt niet opeens, omdat de tram niet doorgaat. Er zal een alternatief plan moeten komen. Verdubbeling van het tweede deel van de N33 is niet nodig. Die weg heeft geen capaciteitsproblemen. De spoorlijn naar Stadskanaal is mooi, maar er zal wel een afweging moeten worden gemaakt of dat geld elders niet beter besteed is.
    Die raadsleden voeren gewoon hun taak uit. Zij moeten hier vragen over stellen, daarvoor zitten ze in de gemeenteraad.

    • Klopt daarvoor zitten ze in de gemeenteraad en zo zouden ze hun werk moeten gaan doen. Mishien is de provincie solistisch bezig de gemeente niet minder party politiek voert nog steeds de boventoon. Enals ze niet zo met zich zelf bezig waren hadden ze van de provinciale plannen kennis kunnen nemen

      • Piet, je slaat de plank mis. De gedeputeerden hebben het vrijgevallen geld onderling verdeeld. De Staten (volksvertegenwoordiging) waren niet eens op de hoogte. De stad is zelfs helemaal gepasseerd, terwijl het geld bedoeld was voor de bereikbaarheid van de stad per openbaar vervoer. Tot slot: het is rijksgeld, niet meer en minder dan in beheer bij de provincie. Zoals een goed middenbestuur bestuur betaamt, ga je dan met de betrokken gemeente(n) in gesprek om samen te komen tot de optimale oplossing. Maar wat nu is gebeurd, is zonder precedent. De provincie onwaardig. Dat heeft niets te maken met een gemeenteraad die zijn werk niet doet, maar met een college van gedeputeerde staten dat zich onaantastbaar waant.

    • De gemeente Groningen heeft anders wel even 30 miljoen door de wc gespoeld door het afschieten van de tram, waaraan jaren gewerkt is. De stad kan echt niet binnen een paar jaar weer een nieuw plan bedenken én uitvoeren, daarvoor is het gewoon te laat. Daarom is het logisch dat de provincie zelf bestemmingen gaat bedenken voor het geld. Hadden de bange amateurs in de gemeente Groningen de tram maar niet op het laatste moment af moeten schieten.

      • Dit is de redenen waarom de TRAM is afgeschoten ...SNURKER...

        Uit artikel op oogtv

        De stad krijgt te maken met forse bezuinigingen. Het financiële tekort voor de komende vijf jaar is namelijk 110 miljoen euro hoger dan verwacht. Het stadsbestuur had op 130 miljoen gerekend, maar dat is nu 240 miljoen euro.

        ER IS GEEN GELD VOOR EEN TRAM ......PUNT....

  • Je hoeft niet persoonlijk te worden hoor René. Je hebt er nogal een handje van om alle mensen die er een andere mening op na te houden als jij direct af te schilderen als 'dom' of 'slapend' etc. Beetje jammer en totaal niet nodig in een discussie.

    Je vergeet alleen één ding; de stad moet hoe dan ook investeren in de bereikbaarheid van Groningen, omdat er anders geen geld van het rijk komt. (Stad 27%, Rijk 73 %)
    Stel dat de stad een busplan bedenkt (wat ik overigens geen probleem zal vinden, mits goed uitgedacht en hybride/elektrisch en materieel met een grote capaciteit) welke 100 miljoen kost. In dat geval zou de stad alsnog 27 miljoen moeten investeren, wat het tekort nog groter zou maken. Samen met de 30 miljoen geld die ze door de wc gespoeld hebben, zit je dan maar 13 miljoen lager met een plan welke lang niet zo lang uitgedacht is als de tramplannen.

    • Hoezo moet Stad investeren? 'Men'. Wenst toch alle voorzieningen voor de hele provincie op een plaats te concentreren, geen wonder dat het dan een puinhoop wordt.

      Groningen wil wel overal de lusten van, maar niet de lasten. Heb er maar een woord voor "Kraaiengemeente"

      • Natuurlijk moet je alles in één plaats concentreren. De provincie Groningen is een landelijke provincie, iets wat je ook in stand moet houden. Als vroeger alle voorzieningen verdeeld waren geweest over de provincie, had je nu misschien wel allemaal kleine stadjes gehad van de grootte van Winschoten en Hoogezand-Sappemeer. Allemaal met hun eigen nieuwbouwplannen. Dit zou het landelijk karakter en de aantrekkelijkheid van de provincie absoluut niet ten goede komen, want het contrast tussen het stedelijk gebied en het platteland is juist zo uniek in ons dichtbevolkte landje.

  • Hhahaha ik zeg niet dat mensen dom zijn meestal is het onwetendheid.
    En als men wel iets weet ,,,dan pas is het dom als men dan (alsnog) verkeerde beslissing neemt.
    We zijn NU dus inderdaad dus uitgedacht over de tram plannen inderdaad ja ...
    We kunnen nu eindelijk iets constructiefs bedenken voor een beter BUSSEN plan die honderden miljoenen goedkoper is dan wat de tram zou gaan kosten .
    Tramplan...is uitgedacht en afgekeurd..
    Financieel niet haalbaar Punt...( discussie gesloten)
    We gaan verder met het Alternatief ..
    Misschien komt er wel een alternatief plan 2 ...of 3..wie zal het zeggen.
    Maar de tram is History...voltooid verleden tijd.
    Jij praat over een 27 miljoen als voorbeeld, en dat zou al een probleem kunnen worden..
    Lullen we helemaal niet meer over die luchtkasteel van Karin Dekker dat was helemaal niet te betalen ..
    Afgeschaft..(wetenschap en kennis ) dus niet dom en dus de juiste beslissing.
    we zullen zien wat ze nu weer over de balk gaan gooien ..en met wat voor achterlijke plannen het totaal overbodige OV bureau mee zal komen.
    En club die er ( voor mijn gevoel)alleen voor zichzelf zit.
    Afschaffen dat bureau kunnen we de miljoenen die het kost ergens anders voor gebruiken.

    • Rene, de regiotram was werkelijk stukken goedkoper geweest dan de komende decennia met bussen doormodderen. Naast een hoop andere voordelen, zie het succes en heel veel andere europese steden. De tram is herontdekt. Dat was ook de reden, dat provincie, stad en regio erg voor de tram waren: met afstand het beste en goedkoopste systeem. En het geld was ook geregeld. Maar de raad in Groningen wilde op h3t laatste moment de eigen stadse bijdrage in de tram aan andere dingen uitgeven. Bovendien wilden SP en D66 een breuk in de coalitie en verder met rechts. Met als gevolg 30 miljoen aan tram-voorbereidingskosten down the drain. En nu nog eens achter het net vissen bij RSP-geld, dat nota bene bedoeld was voor bereikbaarheid van de stad per Openbaar Vervoer. Natuurlijk gun ik de provincialen hun leedvermaak, maar het is uiteindelijk slecht voor stad EN ommeland. Met dank aan VVD-opportunisme en D66 /SP amateurisme.

      • Precies. Het was 80(?) miljoen eigen bijdrage en een oplossing van het probleem, of de stekker eruit trekken en voor 30 miljoen gebakken lucht kopen.

        Wat ik gewoon jammer vind is dat de Stad zelf besloten heeft om de stekker uit dit project te trekken, terwijl uiteindelijk de provincie de exploitatiekosten van het OV betaalt. Met andere woorden, als je door blijft gaan met het huidige aantal bussen, ben je dus structureel meer kwijt aan het OV dan met het tramsysteem. Maar ik sta ook open voor alternatieven, dus ik ben benieuwd waar onze Joost van Keulen mee aan komt zetten komende zomer.

  • ...Met andere woorden, als je door blijft gaan met het huidige aantal bussen, ben je dus structureel meer kwijt aan het OV dan met het tramsysteem....Dat is een flauwekul opmerking, dat Groningse OV is gebaseerd op studenten, en daar is redelijk van bekend dat de OVstudentenkaart alleen maar meer wordt uitgekleed (en er dus minder van wordt geconsumeerd) in tegenstelling tot regionaal OV, waar het nu aan ten goede komt. Jammer overigens dat de beantwoorden optie naar wilekeur erbij staat.

  • Wie nu nog denkt dat de Tram een goed idee was, zal er nooit wat van begrijpen. Groningen heeft een tekort van 240 miljoen euro, en toekomstige verkeersproblemen die slechts denkbeeldig zijn.

    Eén van de slechtste punten van de tram was dat Lewenborg en Beijum hun directe OV-verbinding naar de Grote Markt zouden verliezen!

    Een belangrijke redenen waarom er in die wijken geen massaal verzet is opgetreden is dat de wijkverenigingen daar volledig door PvdA-apparatjiks zijn gecorrumpeerd. Bij BOB mannen als Wim Klein en John Veltman.

    Laatste liet eens optekenen dat zijn vader hem niet geschikt genoeg achtte voor de politiek, omdat hij mensen (figuurlijk) geen messen in de rug kon steken o.i.d. A
    ls je die John Veltman een klein beetje kent, dan kun je alleen maar concluderen dat diens vader geen idee had hoe zijn zoon in elkaar stak.

    Ondertussen worden door de praktijken van hem en zijn malafide BOB-maatjes (Bewoners Organisatie Beijum) 13.500 mensen niet vertegenwoordigd.

    De allerbelangrijkste reden (boven verdwijnen directe verbinding met GM) is dat er een enorm mondiaal schuldenprobleem is. De problemen van de banken, zijn via de overheid de problemen van de burger gemaakt, maar sinds de val van Lehman is er eigenlijk niets opgelost.
    Het "blikje" dat een schuld van rond de dertig biljoen euro is, heeft men sinds 2008 steeds voor zich uit weten te trappen, maar dat zal niet de blijvende oplossing kunnen zijn.

    De uiterst scherpzinnige Jens Weidmann (baas Bundesbank)stelt dat we ons in het oog van de Orkaan (die de crisis) is, bevinden en dat het ergste nog gaat komen.
    Het onvermijdelijk resultaat zal zijn dat vervoersstromen van en naar de Stad drastisch zullen verminderen. Zeker omdat de kans dat de OV-studentenkaart blijft bestaan is bijna O.

    Met vriendelijke groet

      • Dank je René.

        Woon zelf in de Wijert(-Noord), maar ben me eens in het gebrek aan verzet tegen de Studentenstadstrein in Beijum en Lewenborg gaan verdiepen. Mensen dreigden daar immers hun soepele directe verbinding (gemiddeld een minuut of acht) naar de Grote Markt te verliezen.

        Kwam een onfrisse club met de naam BOB tegen. Van de twee potentaten in die club, zit ééntje via zijn werk (RO/EZ) en zijn lidmaatschap van de PvdA erg dicht bij de PvdA-ruif aan, en de andere (John Veltman) is "bedenker" van een koppelingsvariant van de Studentenstadstrein.
        'S-mans ego glom waarschijnlijk behoorlijk toen ze vanuit het college via Geconditioneerde Participatie (Sminkiaans of niet?)hem de indruk gaven dat dit alternatief echt nieuw, en het resultaat van participatie was.

        Geconditioneerd participatie; één van de doorzichtige trucjes van Karin Dekker. Voorbeeld? Je wilt tweehonderd parkeerplekken weg hebben. Communiceer dan dat je er driehonderd weg wilt hebben. Organiseer "participatie-momenten" en zeg dan de keuze voor tweehonderd plekken het resultaat van een mooi besluitvormingsproces is.

        Maar over deze BOB'er John Veltman; saboteur van het anti-Tram verzet. Zijn door het niet doorgaan van De Studentenstadstrein gekrenkte ego, poetste hij zelf op door teksten te plaatsen over zichzelf, waarin zij pa hem met zijn moraliteit complimenteert.

        Lachen niet?

        Met vriendelijke groet.

        Groningen? A bus loving city. Rock on GVB!

  • René

    Weet jij of ze inmiddels bezig zijn met echte onderzoeken naar het busknopenmodel en Plan B?

    De ombudsman heeft geconstateerd dat alternatieven voor de Studentenstadstrein op een manier zijn behandeld, waar de bestuurders in Napels en Athene zich nog voor zouden schamen. Maar is aan deze conclusie ook vervolg gegeven door het superieure busknopenmodel te laten onderzoeken?

    Met vriendelijke groet

Recente berichten

Automobilist botst tegen boom op Bedumerweg, bestuurder gewond

Bij een verkeersongeluk zondagmiddag op de Bedumerweg is een automobilist gewond geraakt. Dat meldt nieuwsfotograaf…

47 minuten geleden

Bevrijdingsvuur gearriveerd in Stadspark

Het Bevrijdingsvuur is zondagmiddag gearriveerd in het Stadspark. In het Stadspark vindt zondag het Bevrijdingsfestival…

1 uur geleden

NK Jeugdschaken in Hoogkerk ten einde: “Tot op de laatste dag bleef het ongemeen spannend”

Het NK Jeugdschaken dat dit jaar in Hoogkerk werd gehouden is ten einde. De toernooiorganisatie…

2 uur geleden

Politie kijkt terug op rustige Bevrijdingsnacht met kleine incidentjes

Bevrijdingsnacht is in Groningen rustig verlopen. De politie hoefde, op wat kleine incidenten na, niet…

3 uur geleden

Groningen Atletiek pleit voor bouw sporthal: “Indoorlocatie zou van grote meerwaarde zijn”

Groningen Atletiek pleit voor de bouw van een sporthal waar indooratletiek bedreven kan worden. Wethouder…

5 uur geleden

“De vermissing stopt pas als de vermiste is gevonden, dat is mijn drijfveer”

Waar zijn de lichamen van de vijftien geëxecuteerde stakers die begraven zijn op Appèlbergen? Dat…

6 uur geleden