Het Breed Bestuurlijk Overleg heeft vrijdagmiddag in Drachten besloten om af te zien van de aanleg van een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen. Dat is volgens verwachting want bronnen lieten donderdag al weten dat er voor de komst van de spoorlijn geen meerderheid was.
Forse kosten en financiële onzekerheden wegen volgens het Bestuurlijk Overleg niet op tegen de voordelen van de lijn. Zo is de kans erg klein dat de spoorlijn wordt doorgetrokken naar Lelystad. Verder is er ruim honderd miljoen euro tekort voor de aanleg. Jaarlijks is er nog eens een tekort van zes miljoen euro op de kosten voor beheer en onderhoud. De huidige financiële krapte biedt geen ruimte om die tekorten en toekomstige tegenvallers op te vangen.
In het Breed Bestuurlijk overleg zijn behalve de provincies Groningen en Fryslân ook de gemeenten betrokken waar de spoorlijn doorheen zou komen te lopen. Van die gemeenten delen Leek, Smallingerland, Opsterland en Heerenveen de conclusies van de meerderheid niet. Zij vinden dat de aanbesteding voor de bouw gewoon moet beginnen. Waarnemend burgemeester Gerrit Jan Polderman van Smallingerland is erg teleurgesteld. “Dat de provincies Groningen en Fryslân het spoor tussen Heerenveen en Groningen laten zitten is een tekort aan visie en bestuurlijk lef.” Polderman wil compensatie nu de spoorlijn er niet gaat komen.
Op dit moment is er een bedrag van zeshonderd miljoen euro beschikbaar voor de lijn. Dit bedrag komt uit de zogenaamde compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. De aanleg van de lijn zou zevenhonderd miljoen euro gaan kosten. Marktpartijen hebben wel aangegeven de lijn voor minder geld aan te kunnen leggen. Dit zou dan via een aanbestedingsprocedure aangetoond moeten worden. Een meerderheid van de bestuurders in het overleg is er echter niet van overtuigd dat die aanleg voor minder geld ook gaat lukken.
Wat er nu met het beschikbare geld gaat gebeuren is nog onbekend. Gedeputeerde Sietske Poepjes in de provincie Fryslân laat aan Omrop Fryslân weten dat het geld gebruikt moet worden voor het verbeteren van de infrastructuur in het Noorden.
Het voorstel om een nieuwe ringweg ten westen van de stad aan te leggen, waardoor…
Op het terrein aan de Melsemaheerd in Beijum, waar tot 2012 verpleeghuis Innersdijk stond, vindt…
Appartementencomplex Werkmanhof aan de Pelsterstraat en het Universitair Centrum Psychiatrie aan het Hanzeplein zijn vrijdagavond…
Weggebruikers in de provincie moeten in de nacht van vrijdag op zaterdag rekening houden met…
De vrouwen van Drs. Vijfje hebben vrijdagavond in Amsterdam met 3-1 verloren van Os Lusitanos.…
De afwisseling van zon en wolkenvelden van vrijdag zet komend weekend door. Ook de afwezigheid…
Bekijk reacties
ja als je ook 50 jaar gratis eet en zuipt en vergadert om het nu wel of niet te doen begrijpt elk kind dat het duurde is geworden stelletje dombo's, en waar gaat het geld wat bestemd was voor het noorden nu dan heen?ach natuurlijk het westen heeft nog een injectie nodig.
Wat dacht je van de regiotram?
Wethouder Frank de Vries zegt nu al zo'n beetje dat mits er een deel van dat geld naar de regiotram gaat, de boel gewoon niet door zal gaan.
Verder zou trouwens Veendam - Stadskanaal ervan kunnen worden aangelegd en er zijn nog wel een paar dingen te verzinnen. Maar de regiotram is voor Stad en Ommeland denk ik momenteel het belangrijkst.
Wij lezen: De gemeenten Leek,Smallingerland,Opsterland,Heerenveen willen wel deze spoorlijn,net als de VVD stad-Groningen. Welke gemeenten aan de toekomstige (gedachte)lijn willen de spoorlijn niet?
Het is altijd het zelfde gooi het geld maar naar de ontwikkelings landen goed voor 4 miljard, dat is pas een verspilling.
Plus de de eigen bevolking in armoede leeft ,denk maar aan de voedselbanken.
Weg met deze zakkenvullers van een regeering.