Vervoersbedrijf Arriva heeft helemaal geen tachtig overbodige bussen in Groningen staan die weg staan te roesten. Dat laat het bedrijf weten aan RTV Drenthe in een reactie op de bewering van statenlid Henk Brink.
Gedeputeerde Brink liet donderdag weten dat concessies in het openbaar vervoer langer moeten duren. De concessie Groningen Drenthe werd in december 2009 voor zes jaar gegund aan vervoerder Qbuzz. Om hun lijndiensten uit te voeren moest het bedrijf ruim driehonderd nieuwe bussen aanschaffen. Mocht Qbuzz na het verstrijken van de concessie het gebied kwijt raken, dan zijn de huidige bussen nog niet afgeschreven. Daardoor staan er momenteel nog altijd tachtig oude bussen van de vorige vervoerder, vervoersbedrijf Arriva, weg te roesten in Groningen.
Maar Arriva laat weten dat er helemaal geen bussen zijn overgebleven. Na het verliezen van de concessie in Groningen zijn veel bussen overgebracht naar Portugal. Wel staan er nog negentien bussen te wachten tot ze opgehaald worden door de nieuwe eigenaar.
Donar heeft de laatste wedstrijd van de Elite Gold verloren. De Groningers kwamen er vrijdagavond…
In de slotseconden van de wedstrijd ontpopte Thom van Bergen zich tot de held van…
Het komende bevrijdingsweekend wordt er één waarin het weer wat heen en weer zwalkt na…
Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…
FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…
Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…
Bekijk reacties
Hoe dan ook, het blijft een gigantisch kapitaalvernietiging. Bussen van 7/8 oud werden voor een prikkie naar Arriva dochters in het buitenland gebracht (Portugal, Tsjechië en Duitsland). Dit jaar gaat ook weer een hele reeks 5/6 jaar oude Arriva-bussen afkomstig uit Waterland (Noord-Holland) naar Stockholm verhuizen, omdat een andere vervoerder met nieuwe bussen de buslijnen heeft overgenomen. Iedere aanbestedende overheid in Nederland eist tegenwoordig bij een aanbesteding nieuwe bussen, waar de busmaatschappij zo miljoenen subsidie voor krijgt om die te kunnen aanschaffen. Een bus kost gemiddeld €180.000 × 300 bussen in Groningen/Drenthe = 54 miljoen euro.