Categorieën: Nieuws

Stadjer boos over “manipulatief” onderzoek regiotram

Arthur Kamminga voelt zich niet serieus genomen en geschoffeerd door het stadsbestuur en met name wethouder Karin Dekker. De Stadjer gaat bij de gemeente een officiële klacht indienen over de afhandeling van zijn bezwaren over de regiotram.

Kamminga twijfelt aan de cijfers die de gemeente gebruikt om de noodzaak van de tram aan te tonen. Hij heeft becijferd dat er veel minder passagiers met de tram gaan rijden dan de gemeente denkt en schreef daarover een open brief aan de gemeenteraad. Die gaf wethouder Karin Dekker daarop opdracht om een second opinion te laten uitvoeren. Tot verbazing van Kamminga presenteerde de wethouder vorige week die resultaten kort voor een belangrijke vergadering van de raadscommissie Beheer en Verkeer aan de leden van de gemeenteraad en de pers. De second opinion maakte korte metten met de cijfers van Kamminga.

Kamminga is boos omdat hij nooit de gelegenheid heeft gehad om zijn cijfers toe te lichten en om het feit dat hij uit de pers de resultaten van de second opinion moest vernemen. Volgens Kamminga is zijn kritiek op de tram verkeerd weergegeven en worden hem dingen in de schoenen geschoven die hij nooit beweerd heeft. Bovendien zou zijn échte kritiek op de tram niet onderzocht zijn. Het stadsbestuur krijgt zes weken om te reageren op de klacht.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Quod erat demonstrandum, alsof er ook maar een kans is dat een zo'n onderzoek negatief uitpakt voor een overheid. Bovendien kan je twijfelen of zwaar overbetaald Hbo'erje (8100 bruto) 'sociaal cultureel werk' Karin Dekker de cijfers überhaupt begrijpt.

  • Arhtur, geef nou gewoon een keer je ongelijk toe en ga verder met je leven. Je hebt GEEN gelijk, en dat is nu al meerdere malen aangetoond. De moeite die je hebt genomen om Plan B te bedenken en uit te werken wordt gewaardeerd, maar helaas was het niet genoeg. Live with it.

  • Arthur Kamminga doet net of de gemeenteraad hem verplicht had moeten horen. Onzin. Als hij vindt dat een persoonlijke toelichting nodig is dan heeft ie verzuimd e.e.a. goed op papier te zetten. Bovendien heeft er een second opinion plaatsgevonden n.a.v. zijn open brief. Wat wil hij nu nog meer?

    Komt bij dat Kamminga zichzelf tegenspreekt. Hij heeft het over een tram zonder passagiers als de ov kaart voor studenten wordt afgeschaft. Tegelijkertijd wil hij wel een speciaal studentenspoor voor een trein van het hoofdstation naar Zernike. Zonder OV studentenkaart zit daar niemand meer in terwijl een tram dwars door de stad gaat en dus ook heel veel niet-studenten als passagier heeft. Kamminga reageert tot nu toe niet op deze innerlijke tegenstrijdigheid van zijn argumentatie.

  • @jorrick, ik ben dat met je eens. Zijn brievenschrijverij is tot nu toe heel serieus afgehandeld door de gemeente en provincie. Bij de provincie is heel uitgebreid op zijn "plan B" ingegaan en de gemeente heeft zelfs een onderzoek laten doen naar de bezwaren van de heer Kamminga.
    Hij begint zo langzamerhand trekjes van "querulantenwaan" te vertonen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Querulantenwaan

  • Vreserlijk die Kamminga wat een vervelende vent en wat een tijd en geld kost hij ons..

    • Je zal het niet geloven, maar ik denk dat we met Arthur Kamminga onze handjes mogen dichtknijpen. En dat bedoel ik niet negatief, spottend of neerbuigend.

      Natuurlijk, hij weet alles beter, hij overschat zijn eigen capaciteiten en hij kan niet tegen kritiek. Natuurlijk, zijn argumenten zijn net zo vaak op onderbuikgevoelens als op feiten gebaseerd. Natuurlijk, zijn broncijfers deugen niet, zijn bij zijn standpunten gezocht en worden out of context gebruikt. Dat is allemaal waar, maar hij bereikt er desondanks een ontzettend goed resultaat mee.

      Zijn brieven en verhalen zijn namelijk zodanig gedetailleerd en onderbouwd, dat het projectbureau RegioTram wel gedwongen wordt om hun eigen bronnen, argumenten en cijfers continue door te lichten. Al was het alleen maar om Arthurs cijfers weer eens te ontkrachten; er wordt gecheckt en gedubbelcheckt of het allemaal nog klopt. En ze worden daardoor continue verbeterd en aangescherpt. Geen project in het Noorden heeft ooit zoveel second opinions gekend!

      Als je dan nagaat dat de meeste projecten falen omdat de uitgangspunten en beginwaarden achteraf niet meer blijken te kloppen, dan merk je pas hoe goed dat is. Arthur houdt de aandacht van het projectbureau constant op: wat zijn we aan het doen, klopt het nog, kan het beter. Dat hoort elk project te doen, maar vaak verslonst dat; zeker als er politieke druk achter zit, of als het project enorm groot is, of beide. Door Arthur is er geen kans dat dat gebeurt - waardoor het project dus alleen maar beter wordt.

      Ja, het kost tijd en geld - maar dit is tijd en geld die niet beter besteed had kunnen worden.

  • U wilt een onderzoek? vraagt het "onafhankelijk" adviesbureau aan mevr.Dekker. Het gaat over de tram begrijp ik uit uw woorden? Moet het een uitgebreid of summier rapport gaan worden? En wie mag ik op de factuur als opdrachtegever vermelden? Oh, de gemeente Groningen zelf. En dan nu mijn belangrijkste vraag aan u, mevr.Dekker: wat wilt u er wel of juist niet in vermeld hebben?

  • Tegen Links in stad is geen moer in te brengen. De wil van Karin Dekker is hier wet. Totaal zinloos om je er ook maar enigszins druk over te maken, ook al is het weer een dom idee.

Recente berichten

Kosten Bevrijdingsfestival zijn te hoog, dus kun je een badeendje kopen voor een race in de Papiermolen

Aanstaande vrijdag organiseert de organisatie van het Bevrijdingsfestival in Groningen een Badeendenrace. De 'Badeendenrace voor…

26 minuten geleden

Aangepaste dienstregeling en extra bussen op Bevrijdingsdag in Groningen

Het busvervoer van Qbuzz in Groningen is op Bevrijdingsdag aangepast. In Groningen rijden onder meer…

48 minuten geleden

“Maandag opklaringen en stapelwolken, woensdag zomers warm met 25 graden”

De temperatuur zit de komende dagen in de lift. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het…

11 uur geleden

Veel animo voor Victory Museum: “Conflicten in de wereld laten zien hoe kwetsbaar we zijn”

Het komende weekend zijn we op 4 mei twee minuten stil tijdens de Nationale Dodenherdenkingsdag.…

12 uur geleden

Komende dagen geen treinverkeer mogelijk naar Zwolle vanwege werkzaamheden aan bruggen

Treinreizigers richting Zwolle en verder moeten de komende dagen rekening houden met extra reistijd. Door…

13 uur geleden

Container tegen gevel gebouw in lichterlaaie, forse rookontwikkeling

Aan de Donderslaan heeft zondagavond brand gewoed in een container met bouwafval. De brand ging…

14 uur geleden