Categorieën: Nieuws

Felle confrontatie over parkeerbeleid: VVD en CDA hekelen ‘melkkoe’ terwijl tarieven bezoekersvergunning omlaag gaan

Een evaluatie van de nieuwe parkeermaatregelen die eerder dit jaar werden ingevoerd, hebben woensdagavond op het Stadhuis gezorgd voor een felle confrontatie tussen wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer en de partijen CDA en VVD. De nieuwe maatregelen leveren de gemeente meer geld op. Dit overschot stelt het college in staat de tarieven voor de bezoekersvergunningen volgend jaar te verlagen. De oppositie (CDA en VVD) is niet overtuigd van het middel en haalt hard uit naar de wethouder, die de maatregelen juist als een ‘doorslaand succes’ betitelt.

“Wat we zien is dat de maatregelen hun werk doen”, vertelt Wesley Pechler van de Partij voor de Dieren. “Door de maatregelen neemt de parkeerdruk in diverse wijken af, wat goed nieuws is voor de openbare ruimte, waar nu volop gespeeld kan worden en ruimte is voor groen.”

Door de nieuwe, flexibelere bezoekersregeling (met urensaldo per jaar) is het aantal bezoekersvergunningen flink gestegen: bijna vijfduizend vergunningen extra, een stijging van ongeveer 21 procent. Uit de eerste analyse blijkt dat 85 procent van de gebruikers met de nieuwe vergunning aan het einde van het jaar minder gaat betalen dan voorheen. Omdat de maatregelen meer geld opleveren, stelt het college nu voor het tarief van de bezoekersvergunning te verlagen naar 25 euro per jaar (was 37,50 euro) en het bijkooptarief naar veertig cent per uur. Ook de maatschappelijke parkeervergunningen werken goed en zien hun tarief bijna halveren van 131,40 naar 65,70 euro, met een overgang naar een maandsaldo van 150 uur.

VVD en CDA: Kritiek op ‘melkkoe’ en draagvlak
Vanuit de oppositie klinkt echter harde kritiek. Etkin Armut (CDA): “De afgelopen jaren hebben we gewaarschuwd voor onnodige kosten en ongemakken. In sommige wijken is op basis van enkele klachten betaald parkeren ingevoerd, wat tegen de noodzaak inging.” Armut verwijst naar de wijk Hoornse Meer, waar het CDA een ‘zwartboek’ heeft samengesteld met klachten over de onnodige invoering. “Laat in Hoogkerk, Vinkhuizen en Reitdiep niet hetzelfde gebeuren. Grijp niet direct naar dit middel, voer een draagvlakonderzoek uit.”

Rik Heiner (VVD) sluit zich hierbij aan: “De auto is geen luxe, maar voor veel mensen bittere noodzaak. Dat er nu teveel geld is opgehaald, waarvan het college zegt dat het geen melkkoe is, maar de cijfers iets anders zeggen, resulteert nu in een cadeautje.” Heiner pleit ervoor de maatregelen niet verder uit te breiden en wil de opbrengsten (volgens hem 30 miljoen euro) gebruiken om ondergrondse parkeergarages te bouwen in de omliggende buurten. Heiner zegt in het verkiezingsprogramma te zullen pleiten voor het afschaffen van het betaald parkeren, waarbij dit alleen nog van kracht zal zijn in de binnenstad.

De wethouder verdedigde de maatregelen door te stellen dat de hogere opbrengsten, die de tariefverlaging mogelijk maken, het bewijs zijn van een “doorslaand succes”. Hij richtte zijn pijlen op Rik Heiner (VVD) over diens plan om ondergrondse parkeergarages te bouwen en het betaald parkeren af te schaffen. Broeksma: “De VVD zegt dat er ondergrondse parkeergarages moeten komen, die leeg zullen blijven. En rond die garage is het dan gratis parkeren. U zegt dat het waterbedeffect niet bestaat, maar u blijft de oplossing zoeken in meer parkeerplekken.” De wethouder stelde dat de VVD met haar plannen pleit voor het wegkappen van bomen en gras om parkeerplekken te realiseren. Hij sloot af met de stelling: “U blijft maar zeggen, betaald parkeren kan afgeschaft worden. Maar de realiteit is dat betaald parkeren geen probleem is, maar een oplossing.”

Heiner verweerde zich door te benadrukken dat de garages met de door de gemeente opgehaalde 30 miljoen euro bekostigd kunnen worden en dat het ging om een “kleine schil” rond de binnenstad. Hij vindt dat de wethouder een “oneerlijk beeld” schetste door te suggereren dat de VVD ‘grote flats met parkeerplaatsen’ voor de deur wil.

‘Dictatuur van de meerderheid’
Het debat spitste zich vervolgens toe op de kwestie van het draagvlak, een punt dat door zowel CDA als VVD werd aangedragen. Etkin Armut (CDA) had een ‘zwartboek’ met klachten ingebracht en bekritiseerde dat de raad vorig jaar besloot dat een draagvlakonderzoek bij verdere uitbreiding niet meer nodig was. Armut: “We hebben betaald parkeren ingevoerd in een wijk waar de ruime meerderheid zei: het hoeft niet. Het enige dat we nodig hebben is een parkeerverbod.”

Broeksma ging hier fel tegenin, stellende dat de CDA/VVD het probleem onderschatten. Hij daagde Armut uit over haar bronnen: “Ik ben benieuwd welke verhalen vanuit de wijk Hoornse Meer in het zwartboek staan. U heeft niet alle bewoners gesproken. Ik spreek ook die mensen die zeggen dat het zo niet langer kón. Die mensen spreek ik in elke wijk.” De wethouder verdedigde de gemeentelijke aanpak door te stellen dat je niet enkel naar de meerderheid kunt luisteren. “Als u zegt: we kunnen betaald parkeren pas invoeren bij 51 procent van de inwoners die een probleem ervaart, dan doet u onrecht aan de minderheid. Dat wordt ook wel eens de dictatuur van de meerderheid genoemd.”

De spanning bereikte een hoogtepunt toen Broeksma Armut confronteerde over de situatie in de Hondsruglaan, en vroeg of ze de bewoners daar wel had gesproken. Armut reageerde op felle toon dat ze heel vaak met de bewoners aan tafel had gezeten en vond zijn weergave van zaken “heel raar”.

Steun vanuit coalitie
De coalitiepartijen zijn positiever. Rita Pestman (PvdA): “Vorig jaar werden we bedolven onder de mails van inwoners die zich zorgen maakten over de kosten. Nu blijkt dat de bezoekersvergunning een succes is en dat de kosten wat terug kunnen worden gebracht. Op zo’n moment merken de mensen dat er naar hun geluisterd wordt.”

Benni Leemhuis (GroenLinks) stelt dat de gemaakte keuzes “grosso modo goed werken. We reguleren de schaarse ruimte, er komt meer ruimte voor groen en om te spelen en er is meer ruimte om bezoek te ontvangen.” GroenLinks is blij met het plan van het college om de inkomsten ten goede te laten komen aan een mobiliteitstransitiefonds, waaruit fietsenstallingen gerealiseerd kunnen worden.

Laurent Dwarshuis (ChristenUnie): “Door de maatregelen zien we dat de situatie in veel buurten beter is geworden. Het is heel prettig dat de kosten voor de maatschappelijke parkeervergunning omlaag kunnen. Dit raakt met name de mensen die actief zijn in hobby clubs en -verenigingen.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

PostcodeStraatprijs valt aan Boerhaavelaan, 25.000 euro en auto voor winnaars

Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…

7 minuten geleden

Catherine Sorgdrager nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg

Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…

59 minuten geleden

Weg tussen Stad en Winsum dicht door ongeluk

De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…

1 uur geleden

Herstel Dorkwerderbrug gaat weken duren, schade aan staalkabels in bedieningswerk

Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…

2 uur geleden

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

12 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

13 uur geleden