Categorieën: Nieuws

Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk 12 procent duurder

Treinkaartjes worden vanaf volgend jaar mogelijk twaalf procent duurder. Dat schrijft staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

Vorig jaar dreigde deze angst ook. Toen kon door het aannemen van een motie de stijging beperkt worden tot zes procent. “Het kabinet heeft al eerder de intentie uitgesproken om te komen tot een structurele oplossing voor de NS-tarieven voor het jaar 2026 en verder”, schrijft Jansen. “Zonder maatregelen zullen de tarieven met ongeveer twaalf procent gaan stijgen.”

Geen oplossing bij Voorjaarsnota
De bedoeling was om tot een verdeling te komen tussen Rijk, NS en de reizigers. “In de afgelopen periode hebben daartoe diverse gesprekken met NS en in het kabinet plaatsgevonden. In die gesprekken zijn de mogelijkheden onderzocht voor het leveren van een bijdrage van Rijk en van NS om tariefstijgingen voor de reiziger te dempen.” Tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota had er een oplossing moeten liggen, maar deze ontbrak. Volgens Jansen zou een Rijksbijdrage uit het Mobiliteitsfonds moeten komen, maar het kabinet wil dit niet omdat er dan infrastructuurprojecten geschrapt zouden moeten worden.

Minder treinen op rustige trajecten
Jansen: “De gesprekken met NS over de bijdrage die zij kan leveren aan het dempen van tariefstijgingen lopen echter nog, ondanks dat er geen Rijksbijdrage beschikbaar is. Daarom kan er vooralsnog geen duidelijkheid geboden worden over de verwachte NS-tarieven.” Op dit moment onderzoekt de NS twee mogelijke oplossingen om de tariefstijging te beperken. “Ten eerste gaat het over de mate waarin een deel van de stijging van de NS-tarieven in 2026 over meerdere jaren kan worden verspreid. Ten tweede gaat het over de juridische mogelijkheden die de concessie biedt om de dienstverlening op rustige trajecten te beperken, zodat op dat gebied kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd om tariefstijgingen mee te dempen.” Daarmee bedoelt de staatssecretaris het schrappen van treinritten op rustige lijnen.

Voor de zomer meer duidelijkheid
Ondertussen heeft de NS ook te maken met bredere financiële problematiek. Als gevolg van hoge inflatie zijn de kosten sterk gestegen voor onder meer personeel en materieel. Tegelijkertijd zijn de tarieven in de afgelopen jaren minder hard gestegen dan de inflatie. Daarnaast liggen de reizigerskilometers op een structureel lager niveau dan voor de coronapandemie: treinreizigers werken vaker thuis en reizen daardoor minder. Jansen schrijft verder dat hij voor de komende zomer duidelijkheid hoopt te geven over de NS-tarieven.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Treinen moeten nog jaren langzamer rijden tussen Stad en Leeuwarden

Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…

33 minuten geleden

PostcodeStraatprijs valt aan Boerhaavelaan, 25.000 euro en auto voor winnaars

Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…

52 minuten geleden

Catherine Sorgdrager nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg

Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…

2 uur geleden

Weg tussen Stad en Winsum dicht door ongeluk

De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…

2 uur geleden

Herstel Dorkwerderbrug gaat weken duren, schade aan staalkabels in bedieningswerk

Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…

3 uur geleden

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

13 uur geleden