Foto Andor Heij. Nieuwe intercity (ICNG) op hoofdstation Groningen 2
Geld van de wegenbouw moet geïnvesteerd worden in de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat vindt reizigersorganisatie Rover.
Donderdag blokkeerde de Tweede Kamer het plan om 3,4 miljard van de Lelylijn te investeren in de Nedersaksenlijn met de motie van NSC-kamerlid Olger van Dijk. Voor de Nedersaksenlijn was nog een tekort van 1,7 miljard euro, terwijl de Lelylijn nog 10 miljard nodig heeft naast de nu nog gereserveerde 3,4 miljard euro.
De geldtekorten van beide projecten kunnen net zo goed opgevuld worden met het geld dat naar de wegenbouw gaat, vindt reigersorganisatie Rover. “Men vraagt bij treinprojecten vaak over de ’terugverdientijd’, maar doen we dat ook bij autowegen? Nee, nooit.”
Rover vindt de Lelylijn en Nedersaksenlijn noodzakelijk voor het noorden. “We zijn natuurlijk een club die opkomt voor de reizigers, maar daarachter zitten ook doelen als klimaat, milieu en woonbeleid. Je kunt hier woongebieden ontwikkelen waarbij de Randstad gemakkelijk te bereiken is. En het geeft een economische impuls aan het noorden. Dus investeer in openbaar vervoer, dan verdien je dit maatschappelijk terug.”
Het weer kan de komende dagen niet kiezen tussen zonnige zomerdagen of bewolking en wisselvalligheid.…
Een week geleden was het Leandro Bacuna die een transfer maakte naar Turkije. Deze vrijdag…
Op de Stettinweg vond vrijdagavond een aanrijding plaats tussen een auto en een snorfiets. Hierbij…
FC Groningen heeft spits Oskar Zawada vastgelegd. De 29-jarige Pool komt over van RKC Waalwijk…
Een politieachtervolging eindigde vrijdagochtend met een crash bij de Heesterpoort in de Oosterparkwijk. (meer…)
De slagbomen rond alle spoorwegovergangen in Haren willen vrijdagmiddag niet omhoog. Volgens RTV Noord is…