Categorieën: Nieuws

Statenfracties willen opheldering over timing van uitstel voor trein naar Leer

De problemen met de bodem, die er nu voor zorgen dat de directe spoorverbinding tussen Stad en het Duitse Leer een half jaar later heropent dan gepland, waren al sinds 2017 bekend bij de Provincie. Dat stellen de Groningse Statenfracties van GroenLinks en D66. De partijen zijn daarom verbaasd dat er nu ineens sprake is van uitstel bij de heropening van het traject.

De provincie maakte vorige week bekend dat het pas halverwege volgend jaar weer mogelijk is om met de trein van Groningen naar het Duitse Leer te reizen. Dat had eigenlijk eind dit jaar al moeten gaan gebeuren. Het Duitse deel van het spoortraject ging begin dit jaar volledig op de schop, tegelijk met de vervanging van de Friesenbrücke. Deze spoorbrug werd in 2015 aangevaren en is sindsdien onbruikbaar. Treinreizigers vanuit Groningen moeten daardoor in Weener uitstappen en naar Leer reizen met de bus.

Vorige week maakte de provincie bekend dat er pas halverwege volgend jaar weer directe treinen naar Leer kunnen rijden, omdat de bodem op het Nederlandse deel van de spoorlijn aanmerkelijk is verslechterd door zware regenval. In Duitsland zijn ook problemen met de aanleg vanwege hoog water, waardoor de bodem is verslechterd. Daarnaast zijn er tekorten aan belangrijke bouwmaterialen, onder meer door leveringsproblemen.

Volgens de Statenfracties van D66 en GroenLinks is het vreemd dat deze problemen nu pas aan het licht komen. “De slechte bodemgesteldheid was immers al sinds 2017 bekend bij de Provincie Groningen”, stelt de Groningse Statenfractie van GroenLinks. Statenlid Bas de Boer (GroenLinks) vertelt: “Al jaren wachten we op het herstel van de Friesenbrücke. Het mag niet zo zijn dat een al bekend probleem het project doet ontsporen. Dit had veel eerder tot op de bodem uitgezocht moeten worden.”

De staat van de bodem baart de fracties ook zorgen met het oog op de toekomst, vult Paula Benjamins (D66) aan: “Om klimaatverandering tegen te gaan zijn duurzame Europese spoorverbindingen van groot belang. De effecten van het veranderende klimaat mogen daarbij geen spelbreker zijn.”

Tom Veenstra

Recente berichten

Nat begin en eind van de week van de week, temperatuur blijft hangen onder de 23 graden

Een opvallend verschijnsel deze week: vijf dagen zal het maximaal 22 graden worden. Alleen woensdag…

1 uur geleden

Bouw van Dierenbeschermingscentrum Noord Nederland in Groningen in volle gang

Groningen krijgt eind dit jaar een nieuw Dierenbeschermingscentrum aan de Aalborgweg. Na het ontginnen van…

2 uur geleden

Politie zoekt getuigen van insluipingen in Stad

De politie ziet een toename van insluipingen in woningen in Groningen, voornamelijk in de wijk…

3 uur geleden

UMCG ontvangt bijna 1,5 miljoen euro van KWF voor onderzoek

Twee onderzoekers van het UMCG hebben een subsidie ontvangen van KWF Kankerbestrijding. Het gaat om…

4 uur geleden

Politie zoekt overlastgevende bestuurders van crossmotoren

De politie heeft beelden vrijgegeven van vijf bestuurders van crossmotoren die al enige tijd voor…

6 uur geleden

Coureur uit Hoogkerk crasht tijdens Speedweekend op Texel

De zondagmiddag van Bert Smit verliep afgelopen weekend iets anders dan hij gehoopt had. De…

7 uur geleden