Categorieën: Nieuws

Groningen Airport Eelde wordt geen jachtvliegtuiglocatie: “Duidelijke no-go”

Groningen Airport Eelde wordt geen jachtvliegtuiglocatie. Dat heeft het College van Gedeputeerde Staten van Groningen per brief aan staatssecretaris Christophe van der Maat (VVD) laten weten.

Eind vorig jaar presenteerde Defensie het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. “De krijgsmacht moet ons grondgebied en dat van onze bondgenoten kunnen verdedigen. Nu meer dan ooit. Binnen de NAVO wordt ook meer van de krijgsmacht gevraagd. Meer activiteiten betekent dat er meer ruimte nodig is: om te oefenen, voor infrastructuur, munitieopslag en nieuwe of aangepaste vergunningen”, liet Defensie in december weten.

“Veiligheidssituatie in de wereld is ernstig verslechterd”
Eén van de problemen is dat er in Nederland te weinig ruimte is voor militaire vliegactiviteiten. “Dit komt doordat de vliegbases Soesterberg, Twenthe, De Peel en Marinevliegkamp Valkenburg zijn afgestoten of een andere functie kregen. Ondertussen is de veiligheidssituatie in de wereld ernstig verslechterd en moet rekening worden gehouden met meer jachtvliegtuig-activiteiten.” Het verzoek was daarom neergelegd om te onderzoeken of er samengewerkt kan worden met burgerluchthavens en het toevoegen van één of twee extra jachtvliegtuiglocaties. Daarbij wordt gedacht aan De Peel, Eindhoven, Gilze-Rijen of Woensdrecht.

Jachtvliegtuiglocatie
Groningen Airport Eelde zou in beeld zijn als samenwerkingspartner. Maar daarvan zegt de provincie Groningen dus nu dat dit niet gaat gebeuren. De provincie schrijft: “Met deze brief geeft het College een duidelijke no-go aan als het gaat om Groningen Airport Eelde (GAE) als jachtvliegtuiglocatie, dan wel
als reservefunctie van jachtvliegtuiglocatie.”

Tweede Wereldoorlog
In het verleden heeft Eelde wel dienst gedaan als militair vliegveld. Het in 1931 geopende vliegveld werd in 1939 gevorderd door het Nederlandse leger. Toen Duitsland Nederland aanviel viel het vliegveld al op de eerste dag in Duitse handen. In 1940 en 1941 werden diverse verbeteringen aangebracht. De Duitsers vergrootten het vliegveld en bouwden nieuwe gebouwen als hangars en kazematten. Messerschmitt-vliegtuigen maakten vanaf Eelde patrouillevluchten boven de Noordzee. In april 1945 gaf de Luftwaffe het vliegveld op. Na de oorlog werd het weer een burgerluchthaven.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Gemeente komt zwembad Scharlakenhof in Haren te hulp

Zwembad Scharlakenhof in Haren lijkt voorlopig gered. Het gemeentebestuur heeft aangegeven over enkele jaren het…

6 minuten geleden

Onderzoek Ukrant: bijna kwart van studenten wil geen kinderen

Bijna een kwart van de studenten aan de RUG weet nu al dat ze geen…

39 minuten geleden

‘De RUG is een springplank voor topbestuurders’

Veel topbestuurders van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven hebben gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dat blijkt uit…

1 uur geleden

Muurschildering en vergroening om overlast tegen te gaan

Een nieuwe muurschildering op de hoek van de Prinsenstraat en de Tweede Drift Gedempte Zuiderdiep…

2 uur geleden

Leger des Heils waarschuwt voor meer daklozen: ‘Groningen, bouw meer woningen’

Het Leger des Heils Noordoost roept overheden in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel op om…

5 uur geleden

Winderige donderdag met een enkele (hagel)bui, daarna droger en rustiger

Ondanks de zonnestralen die donderdag zo nu en dan neerdalen in Groningen, kan het zo…

12 uur geleden