Categorieën: Nieuws

Ombudsman: ‘Bij ieder nieuw hersteltraject wordt het wiel opnieuw gevonden’

Overheidsinstanties hebben te weinig aandacht voor de behoeften van gedupeerde burgers en ondernemers bij het bieden van herstel. Dit concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapport ‘Herstel bieden: een vak apart.’

Voor dit rapport zijn tien hersteltrajecten onderzocht, waar de immateriële schadevergoedingsregeling in Groningen er één van is.

Volgens de Ombudsman ligt de focus van de overheid te vaak op snel handelen en werken vanuit de eigen systemen. Ook maken overheidsinstanties zelden gebruik van beschikbare kennis en ervaring uit eerdere hersteltrajecten. Zij verliezen hierdoor de behoeften van gedupeerden te veel uit het oog.

Persoonlijk contact, weinig ruimte voor medewerkers

De Ombudsman stelt dat persoonlijk contact met de betrokken overheidsinstantie belangrijk is in een hersteltraject voor betrokkenen. Uit gesprekken blijkt volgens de Ombudsman dat de overheid bijna nooit voor de start van een hersteltraject spreekt met gedupeerden of belangenorganisaties van gedupeerden. Overheidsinstanties weten hierdoor nauwelijks wat de behoeften van de gedupeerden zijn.

Verder vindt de Ombudsman dat er in veel hersteltrajecten weinig ruimte voor de medewerkers in de uitvoering om een eigen invulling te geven. Overheidsinstanties besteden daarnaast te veel tijd en aandacht aan het controleren en verantwoording afleggen. “Dit gaat zo ver dat de uitvoering van veel hersteltrajecten een bureaucratisch en juridisch proces wordt”, schrijft de Ombudsman. “Gedupeerden klagen daarover omdat zij juist een duidelijk en simpel proces willen, met een vlotte afwikkeling.”

Ten slotte stelt de Ombudsman dat overheidsinstanties nauwelijks gebruik maken van de kennis en ervaring die in eerdere hersteltrajecten is opgedaan: “Bij ieder nieuw hersteltraject wordt het wiel opnieuw gevonden.”

Hand in eigen boezem

De Ombudsman steekt de hand ook in eigen boezem, omdat het zelf betrokken was in vijf van de tien onderzochte hersteloperaties. Groningen was daar één van. Aanbevelingen hadden beter geformuleerd kunnen worden en Van Zutphen stelt dat hij ook niet altijd duidelijk heeft laten weten aan gedupeerden wat zij precies mogen verwachten van zijn onderzoek naar een hersteltraject. In de toekomst gaat de ombudsman hier scherper op letten.

Tom Veenstra

Recente berichten

“Maandag gedurende de dag opklaringen, komende dagen flink wat regen”

Na een droge periode krijgen we de komende dagen te maken met buien. Volgens OOG-weerman…

7 uur geleden

Zwemvereniging TriVia bestaat 25 jaar: “Een vijftig meter zwembad realiseren op Kardinge is onze droom”

Feest was het dit weekend bij zwemvereniging TriVia. De vereniging bestaat 25 jaar en dat…

7 uur geleden

Reiziger zonder vervoersbewijs leidt tot vondst van cocaïne

Politieagenten hebben zondag een treinreiziger aangehouden die in het bezit was van een flinke hoeveelheid…

8 uur geleden

Brand in woning aan Korreweg snel onder controle

In een woning aan de Korreweg heeft zondagavond korte tijd brand gewoed. Bij de brand…

9 uur geleden

Zpannend Zernike kijkt terug op geslaagd weekend: “Het enthousiasme dat je ziet is zo fantastisch” (foto’s)

Zpannend Zernike heeft dit weekend ruim 15.000 bezoekers getrokken. Theo Jurriens van de organisatie spreekt…

10 uur geleden

Ruime zege GRC, punt voor GVAV, eerste zege voor Groninger Boys

In de Tweede Klasse boekte GRC een ruime zege op GOMOS en pakte GVAV Rapiditas…

12 uur geleden