Ondanks dat het komende dagen een beetje nazomer wordt, is de herfst toch echt begonnen. Spoorbeheerder ProRail probeert zich daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Om vertragingen door herfstbladeren te voorkomen worden er verschillende maatregelen genomen.
Als de bladeren van de bomen vallen, komen sommige bladeren op het spoor te liggen. Wanneer treinen hierover heen rijden, ontstaat er een soort moes. Door deze moes hebben treinwielen minder grip op de spoorstaaf. “Als bij deze gladheid een trein optrekt of afremt, dan slippen en blokkeren de treinwielen”, laat ProRail weten. “Het gevolg is dat de wielen over de spoorstaaf schuiven, waardoor schade ontstaat. Machinisten krijgen de opdracht om bij glad spoor hun snelheid aan te passen. Ze remmen eerder af, en trekken voorzichtiger op, waardoor hinder beperkt wordt.
Maar er worden ook andere maatregelen genomen. Zo worden er bijvoorbeeld geltreinen ingezet. In totaal hebben ProRail en NS acht treinen die een gel op het spoor kunnen smeren. Het gaat om de substantie Sandite, die uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel bestaat. Met de gel worden de sporen minder glad. De acht treinen zijn reguliere reizigerstreinen.
In de gemeente wordt zaterdag uitgebreid stilgestaan bij de Nationale Dodenherdenking. Er vinden verschillende herdenkingen…
De wedstrijd FC Groningen tegen Roda JC komende vrijdag moet te zien zijn op een…
Bezoekers van het Bevrijdingsfestival in het Stadspark hebben zondag de mogelijkheid om taart te kopen.…
Handhavers van de gemeente Groningen waarschuwen via sociale media dat er in delen van het…
Dit voorjaar is er een nieuw onderzoek gestart naar de vijftien vermiste lichaam van geëxecuteerde…
Op Marktplaats wordt er fanatiek geboden op kaartjes voor de voetbalwedstrijd FC Groningen tegen Roda…