Een groot deel van de treinen van vervoersbedrijf Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen rijdt sinds afgelopen zomer weer op diesel. Eerder dit jaar maakte het bedrijf nog bekend over te stappen op HVO, een schonere brandstof.
Arriva beschikt in het Noorden over 68 treinen. Ondanks dat het bedrijf het vervoer graag wil verduurzamen, heeft het toch een stap terug moeten doen vanwege de kosten. De biodiesel is te duur. Dit komt omdat de markt voor duurzame brandstoffen verstoord is, doordat de scheepvaartsector grote hoeveelheden alternatieve brandstoffen aan het inkopen is. Het bedrijf wil de hogere kosten niet doorberekenen aan de reizigers. Een woordvoerder laat aan Het Financieele Dagblad weten dat men deze kosten ook niet kan doorberekenen, omdat de tarieven voor het OV één keer per jaar worden aangepast op basis van de landelijke tariefindex.
Van de 68 treinen rijden er op dit moment 50 op gewone diesel. De ambitie van het bedrijf is dat er volgend jaar weer meer treinen gaan rijden op biodiesel. Of dit ook duurdere treinkaartjes met zich mee gaat brengen, is onbekend. Arriva wil in 2025 volledig CO₂-neutraal werken. Op termijn wil het bedrijf treinen volledig elektrificeren of op waterstof laten rijden.
Op de Zonnelaan heeft aan het einde van vrijdagmiddag een ongeval plaatsgevonden waar een fietser…
Het regeerakkoord is klaar voor de ploeg ministers en staatssecretarissen die van plan zijn Nederland…
De jaarlijkse Campus Trail is vrijdagmiddag verlopen. Er deden zo'n vijfhonderd mensen aan mee. (meer…)
Er worden toezeggingen gedaan over structurele ondersteuning en investeringen in Noord-Nederland, maar direct geld uitgeven…
“Feyenoord thuis, zaterdagavond, dat prikkelt de gevoelens, we hebben er zin in." Zo opende trainer…
Een 'tour de force', zo noemt de jury van de KANTL-prozaprijs het boek 'Het lied…