Categorieën: Nieuws

“Invoering verplicht vaarbewijs is goed idee, vroeg of laat gaat het gewoon een keer mis”

De invoering van een verplicht vaarbewijs is een goed idee. Dat zegt havenmeester Christa Beuker van de Oosterhaven. Volgens haar kruipt Groningen nu al regelmatig door het oog van de naald.

“Ik vind het een goede zaak”, vertelt Beuker. “Ik zie als havenmeester dat we nu te vaak te maken hebben met mensen die niet weten wat het verschil is tussen bakboord en stuurboord. Ook met andere watersportbegrippen zijn ze niet bekend. Ondertussen wordt het wel steeds drukker op het water. Er is recreatievaart, dagjesmensen maar ook beroepsvaart. En ik houd soms echt mijn hart vast. Gaat het goed komen? Vroeg of laat gaat het ook een keer mis. Dus een verplicht vaarbewijs is een goed idee.”

Aantal ongelukken neemt toe
Demissionair minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur wil graag dat zo’n vaarbewijs er komt. De aanleiding zijn cijfers van Rijkswaterstaat. Vorig jaar vonden er op het water relatief veel ongelukken plaats waar mensen bij gewond raakten en soms zelfs kwamen te overlijden. De minister vind dat een zorgelijke ontwikkeling, en onderzoek daarom de mogelijkheden om een verplicht vaarbewijs te onderzoeken.

Verplicht vaarbewijs
Op dit moment is een klein vaarbewijs alleen verplicht voor boten vanaf een lengte van 15 tot 25 meter. Het klein vaarbewijs is ook verplicht voor alle vaartuigen die sneller gaan dan 20 kilometer per uur. Het gaat dan om waterscooters of jetski’s. De politie pleit al veel langer voor aanscherping van de regels voor het vaarbewijs.

“Je hebt een verantwoordelijkheid”
Beuker: “Stel dat je wilt gaan varen in een boot die een lengte heeft van 14,95 meter, en die 15 kilometer per uur vaart. Dan heb je geen vaarbewijs nodig. Maar op die boot passen bijvoorbeeld wel tien mensen. Dan ben jij dus als kapitein zonder papieren verantwoordelijk voor die mensen die bij jou aan boord zitten. Ik vind dat gevaarlijk, op wateren die steeds drukker worden.”

“Vroeg of laat gaat het gewoon een keer mis”
En dat is niet het enige probleem. “Je kunt in de stad ook boten huren waarbij je de schipper er dan bij krijgt. Maar wat ik dan zie zijn twintig gillende en dansende meisjes in bikini op zo’n boot, die de persoon die de boot bestuurt het zicht ontnemen omdat ze staan in plaats van zitten. En dan hebben we ook nog de kleine sloepjes. Officieel wordt het afgeraden om met alcohol zo’n sloep te besturen. Maar je weet hoe dat gaat. In combinatie met rondvaartboten en ander scheepvaartverkeer … ik vind het gevaarlijk. Vroeg of laat gaat het gewoon een keer mis.”

OOG Tv heeft voor dit artikel ook met verschillende bedrijven gesproken in de gemeente die zeil- of motorboten en sloepen verhuren. Deze bedrijven waren of onbereikbaar of hadden geen behoefte of geen tijd om te reageren op de plannen van de minister.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

D66 wil meer kansen voor mbo-studenten binnen de gemeente

De gemeente Groningen moet, als het aan D66 ligt, traineeships gaan aanbieden aan mbo-studenten. Dat…

1 uur geleden

Vertraging op spoor door technisch onderzoek

Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle moeten donderdagmiddag even rekening houden met een vertraging. (meer…)

2 uur geleden

Elftallen The Knickerbockers wijken door ruimtegebrek uit naar oud veld Astrea

Het voormalige voetbalveld van de inmiddels verdwenen voetbalclub Astrea in park Selwerd is weer als…

3 uur geleden

Advies over geweld in uitgaansgebied

Extra cameratoezicht in de Papengang , bestrijding van grensoverschrijdend gedrag en voorkomen van overdadig drank…

3 uur geleden

Studenten in actie tegen fusieplannen faculteiten

Studentenvertegenwoordigers van acht faculteitsraden starten een gezamenlijke actie tegen de fusieplannen van de Rijksuniversiteit. (meer…)

4 uur geleden

Versterkingen bij Oranje Nassau en Velocitas, Be Quick ziet aanvaller vertrekken

Eersteklasser Oranje Nassau heeft zich versterkt met Douwe de Jager van het onder 19 elftal…

5 uur geleden