Stakingsbereidheid buschauffeurs Groningen groot: “Het gaat een hete herfst worden”

nieuws
Foto: Raymond Meter - meterfotografie.nl

De stakingsbereidheid onder de buschauffeurs in Groningen is zaterdag groot. Op de stalling aan de Peizerweg heeft het grootste deel van de chauffeurs het werk neergelegd.

“Qbuzz plukt nu de zure appels”, reageert vakbondsman Lutz Kressin van FNV. “Begin juni vond in Groningen ook een actie plaats waarbij stakingsbrekers werden ingezet. Dit is in strijd met de wet. Dat heeft toen heel veel kwaad bloed gezet. Met als effect dat chauffeurs die toen niet zijn gaan staken, juist vandaag wel het werk neerleggen.”

Check de reisplanner
In de provincie wordt zaterdag op vier stallingslocaties gestaakt, waaronder op de Peizerweg. Hoeveel chauffeurs precies het werk hebben neergelegd is onbekend. Wel duidelijk is, dat veel ritten uitvallen. Zo lijken vooral lijn 4, 8, 9, 35 en 163 getroffen te worden. Qbuzz meldt dat reizigers er verstandig aan doen om de reisplanner te gebruiken voor men op pad gaat.

Fulltime contract aanbieden
Kressin: “De streekvervoerbedrijven willen alleen maar goedkoper en efficiënter, waardoor de chauffeurs steeds minder verdienen en de werkdruk torenhoog is. Ze komen daardoor steeds moeilijker rond en het ziekteverzuim is gigantisch. Die spiraal moet doorbroken worden met een betere cao.” Volgens Kressin is de oplossing ook niet zo moeilijk: “Het personeelstekort kan opgelost worden als parttimekrachten een fulltime contract wordt aangeboden. De werkgevers willen dat echter niet. Sterker nog, er wordt alles aan gedaan om het kunstmatig zo te houden. Als een parttimekracht twee weken veertig uur maakt, dan volgt daarna een periode met minder uren, zodat de regels rond deze krachten niet overtreden wordt. Terwijl als je mensen in dienst volledig in dienst neemt, dan ontstaat er meer ruimte.”

Ziekteverzuim
Volgens Kressin biedt het ruimte in de roosters: “Het ziekteverzuim is op dit moment twee tot vier keer zo hoog als het landelijk gemiddelde. Het is nu heel moeilijk om vrij te krijgen. Dat zorgt voor stress, dat zorgt voor ziekte. Ben je volledig in dienst dan kun je verlof krijgen. Daarnaast voeren we deze actie ook voor de reizigers. OV-bedrijven vinden dat ze winst moeten maken. Maar dat is helemaal hun doel niet. Dus wat is het gevolg: bedrijven willen af van onrendabele lijnen. Men wil niet alleen met lucht rijden. Maar dat is juist niet de bedoeling, want dan ga je er voor zorgen dat mensen in de auto blijven, of juist voor de auto gaan kiezen. En dat wil je niet.”

Hete herfst
Naast Groningen wordt er zaterdag ook in Almere en Waalwijk gestaakt. Maandag wordt het werk neergelegd in Bunnik, Mijdrecht, Montfoort, Amersfoort, Nieuwegein, Wijk bij Duurstede, Zeist en Utrecht. “In de zomer gaan we geen acties voeren. Vanaf september pakken we het weer op, en dan kan het ook wel eens een hete herfst gaan worden. De ov-bedrijven zijn niet bereid om te bewegen, en de politiek heeft boter op zijn hoofd. In 2018 hebben we ook actie gevoerd voor een nieuwe cao. Dat heeft toen ook heel lang geduurd. Dit zal niet makkelijker gaan verlopen.”