Categorieën: Nieuws

“De wethouder zegt onbegrijpelijke dingen voor als je geluidsoverlast ervaart”

Onbegrijpelijk. Dat is de reactie van Stadspark Natuurlijk op de reactie van wethouder Glimina Chakor (GroenLinks) van Evenementen op het nieuwe systeem dat geluidsoverlast aanhangig moet maken.

“Als wij het verhaal van de wethouder goed begrijpen dan komt er naast het digitale klachtenformulier een voicemailsysteem waar mensen een bandje in kunnen spreken met hun klacht”, reageert Lucy Pijttersen van Stadspark Natuurlijk. “De vraag is hier wat hier precies nieuw aan is. Zo’n bandje was er vroeger ook. Daar kon je dan je klacht inspreken, en na twintig meldingen was het bandje vol. Dus als de wethouder nu zegt dat het iets nieuws is, dan klopt dat niet. Dat was er al.”

Wethouder Chakor: “We doen dit om de dienstverlening te verbeteren”
Stadspark Natuurlijk kwam onlangs tot de ontdekking dat het gemeentelijk telefoonnummer waar naar gebeld kan worden wanneer ben geluidsoverlast ervaart, sinds 1 juni uit de lucht is. Sindsdien wordt er gebruik gemaakt van een digitaal klachtenformulier dat via de website ingevuld kan worden. De fractie van de Stadspartij 100% voor Groningen stelde naar aanleiding van deze berichtgeving vragen aan de wethouder. Wethouder Chakor: “De reden waarom we dit hebben gedaan is om de dienstverlening te verbeteren, om de meldingen goed te kunnen behandelen. Bij overlast kan er nu alleen digitaal een melding worden ingediend. De meldingen worden direct uitgelezen door een BOA, die daar vervolgens meteen op kan acteren. Wat we zien is dat bij het belsysteem er allemaal vragen worden gesteld over welk evenement het is, wanneer het stopt. Dat kost tijd. De dienstverlening was daardoor niet optimaal, waarbij het ook voorkwam dat de lijn bezet bleek te zijn waardoor niet iedereen te woord kon worden gestaan. Dat is iets wat wij niet willen en wat voor de BOA ook frustrerend is.”

Stadspark Natuurlijk: “Dit systeem vergoot de afstand tussen burger en politiek”
Stadspark Natuurlijk wil dat er weer een telefoonnummer gebeld kan worden: “Een digitaal formulier is absoluut een aanvulling, maar een telefoonnummer moet je gewoon kunnen bellen. Je moet gewoon iemand aan de lijn kunnen krijgen. Dat is om verschillende redenen ook belangrijk. Als je overlast ervaart dan erger je je, dan kook je. Dan is het heel fijn om je ei kwijt te kunnen bij iemand die naar je luistert. Die je vertelt, het duurt nog een half uurtje, dan is het voorbij. Dat is één. Mijn tweede punt is dat door de nieuwe systemen de afstand tussen burgers en gemeente verder vergroot wordt. Ik kreeg afgelopen week een bericht van de gemeente waarin zij vroegen, wie zijn dan de mensen die niet een digitaal formuliertje in kunnen vullen? Ik vind dat heel typisch. Ik weet wel dat door het invullen van formuliertjes je de mensen in je stad niet leert kennen.”

Hans Moerkerk (Stadspartij 100% voor Groningen): “Dit is slappe hap”
Ook raadslid Hans Moerkerk is not amused met de reactie van de wethouder. “Dit was slappe hap. Er zit dus iemand op een kantoor die de digitale formulieren binnen krijgt, maar dan kun je toch ook gewoon een telefoon opnemen? En als het druk wordt qua aantal telefoontjes dan kun je er toch een tweede persoon bij zetten, of dat er door wordt gekoppeld naar een voicemailsysteem? De uitleg van de wethouder was ook heel onduidelijk. Ze deed voorkomen dat ze dit allemaal opgetuigd had, maar ik weet nog steeds niet of dit telefoonnummer al in de lucht is, of dit gecommuniceerd wordt, of dat er alleen via de website geklaagd kan worden. Ik ben het beeld aan het verliezen.”

“Het neigt naar vervolgvragen”
Moerkerk vertelt verder: “Voor de duidelijkheid. Wij zijn niet de partij die tegen een mooi feest of evenement is. Maar als je een probleem ervaart dan moet dat wel op een goede en prettige manier gecommuniceerd kunnen worden. Dat geldt voor geluidsoverlast maar bijvoorbeeld ook als je in je straat problemen hebt met het huisafval, om maar wat te noemen. Zeker in een gemeente als Groningen, één van de grootste gemeenten van het land, moeten we dat goed kunnen organiseren. Naar aanleiding van het verhaal van de wethouder ga ik in ieder geval technische vragen stellen, ik wil dit goed uitzoeken. En op dit moment neigt dit onderwerp naar vervolgvragen aan het college.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Symbolische handtekening maakt na 65 jaar een einde aan gaswinning in Groningen

Samen met Groningse bestuurders, organisaties en bewoners tekende demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief symbolisch de wet,…

1 uur geleden

Man (18) die vrouw filmde op toilet van Hornbach krijgt voorwaardelijke werkstraf en verplichte behandeling

Een 18-jarige jongeman uit Stadskanaal is vrijdag veroordeeld tot een voorwaardelijke werkstraf van 60 uur,…

2 uur geleden

Spellen onder constructie en jij kan ze testen

Cornelius’ Stairs, Gladiator school en Foto Fiasco. Dit zijn misschien wel de nieuwste spellen die je…

2 uur geleden

Ook Groningen krijgt ‘proefperiode’ voor samenwonende bijstandsgerechtigden

De gemeente Groningen komt, nog voor de zomer, met officieel beleid voor een ‘proefperiode’ voor…

3 uur geleden

Opbouw expositie Kartonfabriek De Halm in Hoogkerk is in volle gang

De voormalige strokartonfabriek De Halm kreeg vorig jaar geen sloopvergunning van de gemeente. Straks is…

3 uur geleden

Versterking seniorencomplexen Wilgen- en Berkenhof in Ten Boer is klaar, feestje voor bewoners

De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) organiseerde donderdag een feestje voor de bewoners van de Wilgen-…

4 uur geleden