Wethouder over problemen NS: “Dit eens maar nooit weer, NS heeft een zorgplicht”

nieuws
Foto: TreinBas - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77275321

Wethouder Isabelle Diks (GroenLinks) is niet te spreken over de manier waarop de NS de afgelopen periode te werk gaat met het treinvervangend vervoer tussen Groningen en Meppel. “Dit eens maar nooit weer”, laat Diks weten.

Diks reageert daarmee op vragen van GroenLinks-raadslid Benni Leemhuis: “Na het indienen van de vragen over dit onderwerp ben ik door diverse mensen benaderd die hun eigen ervaringen met mij delen. Al die verhalen samen wekken de indruk dat er hier iets structureel mis gaat. Ik wil graag van het gemeentebestuur weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, en hoe de NS dit de komende dagen in goede banen wil gaan leiden. Want de werkzaamheden zijn immers nog niet klaar.”

Wethouder Diks (GroenLinks): “NS heeft een zorgplicht”
Wethouder Diks: “Dit is een hele ellendige situatie. Niet alleen voor de inwoners van onze gemeente, maar voor de hele regio. Het is een voorbeeld van, zo moet het niet. De NS heeft inmiddels gereageerd door te zeggen dat ze te maken hebben met personeelskrapte. Dat zal zo zijn, maar ik vind dat wij daar niks mee te maken hebben. De NS heeft een zorgplicht. En daar horen niet verhalen bij dat mensen in de avond of nacht aan hun lot over worden gelaten. Want daar komt het op neer.”

“We hebben het over werkzaamheden die ruim van tevoren zijn aangekondigd”
Diks is ook verbaasd: “Er vindt wel eens een aanrijding plaats of een andere onvoorziene omstandigheid. Bij zulk soort situaties kan ik me voorstellen dat het roeien is met de riemen die je hebt. Maar in dit geval hebben we het over werkzaamheden die ruim van tevoren bekend waren. Het was allemaal gepland. En ik neem aan dat je als NS in de aanloop naar zo’n periode in gesprek gaat met je hoofd- of onderaannemer om te inventariseren of alles goed gaat. Dat hebben ze duidelijk niet gedaan.”

“Er heeft al een stevig gesprek plaatsgevonden”
“In uw vraagstelling legt u een verband met de Floriade, waarbij u meldt dat er daar extra treinen worden ingezet wat ten koste gaat van de capaciteit die in het Noorden beschikbaar is. Dat kunnen wij niet beoordelen, dat is uw eigen conclusie. Wel kan ik u zeggen dat wij not amused zijn. Wij niet, maar ook de provincie Groningen en Drenthe niet. Ik heb begrepen dat de provincie Groningen afgelopen weekend al het voortouw heeft genomen in een gesprek met de NS. Dat is een stevig gesprek geweest, kan ik u zeggen. Daarnaast zal dit de komende periode meegenomen worden naar reguliere spooroverleggen, want iedereen ziet dat dit niet op deze manier kan. Wij gaan bij de NS er op aandringen om dit beter te regelen. Dit is een situatie van eens maar nooit weer.”

Benni Leemhuis (GroenLinks): “Wat gaat de NS de komende dagen doen om het op te lossen?”
Leemhuis: “Op dit moment zitten we nog midden in de periode van de werkzaamheden. Tot volgende week zijn reizigers tussen Groningen en Meppel nog aangewezen op bussen. Wat gaat er de komende dagen gebeuren? Is de NS nu bezig om dit probleem op te lossen?”

Wethouder Diks: “Personeelskrapte ontheft de NS niet van de zorgplicht”
Diks: “De NS heeft een zorgplicht. Als je in een trein van de NS stapt dan geef je het bedrijf het vertrouwen dat je naar de plaats van bestemming wordt gebracht. Dat wordt geschaad. Personeelskrapte is heel onhandig, maar dat ontheft de NS niet van de zorgplicht. Deze boodschap gaan wij overbrengen aan de NS. En inderdaad, er komen in de toekomst meer treinvrije periodes. Maar ik heb al aangegeven dat wat er de afgelopen dagen gebeurd is, eens maar nooit weer is.”