Cultuursector reageert verheugd op extra geld: “Heel fijn dat het kabinet ons op het netvlies heeft staan”

nieuws
Foto via NNO

In Groningen wordt verheugd gereageerd op de plannen van het kabinet om extra geld te investeren in de cultuursector.

Staatssecretaris Gunay Uslu (D66) van Cultuur laat weten dat de cultuursector het door de coronacrisis zwaar heeft gehad en er bovenop moet worden geholpen. Dit jaar wordt er 135 miljoen euro extra geïnvesteerd, de komende jaren gaat het om jaarlijks 170 miljoen euro. Een bedrag van 20 miljoen euro gaat naar startsubsidies voor nieuwe producties in podiumkunsten, 12 miljoen gaat naar Nederlandse drama-, documentaire- en animatieseries en 10 miljoen euro is voor startende kunstenaars en andere makers die door corona hun eerste stappen hebben gemist. Daarnaast wordt er 4 miljoen euro uitgetrokken voor een publiekscampagne om mensen weer naar de cultuurhuizen te krijgen.

MartiniPlaza: “We zitten nog niet op het niveau van voor de crisis”
“Wij zijn hier heel blij mee”, vertelt Annerie Knol van MartiniPlaza. “Als we kijken naar onze bezoekersaantallen dan zitten we nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Wel zien we verschillen. Als we een grote naam programmeren, zoals vanavond The Analogues, dan zit de zaal vol. Dat geldt ook voor voorstellingen van Hans Teeuwen en we zien dat de verkoop van het nieuwe seizoen ook goed gaat. Kijken we naar namen die minder bekend zijn, die hebben het veel lastiger. Voor de coronacrisis waren mensen nieuwsgierig. Maar dat lijkt nu veel minder aanwezig te zijn.”

“Mooi dat we gezien worden”
Volgens Knol laten alle leeftijdsgroepen zich ook zien. “De jongere groepen waren direct na de versoepelingen weer aanwezig. Het ouder publiek is voorzichtiger, maar als we naar vanavond kijken, met The Analogues, dan is daar toch ook zeker een ouder publiek bij aanwezig. Maar als je mij vraagt of het weer is zoals voor de crisis, nee. Daarom zijn we blij met het extra geld. En wij denken ook dat het heel belangrijk is dat de sector gezien wordt.”

NNO: “Mooi dat de noodzaak gezien wordt”
Ook blijdschap bij Liesbeth Kok. Kok is directeur van het Noord Nederlands Orkest, het NNO. “Ik sluit me aan bij de woorden van Knol. Wij zijn ook heel blij dat de staatssecretaris de cultuursector helder op het netvlies heeft staan, en daar nu ook een budget aan hangt wat de publiekswerving ten goede komt. We zitten nu in een fase van de coronapandemie waarbij we moeten zien dat we het publiek weer terug krijgen. Het is mooi dat die noodzaak wordt gezien.”

“Grote namen trekt veel publiek”
Als er gekeken wordt naar de publieksaantallen: “Het is een wisselend beeld. Ik denk dat we op dit moment op vijftig procent zitten. Dat zien wij, maar dat ziet men ook bij de negen andere symfonieorkesten in ons land. En er zijn uitschieters. Kijken we naar de Matthäus Passion of naar de concerten die we onlangs hadden met Simone Lamsma, dan is er veel belangstelling. Het zijn bekende namen die publiek op de been brengen. Ga je onbekender werk spelen dan blijven de zalen leger. Dat zien we ook bij de leeftijden. De jongeren gingen direct na de versoepelingen op pad, de ouderen zijn voorzichtiger.”

“Goed plekje geven in de agenda”
Hoe dat komt is gissen, hoewel de directeur wel een idee heeft: “Twee jaar lang kon er heel veel niet. Op een gegeven moment komen alle maatregelen te vervallen en moet er veel ingehaald worden. Van familiebezoekjes tot de festivals. Het aanbod is heel groot. Ik denk dat je daar de oorzaak moet zoeken. Mensen moeten het weer een goed plekje geven in hun agenda’s. En ik zei vijftig procent. De laatste weken zien we wel een stijgende lijn. Dus de tekenen zijn positief.”

Een soort Uitmarkt?
Hoe de publiekscampagne vorm gaat krijgen om mensen weer naar de cultuur te brengen is nog onbekend. Vorig jaar werd het idee geopperd om een avond te organiseren op de Vismarkt waar alle culturele instellingen zich kunnen presenteren. “Een soort Uitmarkt? Ik kan me voorstellen dat dat een mooie manier is om de start van het nieuwe seizoen extra aandacht te geven. Mocht dit echt van de grond komen, dan kijken wij als NNO graag of we een bijdrage kunnen leveren. Sowieso zullen de meeste cultuurpartners plannen hebben om het nieuwe seizoen met bijzondere publieksacties te starten. Het kan weer, en dat is een heel fijn gevoel.”