Eerste QR-tegel in campagne tegen wapenbezit onder jongeren onthuld in Lewenborg

Groningse jongeren staan vanaf vandaag voor de keuze. Wil je indruk maken bij je vrienden door een (steek)wapen te dragen? Of wil je respect krijgen voor je talenten? Deze keuze is het centrale thema van de campagne YouChoose, die vrijdag van start ging bij de jeugdsoos van WIJ Groningen in Lewenborg.

Burgemeester Koen Schuiling onthulde vrijdagmiddag de eerste QR-tegel van de campagne. De tegels liggen vanaf nu op verschillende plaatsen in de gemeente, zoals schoolpleinen en sportveldjes in de wijken. Wie de QR-code scant, komt terecht op de website van de campagne. Daar staat onder meer een driedelige reportage van presentator Zied Fargi, waarin hij het fenomeen (steek)wapenbezit onderzoekt in de Groningse wijken. Later  in de campagne willen de gemeente, WIJGroningen en Halt gastlessen en activiteiten organiseren, waarbij jongeren aan de slag kunnen met talenten.

Schuiling maakt zich zorgen over wapenbezit

De campagne YouChoose werd eerder ingezet in andere steden waaronder Den Haag. In Groningen gaat de campagne nu voor twee jaar van start. Het is ook in onze gemeente hard nodig, zo stelt Schuiling: “Het steekwapenbezit onder jongeren neemt toe, helaas ook in de gemeente Groningen. Als burgemeester maak ik mij daar grote zorgen over. De kans is groot dat wie een wapen bij zich draagt, dat ook gaat gebruiken. Jongeren voelen zich onveilig zonder wapen, of denken dat ze meer respect krijgen als ze een wapen bij zich dragen. Maar wapens lossen niets op, ze maken de situatie alleen maar erger.”

Schuiling roept niet alleen jongeren op om iets te doen tegen wapenbezit. Ook ouders spelen een rol, zo stelt de burgemeester. Zij moeten het bezit van wapens met hun kinderen bespreken. “Wapens kunnen van kinderen daders én slachtoffers maken. Het is dus belangrijk om jongeren te motiveren om geen wapen te dragen en zich te richten op hun talenten”, besluit Schuiling.

Win een professionele studiosessie

Naast de QR-tegels heeft de Groninger campagne ook een aantal ambassadeurs die bij jongeren bekend zijn. Via posters en sociale media roepen zij op, om net als zij, aan de slag te gaan met hun talent of passie. Onder meer kickboksers Sirano van ’t Zand en wereldkanpioene Sarèl de Jong doen mee. Daarnaast zijn ook Tom Klooster (voetballer op sociale media) en rapper Rayvano doen mee. De laatste maakte onder meer een ’track’, waarvoor nog geen einde is. Degene die de rap het beste afmaakt, maakt professionele studiosessie.