De nieuwe WINK-treinen van Arriva, die vorig jaar in gebruik werden genomen, hebben sinds vorige week de mogelijkheid om gebruik te maken van de pantograaf.
Bij de aanbesteding is er voor gekozen om de treinen uit te rusten met een brandstofmotor, met batterijen die de energie op kunnen slaan die vrijkomt bij het remmen en een pantograaf. De pantograaf kan sinds vorige week gebruikt worden. Wanneer de WINK stil staat op station Groningen of Leeuwarden kan de pantograaf omhoog worden gezet waarmee het verbinding maakt met de bovenleiding. Vervolgens worden de batterijen opgeladen.
Op dit moment worden de batterijen alleen gebruikt voor het warm houden van de trein. Arriva heeft zich als doel gesteld om in 2025 CO2-neutraal te werken. Arriva wil met een proef bewijzen dat een trein met batterij-aandrijving ook geschikt is om te rijden op een niet-geëlektrificeerd baanvak. De huidige batterijen op de treinen zijn daar niet geschikt voor, maar een toekomstig batterijpakket zal dat wel zijn.
De bouw van de Reitdieptoren, bij de Reitdiephaven en Hoogeweg, gaat voorlopig nog niet van…
Tijdens Hemelvaartsdag zijn er flinke opklaringen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis zit de temperatuur de komende…
In De Loods aan de Neutronstraat in Stad vond maandagavond een concert plaats van Het…
Over twee dagen begint in de binnenstad de Meikermis. Inmiddels is de opbouw in volle…
Het inzetten van studenten als buschauffeur kan ook voor Groningen interessant zijn. In Provinciale Staten…
Een actie van onder andere de gemeente en de politie om met buurtbewoners te praten…