Categorieën: Nieuws

Verbazing over geparkeerde hoogwerker op busbaan: “Het gaat om het breder plaatje”

Een hoogwerker die zondag geparkeerd staat op de Kolendrift en daarmee de weg deels afsluit. Bij raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks zorgt het voor verbazing.

“Het gaat om de straat tussen het Boterdiep en de Bloemsingel die alleen gebruikt wordt door bussen”, vertelt Leemhuis. “Daar staat een hoogwerker geparkeerd waar de lijnbussen om heen moeten manoeuvreren. Hoe lang het vehikel er al staat, dat weet ik niet, maar ik vind het wel vreemd. Tijdens mijn wandeling kwam ik in de Soerabajastraat een vergelijkbaar voorbeeld tegen. Daar staat het hele weekend een hoogwerker pontificaal geparkeerd op de stoep. Waarom? Deze voorbeelden zijn wat mij betreft onderdeel van een grotere en bredere discussie. Een discussie die gaat over hoe wij om gaan met onze openbare ruimte. Want feit is dat we steeds vaker gekkere dingen zien in onze stad.”

Bredere discussie
“Een tijdje geleden plaatste ik op mijn Twitter-account een foto van de Stoeldraaiersstraat. Daar stond een voertuig geparkeerd op het trottoir. Mensen die op mijn tweet reageerden lieten weten dat de voertuigen nu toch eenmaal ergens geparkeerd moesten worden. Wat mij betreft is dat voorbeeld, en ook dit wat ik nu tegenkom op de Kolendrift en in de Soerabajastraat, onderdeel van een bredere discussie. Als er ergens fietsen verkeerd geparkeerd staan dan zie je dat het leidt tot veel kritiek, maar als er busjes of vrachtwagens verkeerd staan, dan zie je dat de reactie veel minder heftig is.”

Proportioneel
Volgens Leemhuis geldt het recht van de snelste. “Als je op dit moment kijkt naar de inrichting van de oude binnenstad, en je bekijkt de situatie van gevel tot gevel, dan is minstens vijftig procent ingericht voor het rijdend verkeer. Een klein deel is beschikbaar voor fietsers en voetgangers. En dan heb je ook nog ruimte nodig voor bijvoorbeeld recreatie en ontspanning. Je kunt stellen dat de ruimte nu zo ingericht is dat er alle ruimte is voor gemotoriseerd verkeer, waarbij je je af kunt vragen wat nu precies proportioneel is.”

“Waarom hebben we het zo ingericht?”
De situatie op de Kolendrift zal niet gaan leiden tot raadsvragen. “Maar het is wel interessant om die bredere discussie aan te zwengelen waarbij de Kolendrift maar ook de Stoeldraaiersstraat als voorbeeld kunnen dienen. Waarbij de vraag centraal staat waarom we onze straten zo ingedeeld hebben, en of die manier heel praktisch is.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Opnieuw geen treinen richting Meppel door aanrijding

Opnieuw is er geen treinverkeer mogelijk richting Meppel. De oorzaak is een aanrijding bij Assen.…

1 uur geleden

Verlengde schooldag zet zichzelf in de spotlights: “Laten zien hoe waardevol het is”

Op Kardinge vond afgelopen week het Vrolijk Samen Doen Festival plaats. Het festival had als…

3 uur geleden

RUG worstelt met pro-Palestijnse demonstraties: “Je wilt het debat op de goede manier kunnen voeren”

Universiteiten worstelen met pro-Palestijnse demonstraties. Bestuursvoorzitter Jouke de Vries van de Rijksuniversiteit Groningen laat in…

3 uur geleden

Wethouder verwacht geen problemen met piekopvang nieuw collegejaar: “We stapelen 12 units per dag”

In de aanloop naar het nieuwe studiejaar verwacht de gemeente geen problemen te krjgen met…

4 uur geleden

Volop activiteiten in de meivakantie bij De Jonge Onderzoekers: “Zagen, solderen en robots programmeren”

De meivakantie is begonnen en dat betekent dat de deuren bij De Jonge Onderzoekers wagenwijd…

4 uur geleden

Openluchtzwembad Hoogkerk opent zondag de deuren: “Zwemseizoen geopend”

In Hoogkerk gaan zondag de deuren open van het openluchtzwembad. Ook tijdens de afgelopen winterperiode…

5 uur geleden