Categorieën: Nieuws

‘Tracé Lelylijn zorgt voor de nodige hoofdbrekens’

De kans op de realisatie van de Lelylijn is nog niet eerder zo groot geweest. Toch gaat het tracé waar de rails komen te liggen nog voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Dat meldt Sa! 24 woensdag.

De Lelylijn is een snelle treinverbinding van de Randstad via Flevoland, Heerenveen, Drachten naar Groningen. Vorige week werd er een haalbaarheidsonderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de lijn zo’n 3,2 tot 6,4 miljard euro gaat kosten en voor een forse tijdswinst gaat zorgen. De lijn zal er niet eerder dan in 2040 liggen maar ondertussen zijn er nog wel wat noten nog te kraken. Het tracé bijvoorbeeld. De bedoeling is dat de spoorlijn parallel komt te lopen aan de A7. In Heerenveen is er alleen ten noorden van de snelweg ruimte voor een nieuw station. In Drachten is aan de noordkant geen ruimte. Dit betekent dat de spoorlijn de snelweg een keer boven- of ondergronds moet gaan kruisen.

Sloop is onvermijdelijk
Maar er zijn meer problemen. “Het zijn complexe vraagstukken”, zegt wethouder Anko Postma (Opsterlands Belang) van de gemeente Opsterland. “Sloop van woningen en boerderijen is onvermijdelijk.” In andere delen van het land liggen spoorwegen op vijftig tot honderd meter vanaf een snelweg. Of de spoorlijn nu ten noorden of ten zuiden van de A7 komt, sloop zal onvermijdelijk zijn. Daarnaast is er nog het probleem met het gebied ‘Van Oordt’s Mersken’, een zogeheten Natura 2000-gebied.

“Pittige afwegingen tussen landschap en natuur”
Toch is de Friese wethouder optimistisch. “De betere bereikbaarheid geeft de regio veel kansen. De Lelylijn kan de krimp in deze regio op zijn minst vertragen of zelfs tegengaan. Zuidoost-Fryslân neemt de rol van toegangspoort van het Noorden over van Zwolle. Met die ontwikkelingen kunnen we hier de voorzieningen en de leefbaarheid op peil houden. Maar zorgvuldigheid staat voorop. Want tegelijkertijd maken natuur, landschap en de dorpen ons gebied zo speciaal. Dat vraagt om een gebalanceerde ontwikkeling met pittige afwegingen tussen landschap en natuur.” De ontwikkelingen over de Lelylijn worden na het zomerreces in de Opsterlandse gemeenteraad besproken.

De Onlanden
Afgelopen weekend liet Natuurbelang De Onlanden al een vergelijkbaar geluid horen. Zij vinden dat natuurgebied De Onlanden door de komst van de Lelylijn financieel stevig gecompenseerd moet worden.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Jonathan van Dorssen flink op schot: GVAV geeft GRC Groningen pak slaag

“Het was een heerlijke middag, maar ik kreeg wel heel veel vrijheid”, aldus GVAV aanvaller…

2 uur geleden

SC Stadspark dieper in de zorgen, Groninger Boys klopt kampioen Peize

SC Stadspark verloor in de tweede klasse I van het zondagvoetbal en raakte dieper in…

2 uur geleden

Partij voor het Noorden ontstemd over opstelling College: “Waar doen we als raad nog toe?”

De fractie van Partij voor het Noorden is zwaar ontstemd over het besluit van het…

2 uur geleden

Zo’n 25 mensen springen op eerste dag in het water in Hoogkerk: “Het wat koudere weer deert ze niet”

Openluchtzwembad Hoogkerk is zondagmiddag geopend. Ondanks de overwegend bewolkte dag waren er genoeg mensen die…

3 uur geleden

“Het was leuk, het was gezellig; we weten weer waar we het allemaal voor doen”

Koningsdag 2024 zit er op. Hoe wordt er in de verschillende wijken en dorpen op…

4 uur geleden

UMCG doet met darm-on-a-chip onderzoek naar auto-immuunziekte: “Het werkt net als in het echt”

Wat gebeurt er in de darmen van patiënten die overgevoelig zijn voor gluten? Dat is…

6 uur geleden