Verhuizing stadhuis naar Radesingel is gestart

De verhuizing van het stadhuis naar het voormalige conservatorium aan de Radesingel is maandag begonnen.

De dozen zijn ingepakt en de verhuiswagens rijden de komende dagen op en neer. Er wordt twee weken voor uitgetrokken. Het stadhuis wordt de komende twee jaar grondig verbouwd zodat het gebouw weer helemaal van deze tijd is.

De raadsvergaderingen met alle 45 raadsleden vinden in die tijd plaats in het provinciehuis. De commissievergaderingen vinden vanaf 4 maart plaats aan de Radesingel 6. Dat is ook de werkplek van de burgemeester en wethouders, de ambtenarendirectie, de raadsfracties en het ondersteunende personeel.

Deel dit artikel:

  1. Is er nu niemand bij zichzelf te rade gegaan dat de voormalig forumlocaite aan het Hereplein leeg zou komen te staan op het moment dat het nieuwe forum bouwwerk in gebruik is genomen? Als er debat avonden aan het Hereplein konden worden gehouden, dan lijkt het mij toch niet zo`n probleem te gaan geven om dit met de hand op de knip, geschikt te maken als raadszaal en tijdelijk onderkomen voor de overige diensten welke nu tijdelijk moeten verhuizen
    Nu zijn er opnieuw enkele miljoenen Euro`s aan belastinggelden aan een tijdelijk onderkomen besteed, waar dit voor enkel tonnen ook had gekund aan het Hereplein.

    Het lijkt zo langzamerhand pure minachting van B&W richting haar inwoners te zijn. U stemt dan wel, maar wij doen toch hetgeen wij zelf willen.

  2. Over het Hereplein heeft inderdaad niemand nagedacht. Dat gebouw daar is niet geschikt.

    Het gebouw aan de Radesingel, een voormalige school, is wél geschikt om ambtenaren en bestuurders in kantoren te huisvesten.
    Daarover is dus wél nagedacht.

  3. @ Marcus,

    Jij hebt makkelijk praten, jij hebt nog nooit je eigenbroek op hoeven te houden. Blijkt ook numaar weer eens, het is makkelijk zaken doen met andemans belastinggelden.

  4. Nog nooit van Faaywanden en modulaire vloeren gehoord Sjaak? Een deel van deze voormalige bisocoop was al geschikt om raadsvergaderingen te houden, het enige wat je hoefde te doen was het bestaande meubilair gaan verhuizen. Het voormalige forumcafe zou dienst hebben kunnen doen als kantine. Het is toch opnieuw een doodzonde dat ook in dit gebouw enkele miljoenen zijn gestopt in het tijdelijk huisvesten van het forum, iets waar je niemand vanuit de gemeente over hoort spreken. Doe een volgende keer nu eerst eens iets van huiswerk voor je dit soort kant noch wal uitspraken doet.

  5. Inderdaad, kantoorruimtes bouwen in bioscoopzalen. Dat is niet zo’n goed idee. Denk alleen al aan het ontbrekende daglicht. Of een kantoorwaardige verwarmingsinstallatie. En alle moeite die in scheve vloeren en ontbrekende wanden moet worden gestoken.

    Het gebouw aan de Radesingel heeft al die voorzieningen al.

    Om te suggereren dat je geld weggooit als je nota bene voor de meeste logische, praktische en goedkoopste optie kiest, en dan ook nog eens over ‘minachting richting inwoners’ spreekt…..?!

    Ik weet het niet hoor, maar qua logica, redeneren en onderbouwing loopt dat niet helemaal lekker.

  6. grappig dat allerlei amateurs die wat goochelen met termen ineens weten dat ze een goedkopere oplossing dan de radesingel hebben.
    De raad gaat trouwens in het provinciehuis vergaderen en niet aan de radesingel. Dat is heel wat goedkoper dan een oude bioscoopzaal te verbouwen.
    Middenweg moet eerst zijn huiswerk doen

  7. @ Marcus,

    Alsdat gebouw”” al die voorzieningen al had, waarom moesten er dan miljoenen in worden geinvesteerd?

    @ Sjaak,

    Beroepshalve heb ik/hebben wij al meer calculaties gemaakt als dat er dagen in een jaar zitten waar het gaat om modulaire vloeren, wanden en ook complete inrichtingen inclusief al het (kantoor) meubilair en deze ook daadwerkelijk uitgevoerd. Trouwens ook de wekelijkse gang richting Provinciehuis had daarmee kunnen worden bespaard.

  8. @Middenweg
    Een wandje plaatsen kan iedere doe-het-zelver, bij Hornbach rekenen ze zelfs voor je uit wat het kost.
    Of je kantoorruimte kunt realiseren in een oude bioscoop is een heel ander verhaal. Iedereen die wel eens in een bioscoop is geweest weet dat een belangrijk kenmerk het gebrek aan daglicht is. Geen wonder dat er nooit een oude bioscoop tot kantoorruimte is verbouwd, dat is veel te complex en te duur. De plattegrond van een bioscoop ziet er op alle punten totaal anders uit.
    De raad vergadert 1x per maand, ze hoeven dus echt niet wekelijks naar het Martinikerkhof.

  9. Doe er je voordeel mee Sjaak, mede gelet op je antwoorden, heb je zelf totaal geen kennis waar het om bouwen en verbouwen gaat en is Hornbach voor lieden als jou een uitkomst.

  10. Los van dat het niet zo praktisch is een bioscoop te gebruiken als kantoorruimte zonder grootscheepse verbouwing was er waarschijnlijk ook te weinig tijd geweest om vanaf november tot nu het pand aan te passen. Middenweg probeert alleen maar te bewijzen dat hij slimmer is dan de hele bups en dat zijn ideeën de beste zijn en die van de gemeente uiteraard heel dom en duur en dat allemaal van Middenweg zijn belastingcenten. (Want hij heeft het foutieve idee dat belasting van hem is en dat hij dus ook mag bepalen wat er mee gebeurt).

  11. Wat betreft investering is het een gouden greep geweest van De Gemeente Groningen. Het gebouw van de voormalige afdeling Lichte Muziek van het Prins Claus Conservatorium is sinds de aankoop al flink in waarde gestegen.
    En de komende jaren komt er naar verwachting jaarlijks tot 10% bij.
    Een representatief gebouw, praktische en flexibele indeling, relatief makkelijk te bereiken, de mogelijkheid om er wat auto’s te parkeren, kortom bijzonder aantrekkelijke investering.
    En als je dat gebouw, dat een klein beetje uitgeleefd was -tja, lichte muziek hè ;) – over een paar jaar dan ook nog eens opgeknapt aanbiedt, dan zal dat een bijzonder goed doordachte investering gebleken te zijn.

  12. @ Marcus,

    Dat ik de eerste week van de maand voor lieden als jou aan het werk ben, daar heb ik mij allang bij neergelegd en vrede mee. Dat jij nog altijd niet beseft, net als veel andere reaguurders op dit forum en klaarblijkelijk ook de z.g. rekenmeesters (lees wethouders) op het stadhuis, dat geld lenen geld kost en dit toch eens terugbetaald dient te gaan worden, daar heb ik meer moeite mee.
    Kijk nu eens via onderstaande link naar pagina 351 onder het kopje overzcht opgenomen (en op te nemen) langlopende leningen, misschien dat het dan bij je begint te dagen waarom ik graag blijvend de hand op de knip wil houden om zo te voorkomen dat wij onze kinderen en kleinkinderen met de jaarlijks groeiende schuldenlast op gaan zadelen.

    https://gemeente.groningen.nl/sites/default/files/Gemeenterekening-2018-Groningen.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *