Oude bussen Qbuzz verlaten in colonne Groningen en krijgen tweede leven in Marokko

nieuws
De oude bussen van Qbuzz verlaten het terrein aan de Bornholmstraat voor hun reis richting Womy. Foto: still uit vlog (https://youtu.be/7s1vSgs0dPc)

Een opvallende colonne bussen verliet zondag het industrieterrein aan de Bornholmstraat in de stad. Het ging om tientallen voertuigen van vervoersbedrijf Qbuzz die in de huidige concessie afgeschreven zijn.

In de provincies Groningen en Drenthe ging afgelopen december een nieuwe openbaar vervoer concessie in. In deze concessie staan onder andere afspraken waar het busbedrijf zich aan moet houden. Eén van de afspraken is dat de dienstregeling voor een groot deel met elektrische voertuigen moet worden uitgevoerd. Voor Qbuzz betekende dit dat er nieuw materieel moest worden aangeschaft, maar ook dat het bedrijf met tientallen oude bussen kwam te zitten die in 2009/2010 in dienst waren gekomen. Afgelopen zondag werden deze getransporteerd van de opslagplaats aan de Bornholmstraat naar het bedrijf Womy in Moerdijk, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het doorverkopen van onder andere oud busmaterieel op de internationale markt.

Om de bussen te verplaatsen van Groningen naar Brabant had het Haags Busmuseum zich aangemeld. Medewerkers van dit Busmuseum werden zondag naar Groningen gebracht waarna ze de Qbuzz-bussen naar Moerdijk brachten. De komende periode worden de bussen getransporteerd naar Marokko waar ze een tweede leven krijgen.

OV-vlogger Juliën maakte een filmpje over de bijzondere klus waarbij hij mee reed met Hendrik, één van de mensen die werkzaam is voor het Haags Busmuseum. De vlog van Juliën is hier te bekijken:

Deel dit artikel:

  1. Het is inderdaad opvallend de oorverdovende stilte vanuit de linkse kerk. Deze bussen zijn in hun visie grote vervuilers, en die verkopen we nu aan Marokko. Waar blijft hun protest. Of je nu hier of in Marokko de boel vervuilt, de linkse kerk gaat het toch om de redding van de aarde, of toch niet..!

  2. Goed opgemerkt @Doe

    Zo dacht ik er ook over.

    Mijn vermoeden is zelfs, dat de crisis zo keihard om ons heen heeft geslagen, dat wij op deze manier werk aan het creëren zijn. Die we zelf ook nog meebetalen. Net als het Forum. In dit geval de zgn klimaatdoelen via de energieheffing, waaraan we straks ook weer flink meebetalen als het gerealiseerd is, om de staatskas te spekken. En vergeet niet de immigratie. Hiervoor moet ook werkgelegenheid worden gecreëerd. Er zijn veel crisissen geweest in Nederland en toen konden we amper iedereen aan het werk houden. En vandaag de dag is er een zgn krapte op de arbeidsmarkt. Waarbij de bevolking zelfs met ruim 3 miljoen is gegroeid. We worden met z’n allen belazerd!

  3. Mensen die zich een heel klein beetje hebben ingelezen in de stikstofproblematiek snappen waarom dat voor Marokko niet zo’n groot probleem is. Uiteraard stoten dieselbussen CO2 uit uit, maar om links nou te gaan beschuldigen van hypocrisie terwijl je zelf een dikke auto rijdt is een gotspe. Zolang er nog een geit in Oppervolta een scheet laat mag links niets zeggen over Nederland, want dat is hypocriet. Wij blijven lekker doorrijden in onze dieseltjes totdat de hele wereld elektrisch is gaan rijden, als het eenmaal zover is doen we ook wel wat :p Tot die tijd moeten al die Volkerts hun bek houden.

  4. De ‘hysterie’ in Nederland is Europees opgelegd en in Marokko is er simpelweg geen geld voor nieuwe schone bussen. En als jij het prima vindt om jaren korter te leven en nog langer in slechte gezondheid stem je toch lekker ‘rechts’.

    Daarnaast is dit alsnog milieutechnisch een enorme verbetering van het huidige Marokkaanse wagenpark. De veel oudere en vuilere bussen daar kunnen nu vervangen worden. Eerst nadenken voordat je wat rondschreeuwt.

  5. @busfapper , geld is er wel maar niet voor de bevolking de Koning verrijkt zich daar al jaren als een echte dictator

    Quote
    Koning Mohammed: de koning heeft een geschat vermogen van 5,7 miljard dollar. Zijn fortuin steeg sinds vorig jaar met 3,6 miljard! Dat vergaarde hij onder meer met zijn investeringsmaatschappij.

  6. Deze bussen zijn nu tien jaar oud maar gaan in Marokko bussen vervangen die nog ouder en vervuilender zijn. Dus onder de streep vebeterd de uitstoot wel door deze daar naar toe te verkopen ;-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *