Bussen die op een ander tijdstip vertrekken en in sommige gevallen de route net een beetje anders rijden. Maar de grootste verandering bij de start van de nieuwe dienstregeling is toch het oude vertrouwde dieselgeronk dat bijna niet meer te horen is.
Het is zondag in de tweede helft van de ochtend. Op de Wibenaheerd in de Groningse wijk Beijum maakt een gelede bus zijn rondje om daarna te kunnen halteren. “Een wereld van verschil”, zegt Nick Ubels die met zijn smartphone de manoeuvre vast legt. “Van dieselgeronk naar bandengeruis. En behalve een wereld van verschil ook een verschil voor de wereld.” De bus die Ubels gefilmd heeft is namelijk één van de 164 gloednieuwe elektrische bussen die zondag in dienst zijn gekomen. Daarmee is vervoerder Qbuzz gelijk koploper als het gaat om het aantal elektrische bussen dat het in haar busvloot heeft.
Tekst gaat verder onder de tweet
Een gloednieuwe elektrische bus manoeuvreert op de Wibenaheerd. Bron: twitter.com/NickUbels
Verduurzamen
Het verduurzamen van de vloot was ook een grote wens van opdrachtgever OV Bureau Groningen Drenthe. Behalve de start van een nieuwe dienstregeling is zondag ook de nieuwe concessie ingegaan en dat betekent dat er nieuwe afspraken gemaakt konden worden. Eén van die afspraken is het Zero-Emissie maken van het wagenpark. “Deze aanpassingen aan het openbaar vervoer, die nu stevig gericht zijn op duurzaamheid, passen geheel binnen de energietransitie die we in het Noorden nastreven”, liet gedeputeerde Fleur Gräper (D66) in maart van dit jaar weten. “Onze ambitie is om als noordelijke provincies hierin een cruciale rol te vervullen.”
Negentig procent minder CO₂-uitstoot
Van de ongeveer vierhonderd bussen die in Groningen en Drenthe rond rijden zijn er nu 164 elektrisch die voornamelijk in Groningen, Assen en Emmen te vinden zijn, maar een deel rijdt ook op de streek. “Het is heel bijzonder dat naast de stadslijnen ook in het streekvervoer een flinke vloot elektrische bussen gaat rijden”, liet gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe bij de presentatie van de bussen weten. De dieselbussen rijden op HVO. Dit is synthetische biodiesel op basis van afval- en restproducten. Het OV Bureau verwacht dat in de nieuwe concessie er negentig procent minder CO₂-uitstoot is.
Nieuwe dienstregeling soepel van start
Vanwege de invoering van de nieuwe dienstregeling zijn de servicepunten op het Hoofdstation en op de stations in Emmen en Assen zondag tot 19.00 uur geopend. Volgens de eerste geluiden levert de nieuwe dienstregeling nagenoeg geen problemen op, hoewel de eerste grote test maandag op het programma staat. Behalve vertrek- en aankomsttijden die aangepast kunnen zijn, zijn er meer veranderingen. Zo kan er vanaf zondag niet meer met contant geld bij de chauffeur betaald worden. Daarnaast rijden de Qliners van Groningen richting Assen, Emmen, Drachten en Stadskanaal niet meer tachtig kilometer per uur maar honderd.
Een dieselbus van Qbuzz op het P&R-terrein bij Hoogkerk. Bron: twitter.com/NickUbels
Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…
FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…
Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…
Persoonsbewijzen, speldjes of oude apparaten. Op vrijdag 3 mei konden Stadjers in gesprek met experts…
Afgevaardigden van de joodse gemeenschap in Groningen hielden vrijdagmiddag voor de 35e keer een herdenking…
Bij het 3 mei-monument in Appèlbergen zijn vrijdagmiddag de slachtoffers van de april-meistaking herdacht. (meer…)
Bekijk reacties
Goede zaak hoor. Zeker in de stad. Minder lawaai en vooral minder giftige stoffen in de lucht. Echt top
Tegen die tijd liggen ze nog te slapen in die wijk daar. De rest van de dag, inclusief de hele nacht, hoor je grasmaaiertjes wat scooters moet voorstellen; drugsrunnertjes.