Gevaarlijkste kruising: Bornholmstraat – Kotkastraat, of toch niet?

nieuws
foto 112groningen.nl

Het gevaarlijkste kruispunt van Nederland is de kruising van de Bornholmstraat en de Kotkastraat in Groningen. Daar deden zich de afgelopen drie jaar meer dan 30 ongevallen voor.

De onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft de gegevens van politie en Rijkswaterstaat geanalyseerd, over meer dan 250 duizend ongelukken. Een kwart daarvan vond plaats op kruispunten. Het zijn er zo’n 20 duizend per jaar. Bij 16 duizend daarvan raakten mensen gewond. Het gaat vooral om fietsers. Vorig jaar waren er 172 dodelijke ongevallen, voornamelijk binnen de bebouwde kom.

De gemeente Groningen heeft het bewuste kruispunt inmiddels aangepast: afslaande auto’s hebben nu voorrang op fietsers. Volgens de gemeente is het aantal ongelukken daardoor afgenomen.

Deel dit artikel:

  1. Onzin. Het is nu nog gevaarlijker geworden voor fietsers. Bovendien is de aanpassing nog veel te kort om er iets zinnigs over te zeggen. Elke keer dat ik er nu passeer voel ik me een soort kamikazepiloot.

  2. Omdat automobilisten het te druk hebben met hun mobieltjes, hun boodschappenlijstje voor Bauhaus en/of Ikea of juist de daar aangeschafte waren bewonderen en daarom een rood fietspad, haaientanden en overige waarschuwingsmarkeringen over het hoofd zien, moeten fietsers hen nu voorrang verlenen. Logisch toch?

  3. Het is inderdaad van de zotte dat fietsers nu voorrang moeten verlenen. Gemeente Groningen wil graag dat we op de fiets naar ons werk gaan. Sinds de aanpassing van deze kruising ga ik weer met de auto. Ik kan nergens meer fatsoenlijk doorfietsen om bij de industrieterrein Eemspoort te komen. Hulde voor de gemeente die die fietsers weer de auto injaagt!!

  4. Veiliger is het niet. Je moet als fietser nu achterom kijken terwijl je op de kruising afkomt om te zien of er een auto af wil slaan, en tegelijk ook naar rechts om te zien of daar iets aankomt.
    Komend uit de Kotkastraat stonden eerder zowel stopborden als een stopstreep: als dat al niet duidelijk genoeg is, waar is zo’n bestuurder dan mee bezig? Terwijl je bij een stopstreep zelfs moet stoppen al komt er helemaal geen verkeer aan.

    Het begint me wel te storen dat onoplettend automobilisten in Groningen altijd de voorkeur krijgen boven fietsers. Overal worden kruisingen en rotondes zo aangepast dat de fietser maar moet wachten. Hetzelfde geldt trouwens voor zebrapaden: omdat automobilisten niet opletten halen verdwijnen die ook.

    Moderne verkeerpsychologie betekent dus in feite ‘de overtreder krijgt gelijk’.

  5. Bij de ongelukken die er tot nu toe gebeurden was de snelheid van de automobilisten relatief laag. Dat verandert natuurlijk als ze door kunnen rijden. Een onoplettende brom/fietser kan nu vol geschept worden, met alle gevolgen van dien. De dubbele opstelstrook die daar voor auto’s is kan alleen maar veilig gepasseerd worden in een situatie met stoplichten. Dus of je haalt die strook weg, of je zet er stoplichten neer. Als je vanaf de zuidkant komt word je zicht als fietser op aankomend autoverkeer bovendien ook nog beperkt door het Bauhausbord en en Auto’s op het parkeerterrein van Bauhaus. Wat mij betreft is de beste snelle oplossing hier het weghalen van de mogelijkheid om linksaf of rechtdoor te gaan. Wil je die kant op dan neem je de vooruitgang van de Ikea of maakt een rondje over de hondenbotrotonde onder de ring. Je ziet hier ook auto’s rijden als alle winkels dicht zijn. Dat is sluipverkeer dat de stoplichteninstallatie aan de sontweg/bornholmstraat ontwijkt. Dat sluipverkeer moet je onmogelijk maken. Dat scheelt weer in de drukt op het kruispunt. Ik heb heel erg het idee dat be bedrijvenvereniging zuidoost een grote vinger in de pap heeft gehad bij het omkeren van de voorrang hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *