Categorieën: Nieuws

Treinmachinist: “Door de gladheid is het moeilijk om op gang te komen”

Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden hadden maandagochtend te maken met vertragingen. De oorzaak waren gladde sporen. Een fenomeen dat zich vaker in de herfst laat gelden.

Het is rond 07.30 uur als de stoptrein van 07.21 uur met een vertraging van tien minuten uit Leeuwarden vertrekt. “Sorry dames en heren”, meldt de Arriva-machinist via de intercom als de trein ter hoogte is van de voormalige halteplaats Achter De Hoven in de Friese hoofdstad. “We zijn met vertraging vertrokken omdat ik zojuist een kwartier te laat arriveerde met de trein vanuit Groningen. Door de gladde sporen is het erg moeilijk om op gang te komen en ook om tijdig tot stilstand te komen. Hierdoor liepen we vertraging op.”

Dat de rails glad zijn is ook in de trein goed te merken. Als er geremd wordt gaat dit gepaard met vreemde geluiden alsof er ineens veel lucht ontsnapt. Dit is het zogenaamde doorslippen van de wielen. Ook bij het optrekken is dit merkbaar. De gladde rails worden veroorzaakt door organisch materiaal dat over is gebleven nadat blaadjes op de rails zijn stukgereden. Dit organisch materiaal vormt een film op de spoorstaf en zorgt voor verminderde adhesie van wiel en spoorstaaf. Het slippen heeft grote gevolgen voor de treinwielen omdat er onregelmatige slijtage plaatsvindt waardoor er zogenaamde ‘vierkante wielen’ ontstaan.

Niet alleen de stoptrein van 07.21 uur uit Leeuwarden had last van het euvel. “Wij staan nu in Grijpskerk en dat ging maar net goed”, meldt een reiziger die om 08.00 uur vertrokken is vanuit Zuidhorn. “We reden met zo’n twintig kilometer per uur het station binnen maar de noodrem moest gebruikt worden om op tijd tot stilstand te komen.”

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Als iedereen zijn kauwgumpje nou ff op de rails legt bij het verlaten van de trein.
    of prorail ff vraagt om de rails wat op te ruwen. of plastidip op de rails spuit.

    Ik heb van een ex-machinist ooit eens gehoord dat het komt omdat een trein geen ABS heeft: bij het remmen staan de wielen meteen stil en zodoende slijten ze aan de onderkant, waar de wrijving plaatsvindt.
    Maar hij kon me niet vertellen waarom dat in bijvoorbeeld een land met bergen geen probleem is.

    Zal wel iets met onderhoudskosten zijn oid. Hoe dan ook, als je buren het wel kunnen, zou je misschien eens moeten vragen hoe zij dat doen. En dan misschien nog op een uitdagender traject dan Leeuwarden - Groningen

Recente berichten

Nominatie voor CU-vrijwilligersprijs ‘Barmhartige Samaritaan’ weer van start

Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…

2 uur geleden

Gemeente: ‘Voorlopig geen probleem voor dierenambulance in zero-emissiezone’

Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…

2 uur geleden

Thermo Fisher wil opnieuw praten over cao; acties voorlopig gepauzeerd

Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…

3 uur geleden

Kringloopwinkel GoudGoed blij met nieuwe plek aan Paterswoldseweg: “We hebben veel ruimte”

Kringloopwinkel GoudGoed is bijna een week geopend. Volgens manager van WerkPro Bastiaan van Vliet lopen…

3 uur geleden

Fietser gewond door aanrijding op Osloweg

Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…

3 uur geleden

Forumbibliotheek Selwerd feestelijk heropend

De Forumbibliotheek in Selwerd is vrijdagochtend feestelijk heropend na een verbouwing van drie maanden. In…

4 uur geleden