Fietser raakt gewond bij aanrijding aan Hoendiep

nieuws
Foto: Joey Lameris (112Groningen.nl)

Een automobilist heeft maandagochtend een fietser geschept bij de ‘rotonde’ aan het Hoendiep.

De fietser is met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd. De fiets raakte aardig beschadigd door de aanrijding. Door het ongeluk was het verkeer richting het Hoendiep tijdelijk gestremd.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is niet bekend.

Deel dit artikel:

  1. Deze rotonde is zeer slecht en gevaarlijk ingericht. Bij de oversteekplaats in de foto hierboven, moeten fietsers twee keer voorrang verlenen, en voetgangers hebben geen zebrapad. Auto’s vanaf de rotonde komen van meerdere richtingen, en door snelheid en vaak verkeerd gebruik van richtingaanwijzers, kan je vaak niet goed zien of een auto jouw kant op komt rijden, en van de andere kant komen mensen vaak snel aanrijden maar door de bocht heb je te weinig overzicht.

    Hier moeten fietsers voorrang krijgen, en er moet een zebrapad komen!

  2. Fietsers daar voorrang geven geeft niet alleen gevaarlijke situaties op de rotonde zelf (als de auto voor je stopt en jij staat nog op de rotonde). Eerst had je als fietser voorrang op de overgang aan de voorkant van de rotonde (gezien vanaf het centrum). Het was levensgevaarlijk. Ik heb daar al eens met alle boodschappen op straat gelegen, zelfs terwijl ik er heel alert op was. Het is veel veiliger geworden sinds auto’s daar voorrang hebben. Het is een uitgangsroute voor bezoekers aan Groningen en die zijn geneigd tot de rotonde-(haaientanden) op te rijden.

  3. @Daniel: je hebt het punt, met één nuancering: deze kruising is een ramp juist omdat het géén rotonde is. Verkeer kan nu vanaf de Aweg rechtdoor het Hoendiep op racen, terwijl je intuïtief verwacht dat ze rechtsaf zullen aangeven, omdat je, inderdaad weer intuïtief, denkt dat het om een rotonde gaat. Gezien waar de ambulance staat, is dat hier dus fout gegaan.
    Dat je vanaf en naar de Tasmanbrug als fietser uit de voorrang bent, is in deze situatie ook totaal contra-intuïtief.
    De andere kant is ook fout ingericht: komend vanaf de Eendrachtskade Noord moet je als fietser al het áfslaande verkeer dat de Aweg op wil voorrang geven.
    Terug naar de tekentafel! Als Groningen een fietsstad wil zijn, leggen ze hier een echte rotonde aan, met fietsers in de voorrang (zoals het ook gewoon hoort bij een rotonde)

  4. Als fietsers zich aan de regels houden is er niks aan de hand. Het is prima overzichtelijk daar (ik rij er elke dag over) maar ongeduldige fietsers maken het aldoor gevaarlijk. Vanmiddag om 18.30 uur reed een lesauto overigens een bezorgscooter (die ook niet keek en voorrang wilde afdwingen terwijl die het niet had) omver. Geen gewonden. Maar die scooters zijn wel de piraten van de weg. De enige maatregel die genomen moet worden is die fietsers streng bekeuren. Wat zeg ik: verschrot hun fiets ter plaatse. Zelfmoordterroristen zijn het.

  5. @daniel. De situatie vanaf eendrachtkade noord klopt niet wat je zegt. Fietsers hoeven de afslaande auto’s niet voor te laten. Zij gaan immers rechtdoor op dezelfde weg. Daar gaan de fietsers voor! Die haaientanden die daar staan voor de fietsers zijn voor het kruisende verkeer dat vanaf hoendiep kant komt. (Haaientanden zijn voor kruisende verkeer en niet voor verkeer wat zich op dezelfde weg bevind) . Dat verkeer moeten de fietsers voorrang verlenen.

  6. Helemaal eens met Daniel. Hier is een extreem beroerde situatie gecreëerd. Totaal krankjorum om fietsers, die op dezelfde weg rechtdoor gaan, te laten stoppen voor afslaande auto’s. Onzinnig, onlogisch en onnodig. Vooral omdat je als fietser je hoofd meer dan 180 graden moet draaien om die auto’s aan te zien komen, die dan vervolgens geen richtingaanwijzer gebruiken. Levensgevaarlijk. Niet zo lang geleden was deze situatie nog anders, maar de gemeente maakt er echt een steeds grotere puinzooi van, in hun streven het autoverkeer te faciliteren boven ander verkeer. Ik kom hier dagelijks langs, een het is elke dag weer een ergernis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *