Categorieën: Nieuws

“Lelylijn is meer dan een snelle verbinding tussen Groningen en Randstad”

De Lelylijn is meer dan alleen een snelle treinverbinding tussen Groningen en de Randstad. Dat betoogt burgemeester Haijo Apotheker (D66) van de gemeente Noardeast Fryslân zondag in een interview met de Leeuwarder Courant.

“Het is waanzinnig hoe de spoorkaart er nu bij ligt”, zegt Apotheker. Daarmee doelt de burgemeester op de spoorlijn Zwolle-Meppel waarmee Noord-Nederland met slechts één lijntje aan het Nederlandse intercitywerk bungelt. Een snelle treinverbinding van Groningen naar de Randstad via Drachten, Heerenveen en Lelystad moet er volgens Apotheker dan ook snel komen om de bereikbaarheid te verbeteren. Alleen gaat het daar qua beeldvorming wel mis. “Er wordt gesproken over een snelle verbinding tussen Groningen en de Randstad met een zijtraject naar Leeuwarden. Van dat beeld wil ik af.”

Geen gefaseerde aanleg
Als het aan Apotheker ligt moet het traject Leeuwarden-Heerenveen net zo hoogwaardig zijn als dat van Heerenveen naar Groningen, waarbij Heerenveen dan een belangrijk vervoersknooppunt wordt. “Er moeten twee gelijkwaardige verbindingen ontstaan, de één met Leeuwarden en de ander met Groningen als start- en eindpunt. Voor de snelle verbinding naar Leeuwarden betekent dit dat er alleen spoor hoeft te worden aangelegd tussen Lelystad en Heerenveen. “Dat is een lengte van ongeveer zestig kilometer, vergelijkbaar aan de afstand tussen Heerenveen en Groningen. Daarbij zou je voor een gefaseerde aanleg kunnen kiezen. Dus eerst het stuk Lelystad-Heerenveen, hoewel ik daar zelf niet voor pleit. Als er zoveel geld is dat het in één keer kan, dan is dat beter.”

Doortrekken naar Duitsland ‘kan altijd nog’
Volgens Apotheker profiteert het hele Noorden van een snelle treinverbinding. Drachten komt aan het spoor en Leeuwarden en Groningen worden beter bereikbaar waardoor dagjesmensen sneller een retourtje kopen dan ze nu doen. De spoorlijn naar Duitsland doortrekken is volgens hem niet direct nodig. “Dat kan altijd nog.”

Haijo Apotheker
Haijo Apotheker werd geboren in 1950 in Loppersum. Zijn politieke carrière begon in 1974 als gemeenteraadslid in Loppersum, waar hij van 1975 tot 1977 ook wethouder was. Na burgemeester geweest te zijn in Muntendam en Veendam werd hij in 1993 burgervader in Leeuwarden. In 1998 en 1999 ruilde hij het Noorden in voor Den Haag waar hij minister was van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij. In 2000 werd hij opnieuw burgemeester. Eerst in Steenwijk, later in Steenwijkerland, Sneek, Súdwest-Fryslan, Waadhoeke en sinds 1 januari is hij waarnemend burgemeester van Noardeast-Fryslân.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Ach, hou toch op met de Lelylijn, die is helemaal niet rendabel, hordes (en de problemen) uit de Randstad zou je toch niet (moeten) willen. Lelylijn komt niet.

  • Haijo Apotheker van de Partij van volksverlakkerij genaamd D'66 moet die gehele treinlijn in z'n (*) steken, Groningers hebben geen behoefte aan dagjes mensen.

    Hij was gedurende de periode van 3 augustus 1998 tot 8 juni 1999 minister van Landbouw in het tweede kabinet-Kok, maar liep vast in de Haagse politiek (volgens zijn toenmalige woordvoerder en latere VVD-spindoctor Henri Kruithof "omdat hij er echt geen hout van kon")

    Uiteraard kunnen faalbaasjes dan verder als burgervader ergens, waar ze op kosten van de belastingbetaler verder kunnen gaan met falen.

  • Eerst en vooral moet het Noorden bepalen wat het precies aan spoorverbinding nodig heeft. Alle neuzen dezelfde kant op. Kan moeilijk zijn met de verschillende belangen van alle partijen; de Lelylijn is voor Groningen en Friesland gunstig terwijl Drenthe liever een Nedersaksenlijn zou willen zien (kan ik me voorstellen). Dus stem dat nou eerst goed af met elkaar.

    Daarna moet er één front worden gemaakt naar Den Haag. Die moet helemaal ondersteboven worden gelobbied, net zo lang tot het spoor in de grond ligt en er treinen overheen rijden.

    Anders vrees ik dat er nooit wat gaat gebeuren.

  • Zolang politiek Den Haag zich vastbijt in het financieel rendement als een kulargument, zal er niets gebeuren. De ZZL werd om die reden afgeblazen. Een gemiste kans. Omdat Duitsland ook mee had willen doen. En in een later stadium Scandinavië. Terwijl ook in het Noorden mensen wonen met dezelfde rechten als een Randstedeling. Ook het Noorden heeft recht op welvaart.

  • Direct aanleggen , die Lelylijn! Dat had allang gemoeten. Maar wel een snelle lijn, gewoon rechtstreeks Groningen, Drachten, Heerenveen Emmeloord , Lelystad. Niet in delen aanleggen, maar gewoon in één keer.
    Het alternatief voor een bus is ronduit belachelijk!
    En het gaat niet om rendabiliteit. Maar gewoon om goed OV. Welke lijn is wél winstgevend? De HSL Amsterdam- Antwerpen ook niet!

  • @sjoerd - ja, welvaart in Groningen komt echt door een snelle verbinding met Lelystad. Ik vraag me af of je ooit in Lelystad geweest bent.

  • @Girling Heeft het niet over een Lelystad. En Ja! Welvaart ontstaat door een snelle verbinding met de Randstad. Als één van de instrumenten. Vraag het de geleerden!

  • Het gaat niet om Lelystad! De Lelylijn is onderdeel van een groter geheel!
    In de Randstad aansluiting op de HSL Zuid en in Duitsland op het ICE net aldaar.
    Groningen / Leeuwarden profiteren hiervan evenals Emmeloord en Drachten met hun
    aansluiting an het spoor!
    Zo is dit ook een middel tegen de Krimp!

  • Een dergelijke lijn zou alleen daarom al nuttig zijn omdat het een bypass vormt voor de bottleneck Zwolle-Meppel. Op dat traject hoeft maar één bovenleiding te knappen of een trein om wat voor reden dan ook stil te staan, en heel het Noorden zit op slot.

    Het nadeel van dergelijke plannen is wel dat er altijd weer een burgemeester van een of ander Nergenshuizen vindt dat ook zíjn gemeente recht heeft op een station aan de nieuwe lijn. Groningen-Drachten-Heerenveen-Lelystad lijkt me meer dan genoeg, anders krijgen we er gewoon een zoveelste boemellijntje bij.

  • Vandaag werd nog eens weer heel erg duidelijk waar de BV Nederland behoefte aan heeft een goed beleid ten behoeve van het klimaat daar past een lelylijn helemaal niet in men berekende deze lijn op + 6000 miljoen om de reistijd met 1 uur te verkleinen .,de geschiedenis van treinlijnen aanleggen leert ons dat deze berekeningen nooit kloppen de overschrijdingen en geld en tijd zijn dramatisch , besteed het aan bijv.een hyperloopverbinding vele malen goedkoper en supersnel en minder milieuvervuilend en zeer snel aangelegd het aanleggen van een ringweg om Groningen duurt 7 jaar! honderden miljoenen duurder dan gepland de lelylijn aanleg duurt.20jaar dan is de hyperloop al 10x op en neer geweest

Recente berichten

Minder natuur- en bosgebied in Groningen, woningen nemen plaats in

Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…

2 uur geleden

Afgelopen: Van Bergen is de held van Groningen in Velsen-zuid

FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…

3 uur geleden

NAM wil deel schadekosten Groningen niet betalen zonder ‘onderbouwing’

Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…

3 uur geleden

Stadjers gaan in gesprek met experts over voorwerpen Tweede Wereldoorlog

Persoonsbewijzen, speldjes of oude apparaten. Op vrijdag 3 mei konden Stadjers in gesprek met experts…

4 uur geleden

Herdenking Joodse slachtoffers Tweede Wereldoorlog bij monument aan Hereweg

Afgevaardigden van de joodse gemeenschap in Groningen hielden vrijdagmiddag voor de 35e keer een herdenking…

5 uur geleden

Slachtoffers april-meistaking herdacht in Appèlbergen

Bij het 3 mei-monument in Appèlbergen zijn vrijdagmiddag de slachtoffers van de april-meistaking herdacht. (meer…)

5 uur geleden