Foto: Andor Heij
De provincie Overijssel gaat zich de komende vier jaar sterk maken voor de aanleg van een spoorlijn tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Deze opdracht werd donderdag toegevoegd aan het coalitieakkoord.
De Nedersaksenlijn was nog niet opgenomen in het coalitieprogramma van Overijssel, dat vorige week gepresenteerd werd. Het voorstel van de lokale fractie van GroenLinks, om het onderwerp alsnog aan het programma toe te voegen, werd breed gesteund door de andere partijen in de Provinciale Staten.
De betrokken Provincies Groningen, Drenthe en Overijssel zijn al bezig met een haalbaarheidsonderzoek naar de Nedersaksenlijn. Deze zomer worden de uitkomsten van deze zogenaamde ‘quickscan’ verwacht. Ook de Provincie Groningen is enthousiast, de Provincie Drenthe heeft zijn bedenkingen over het plan en wil eerste het onderzoek afwachten.
Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…
Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…
Kringloopwinkel GoudGoed is bijna een week geopend. Volgens manager van WerkPro Bastiaan van Vliet lopen…
Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…
Bekijk reacties
Een heel goed plan! Zeker voor Emmen, dat daarmee verlost zou zijn van een doodlopende lijn.
Daarom onbegrijpelijk dat juist Drenthe twijfelt.
Uiteraard profiteert ook de rest van het Noorden, omdat er nu een tweede verbinding naar de
rest van Nederland ontstaat en ontlasting van de "flessenhals" Zwolle-Meppel,
Trouwens, wat willen ze allemaal uitrekenen?? Je moet er in geloven!
Vergelijken met het huidige aantal buspassagiers (gaan ze zeker doen!) is onzin, een trein trekt sowieso
veel meer passagiers. In een "hobbelbus" ga je pas zitten als er echt niets anders is!
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is een geweldige opkikker voor het hele gebied. Ook voor minder ongelukken bij Bathmen langs de A10.
Martin, in Drenthe zou het enige stuk nieuw spoor moeten komen, tussen Emmen en Ter Apel, of over de oude bedding tussen Emmen - Gasselternijveen - Stadskanaal. De rest van de sporen liggen er al.
Den Haag gaat niet meebetalen. Ik hoop dus dat de drie provinciën eruit komen.
"Een stoplicht springt op rood, een ander weer op groen. In Almelo is altijd wat te doen."