Het rondvaartbedrijf Kool uit Groningen gaat een nieuwe, open rondvaartboot bouwen die 25 procent minder CO2 uitstoot.
De provincie ondersteunt het project met een subsidie van 33 duizend euro voor het ontwikkelen van de schone motor..
Het hybride aangedreven schip kan traploos schakelen tussen een elektrische motor en een verbrandingsmotor. Het bedrijf verwacht meer omzet en twee nieuwe banen te realiseren.
Willemijn Kemp van de Sociale Brigade uit Haren is weer terug in Nederland. De afgelopen…
De gierzwaluw is weer in de stad gearriveerd. Met het mooie weer van de afgelopen…
Groningen viert zondag de vrijheid. Op Bevrijdingsdag vinden in de stad verschillende activiteiten plaats. (meer…)
In de tweede tot en met de vierde klasse was er weer van alles te…
Bij Hotel de Wereld in Wageningen is om middernacht het Bevrijdingsvuur ontstoken. Estafettelopers zijn in…
Bevrijdingsdag gaat niet droog verlopen. De komende dagen vindt er een weersverbetering plaats waarbij we…
Bekijk reacties
Als rondvaartboot kun je nu toch wel gewoon volledig elektrisch gaan varen, na iedere trip aan de snellader en opnieuw aan de vaart. Er zijn zoveel hybride rondvaartboten in de vaart genomen de afgelopen paar jaar, dat ik mij afvraag waarom daar nu nog telkens subsidie voor gegeven wordt. Dit is nu toch wel uitontwikkeld?
Waarom hybride? In Amsterdam moet vanaf volgend jaar alles volledig electrisch zijn en er vaart al een volledig elektrische boot sinds 2014. Hang een zonnepanelendak boven de aanlegsteiger en je kunt nog je eigen stroom opwekken ook.
Varen op (groene) waterstof zou hier een oplossing kunnen zijn. Hoge actieradius, geen tijd kwijt aan snelladen en 0 emissie. Heel nieuw is dat echt niet: https://www.ad.nl/rivierenland/nieuwe-rondvaartboot-in-de-biesbosch-gaat-op-waterstof-varen~ab9cb6a2/ Provinciale subsidie is dan beter besteed dan aan een aandrijflijn die (maar) 25% minder CO2-uitstoot heeft.