JOVD: Geld vrij maken voor aanleg Lelylijn

Er moet een spoorlijn komen tussen Groningen en Lelystad, de zogeheten Lelylijn. Dat zegt de JOVD, de jongerenafdeling van de VVD.

Vorige week zei staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, dat er een onderzoek komt naar een hoogwaardige busverbinding tussen beide steden met als tussenstops Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Een trein is volgens haar te duur.

De JOVD zegt dat een bus geen alternatief is, omdat een trein veel sneller gaat. De jonge liberalen vinden dat er daarom snel geld vrij gemaakt moet worden voor de Lelylijn. Zij vinden een snelle verbinding tussen Groningen en de Randstad van levensbelang is voor het noorden.

Deel dit artikel:

  1. Terecht! Altijd weer die onaantrekkelijke bus. Geen enkele automobilist laat zich verleiden uit de auto in een bus te stappen, noch voor korte, noch voor lange afstand. Een bus is een onding, die ook nog eens niet opschiet. Alleen een TREIN of een TRAM zijn een alternatief voor de auto en ook voor andere mensen, om het OV te gebruiken. Maar blijkbaar is de politiek in Nederland doof en blind. Kijk naar alle landen om ons heen. Op dit ogenblik naar Kiel, Caen en Nancy, Waar een TRAM wordt aangelegd

  2. het lijkt mij eerder andersom: een goede verbinding met het noorden is van levensbelang voor de randstad!

    Waar halen ze anders hun praktisch opgeleid personeel of hun starters vandaan? Die kunnen het zich niet veroorloven om in de randstad te gaan wonen. Waar kunnen ze de bedrijvigheid anders nog uitbreiden? De rek is er uit in de randstad, als je wilt groeien, moet je een groter jasje. als je het niet doet, stroomt de randstad vol en dan ben je te laat. Geen aansluiting meer met landen die wel investeren in hun infrastructuur.

  3. Geld vrijmaken, alsof er miljarden over zijn voor die dure hobby’s van JOVD. Onzin. Als er geld over is, dan moet het niet naar een heel dure, onrendabele spoorlijn gaan, puur omdat sommige Groningers zich anders tov de Randstad benadeeld voelen. Wat dacht je van betaalbare woningen? En als hier het woningaanbod goed is, zullen de bedrijven zich hier vestigen.

  4. Er was ooit 2 miljard beschikbaar. Daar zijn ook hele andere dingen van gedaan. En bepaald niet allemaal voor logistiek en infrastructuur. Waar halen we opnieuw dit geld vandaan? Nog een aardgaspotje? Daar gaat dit kabinet zich echt niet aan branden. Of zetten we het Forum en de Eemscentrale op Marktplaats?

  5. Een Leleylijn en een Nedersaksenlijn komen er nooit.
    Deze beste jongen 21 en derde jaars bouwkunde weet helemaal niet waar hij over praat.
    We zijn een snelle verbinding Leeuwarden /Groningen met het midden en het westen van het land aan het aanpassen.
    Daarvoor is nodig : alle spoorweg overgangen eruit en vervangen door viaducten of tunnels en het spoor moet 180 cm verder uit elkaar.De beste oplossing is een aftakking van de Hanzelijn van Kampen > Hoogeveen.lengte 62 km
    Tevens 30 km spoor verbinding Hoogeveen-Dalen
    Hier gaan we een 10 jaren planning voor op papier zetten.Die veel werk gelegenheid brengt en betaalbaar is.
    Hier spreekt een jongen van 21 met iemand van 69 die de verdubbeling Schiphol spoortunnel en de HSL 1 en 4 Drechtse steden Zwijndrecht Breda met 2 zinktunnels en de Moerdijk spoorbrug gerealiseerd heeft.De Zuiderzeelijn was geen 2 miljard maar 9 miljard en de raming lag tussen de 11 – 13 miljard .
    We zullen zien.

  6. Dag heer Muijzert,

    Je schrijft: We zijn een snelle verbinding Leeuwarden /Groningen met het midden en het westen van het land aan het aanpassen. Wie zijn we? Kan je wat meer hierover vertellen?

  7. Het woningaanbod is in het Noorden meer dan voldoende tegen aantrekkelijke prijzen. Ondanks het betaalbare aanbod aan woningen trekken bedrijven uit het Noorden naar de Randstad. Denk aan het hoofdkantoor van de zuivelreus Friesland/Campina. Denk aan het vertrek van Aegon, ING, KPN etc. als werkgever uit het Noorden. Maar denk ook aan bijvoorbeeld de topsportlocatie Thialf die naar de mening van de bestuurders van de KNSB niet centraal genoeg ligt in Nederland.

    Er is wat anders aan de hand en dat is de reisduur tussen het Noorden en de rest van Nederland. Eindhoven ligt 121 km van Amsterdam en per OV in 1 uur en een kwartier bereikbaar. Leeuwarden ligt op 138 km en kent per OV een reisduur van 2 uur en een kwartier. Brabant kent een forse economische groei en ontwikkeling, omdat deze prima bereikbaar is vanuit de Randstad. Infra is van cruciaal belang om het Noorden in positieve zin te laten ontwikkelen en de sociaal economische achterstand die het Noorden heeft terug te brengen.

  8. Beste Piet,

    Knap dat je in je eentje de “verdubbeling van de Schiphol spoortunnel en de HSL 1 en 4 Drechtse steden Zwijndrecht Breda met 2 zinktunnels en de Moerdijk spoorbrug gerealiseerd hebt”.

    Als je dat in je eentje kan, dan zijn kosten te overzien.

    Wanneer begin met de uitvoering?

    Maar nu even serieus. Je hebt als een van de vele medewerkers een bijdrage geleverd aan deze projecten. Je bent niet betrokken geweest bij de planvorming. Immers bij planvorming spreek je je uit over het doel van het realiseren van de infra. Jouw suggestie ten aanzien van een bypass bij Meppel richting Kampen en de Hanzelijn levert geen toegevoegde waarde op. Sterker nog het voorstel leidt tot een verslechtering van het OV in het Noorden. En dit uitgesproken door een man van 60 jaar die meer dan 15 jaar zijn sporen heeft verdiend als redacteur binnenlands reizigersvervoer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *