Categorieën: Nieuws

Terug van weggeweest: de ‘Karin Dekkerpaal’

Terug van weggeweest: de zakpaal in de Steentilstraat, ook bekend als de ‘Karin Dekkerpaal’ of ‘Paal van Dekker’.

‘Het paaltje is geplaatst en voorkomt dat auto’s buiten de venstertijd tussen 5:00 en 12:00 uur vanaf Damsterdiep / Schuitendiep de straat in rijden. Veel weggebruikers gebruikten de straat steeds vaker als sluiproute’, schrijft de gemeente.

De ‘Karin Dekkerpaal’ of ‘Paal van Dekker’, zoals de verkeerspaal in de volksmond heette, werd in 2011 geplaatst op initiatief van toenmalig wethouder Karin Dekker. De paal kwam in opspraak vanwege meerdere auto’s die er tegenaan reden waardoor de paal vaak defect was alsmede de uit de hand gelopen kosten. Ook de brandweer liep er op vast.

Menno van Duinen

Bekijk reacties

  • Deze paal staat helemaal niet bekend in de volksmond als 'Karin Dekkerpaal'. Dat is een verzinsel van de auteur van dit artikel.
    Wanneer dat wel zo zou zijn dat zou googelen meerdere hits opleveren.
    In een goed artikel zou een verklaring staan waarom de paal weg is geweest.
    Nu is het een kulartikel.

  • De bedoeling is goed, maar waarom zo laag. Als die paal pakweg 1.5 meter erbovenuit steekt op chauffeurshoogte, dan rijdt er ook niemand meer tegenaan.

  • Sluiproute? Alsof de kortste weg nemen iets sluws en a-moreel is.

    Hebben de Karin Dekkers van deze wereld enig idee waarom mensen auto rijden? Alsof dat alleen maar voor de lol is. Wordt tijd dat bakfietsende beleidsmedewerkers met hoge bullshitbaanfactor, eens een week met een werkend Nederlander mee gaan. Gaan er misschien wat ogen open.
    Ogen die waarschijnlijk snel gesloten worden. GroenLinks is totaal niet links. Wat heeft Orwell met Animal Farm de ware aard van figuren die claimen het belang van de massa te verdedigen, toch goed getypeerd.
    GroenLinks is vehikel om de middenklasse uit te kleden. Electrische auto's zijn bijvoorbeeld een denivilleringsmaatregel van €12.000.000.000 terwijl voordeel voor duurzaamheid van de aarde nauwelijks bewezen zijn.

    • Rijden waar het niet mag omdat het kan is a-moreel. Het autovolk zit vol met hufters die denken dat de weg hun persoonlijke speeltuin is. Daarom zijn dit soort palen nodig.

      • Hoe schoon is de elektrische auto Appie? Of ben je gewoon egoïstisch?

        Ooit in gedoken welke stof nodig is om elektrisch te kunnen rijden?
        Hoe wordt deze kobalt gewonnen? En wie verdient hieraan?

        Door de enorme toename van elektrische auto's met een beperkte levensduur, waar x jaar later opnieuw kobalt voor moet worden gewonnen, is de run op kobalt nog groter geworden.

        Resultaat: Zieke kinderen en volwassenen (slavernij) amper geld voor levensonderhoud, laat staan voor zorg.
        Vreemd he, dat heel Afrika naar Europa emigreert.. ( of dat graag wil)

        https://eenvandaag.atavist.com/kobalt

        Ach als jij maar prettig door de stad fietst, zonder wat uitlaatgassen.
        De binnenstad is bijna ontoegankelijk geworden voor auto's dus zoveel rijdt er niet en veel bedrijfsauto's rijden op autogas..

        • Het gebruik van zeldzame metalen zal in al onze producten moeten worden teruggedrongen. Daar wordt hard aan gewerkt. Het zijn altijd de klimaatsceptici die nadelen aangrijpen om iedere verbetering in een kwaad daglicht te stellen. We zitten in een overgangsfase waarin de technologie nog volop ontwikkeld wordt.

      • @Aby; ik ben het met je eens en begrijp (al jaren) de opmars van de accu-auto niet. De toekomst is waterstof, die d.m.v. brandstofcellen wordt omgezet in stroom.
        Los daarvan kun je je afvragen hoe normaal het (nog) is om, voor je eigen transport, anderen te trakteren op een stoot kankerverwekkende, stinkende gassen. Vroeger was sigarettenrook op je werkplek heel gewoon, niemand dacht daar bij na. Dat anderen daar last van hadden was maar vreemd. Dat is nu heel anders.... Over 20-30 jaar denken we ook anders over de vanzelfsprekendheid van luchtvervuiling door voertuigen, let maar op.

    • GroenLinks een vehikel om de middenklasse uit te kleden? Klinkt als geraaskal van een Wilders stemmer.
      Hoe dan ook schelen die electrische auto's wel een hoop vieze stank. Erg prettig als je door de stad fietst.... Die smerige uitlaatgassen stinken niet alleen, ze slaan op de keel.

      • @ Marc.

        Moet je verkeershufters misschien anders gaan bekijken. Niet als overtreders van een verkeerswet, maar als misdadigers. Het als poging tot zware mishandeling/doodslag gaan beschouwen. Appen achter het stuur, meer dan tien kilometer te hard in een woonwijk? Kun je een paar maand gaan zitten.

        Gezeik met verkeershufters zo afgelopen.

      • @ Appie

        GroenLinks geen vehikel om middenklasse uit te kleden? Verklaar bijvoorbeeld die twaalf miljard euro van de middenklasse voor een flink belastingvoordeel voor rijken (en Elon Musk) - zonder dat daar er een zinnige reden aan ten grondslag ligt - dan eens. Alleen vanwege uitlaatgassen die op de keel slaan? (Hoor hiet nooit een COPD'er over trouwens, tenminste niet de laatste tien jaar).

        Wat Obamacare voor de VS was, is energietransitie en massa-immigratie voor Nederland; manier om middenklasse compleet uit te kleden. Je moet gewoon even door bevlogen gebazel van retorische vaardige psychopaten heenkijken.

        Jesse Klaver is geen psychopaat, maar een lege narcistische huls. Eentje die moeite heeft met vermenigvuldigen van miljoenen met duizendtallen; wat simpelweg een kwestie van nullen bij elkaar optellen is. Waarschijnlijk gelooft hij echt wat zijn puppetmasters in zijn mond leggen.

  • Tegenwoordig veroorzaakt fijnstof meer doden in Nederland, dan de rokers. Het was niet voor niets, dat men de binnenstad autoluw en busluw wilt maken, omdat juist op dit soort plaatsen het fijnstof zal ophopen in zeer hoge concentraties. Men roept het helaas niet hardop. Zij die nog steeds pleiten, door de auto nog steeds als zijn heilige koe te beschouwen, zien dit met oogkleppen!

    • Ga jij nu of in een gemiddeld woonhuis meten, om erna tot de conclusie te gaan komen dat deze bedroevend hoog blijkt te zij. Hoe vaak verwisseld men de filters van het luchtbehandelingssysteem in een woonhuis?

      Heb je ook geageerd tegen de bouw van de betonnen tumoren pal naast de ringwegen in deze stad? Nu nog bewust gaan bouwen pal naast de ringwegen, waar ambtenaren op het gemeentehuis en bij ROEZ met een bouwkundige achtergrond, evenals de verantwoordelijk wethouder en de betonnen dozenbouwers zelf weten hoeveel fijnstof daar naar boven wordt gezogen, om zo te worden ingeademd door huidige en toekomstige bewoners, zou je bijna crimineel kunnen noemen.

      • Persoonlijk zou ik nooit kwaad met kwaad gaan vergelden. 'Jij je betonnen mortel en dus mag ik mijn auto'. Het is allebei fout!

  • Dit is tenminste een hindernis voor auto's waar je als fietser geen last van hebt, in tegenstelling tot de tientallen verkeersdrempels die er inmiddels zijn.

  • Misschien is het een leuk idee, om een foto van Karin op de zakpaal te plaatsen.

      • Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke foto een positieve uitwerking zou hebben, op welke paal dan ook...

  • "Veel weggebruikers gebruikten de straat steeds vaker als sluiproute"

    Lekker specifieke probleemstelling ook. Geniet, maar rij met mate door de steentilstraat.
    daarbij de term sluiproute. Wat is de normale manier dan om van de steentilbrug naar de rademarkt te komen?

Recente berichten

Canadese tieners staan stil bij vrijheid in Bevrijdingsbos: “Zorgelijk als je niet weet wat de Holocaust is”

In het Bevrijdingsbos is zondagmiddag uitgebreid stilgestaan bij Bevrijdingsdag. Bij de activiteiten waren ook tieners…

33 minuten geleden

Voorbereidingen lustrumeditie Swim Challenge in volle gang: “Recordaantal doet mee aan training”

De tiende editie van de Groningen Swim Challenge gaat op 31 augustus plaatsvinden. De voorbereidingen…

2 uur geleden

Be Quick 1887 pakt thuis drie kostbare punten

Be Quick 1887 deed vanmiddag goede zaken in de vierde divisie D. Op de vertrouwde…

2 uur geleden

Verzetsheld en raadslid Johannes Swint herdacht in Oosterparkwijk: “Zijn inzet mag niet vergeten worden”

Op het Linneausplein is zaterdag verzetsheld Johannes Swint herdacht. Voor de herdenking in de Oosterparkwijk…

2 uur geleden

Automobilist botst tegen boom op Bedumerweg, bestuurder gewond

Bij een verkeersongeluk zondagmiddag op de Bedumerweg is een automobilist gewond geraakt. Dat meldt nieuwsfotograaf…

4 uur geleden

Bevrijdingsvuur brandt in Stadspark

Het Bevrijdingsvuur is zondagmiddag gearriveerd in het Stadspark. In het Stadspark vindt zondag het Bevrijdingsfestival…

4 uur geleden