Categorieën: Nieuws

GroenLinks wil haast achter plaatsen tunnel station Haren

GroenLinks wil van het gemeentebestuur weten waarom het zo lang duurt voordat de tunnel onder het station in Haren klaar is.

In september vorig jaar mislukte de plaatsing grotendeels. Er werd slechts één tunneldeel onder het spoor geschoven. Volgens het voormalige gemeentebestuur van Haren zou in maart dit jaar de rest geplaatst worden. Dit is niet gebeurd.

GroenLinks denkt dat de onervarenheid van de aannemer en de overschrijding van de grondexploitatie van 1,7 miljoen euro hier wat mee te maken heeft.

“Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging”, aldus GroenLinks raadslid en Hans Sietsma: Ook willen wij weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met de omwonenden en de raad. De omgeving van het station is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.“

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Dit zal ook bij de hernieuwde poging Helperzoom tunnel gebeuren maar ook met de tunnel in de zuidring onder het spoor door.
    Het voorstel tot poging ziet er niet goed uit.

  • De onderdoorgang gaat niet zoals gepland
    Voor het zelfde geld had het nu ook een onderdoorgang voor motorvoertuigen kunnen worden.
    De vertraging wordt veroorzaakt door de aannemer van ProRail
    Het was een positieve bijdrage van eerdere colleges maar werd ook eerder uitgesteld door ProRail straks is De Vork. Parkeerplek voor treinen eerder klaar .

  • Raar bericht, volgens de website van ProRail op 12 februari:

    Op vrijdagochtend rond 01:00 is aannemer Reimert Bouw begonnen met de werkzaamheden. Deze bestonden uit het plaatsen van het derde en laatste spoordek en het plaatsen van liftschachten. Aannemer van Oijen werkte ondertussen aan het perron en meubilair. Vanochtend vroeg is al het gereedschap weer neergelegd zodat de treinen richting Groningen en Assen weer volgens de dienstregeling konden rijden.

    Vanaf nu zal de onderdoorgang echt vorm gaan krijgen omdat de vloer en wanden kunnen worden gestort en de betonnen delen geplaatst gaan worden. Vervolgens kunnen de trappen en liften in gebruik genomen worden. Naar verwachting is de tunnel in het najaar van 2019 klaar voor gebruik.

    https://www.prorail.nl/tunnel-station-haren/nieuws/update-werkzaamheden-liftschachten-en-derde-spoordek-geplaatst

Recente berichten

Amateurvoetbal: Groninger eersteklassers voornamelijk tegen Friese clubs

De Groninger eersteklassers ontmoeten komend seizoen zes Friese tegenstanders en twee clubs uit Drenthe. Dat…

40 minuten geleden

Roeland van der Schaaf volgt Max van den Berg op als voorzitter maatschappelijke stichting FC Groningen

Roeland van der Schaaf is benoemd tot de nieuwe voorzitter van Stichting FC Groningen in…

1 uur geleden

Kunstenaar bouwt ijsbeer bij Groninger Museum na in LEGO, inclusief lichtgevende pis

We hadden in Groningen al het Academiegebouw van LEGO. Een andere kunstenaar heeft nu ook…

2 uur geleden

Omwonenden Julianaplein moeten komende weken rekening houden met geluidsoverlast

Aannemerscombinatie Herepoort gaat deze week verder met het aanbrengen van zogenaamde 'paverbarriers' langs de westkant…

3 uur geleden

Vijf mille boete voor FC Groningen vanwege vuurwerk

De KNVB heeft FC Groningen een geldboete van vijfduizend euro opgelegd. Dat doet de voetbalbond…

3 uur geleden

Gerard Smit stopt na 35 jaar als coach bij Lycurgus

Gerard Smit stopt na 35 jaar als coach bij Lycurgus. Smit wil meer vrije tijd…

3 uur geleden