Foto Andor Heij. Zuidhorn, station.
De provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler voeren vanaf aanstaande zaterdag testen uit met Automatic Train Operation (ATO), de zogeheten zelfrijdende trein.
Dit is een gloednieuwe techniek die getest wordt op het traject tussen Groningen en Zuidhorn. ATO ondersteunt de machinist om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Dit systeem is voor de machinist een automatische piloot, oftewel cruise control. De resultaten van de test worden volgende week vrijdag gepresenteerd.
“Een historisch moment voor de spoorsector en één van de innovaties die een oplossing kan bieden voor een toekomstig mobiliteitsprobleem in Nederland”, aldus de Provincie Groningen
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…
De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…
Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…
Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…
De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Bekijk reacties
Laat ProRail zich maar meer bezig houden met alle sein en wissel storingen van de laatste tijd.
En laat het treintje rijden maar over aan de machinisten.
Het ontslaan van mensen als hoger doel, dat zie je bij veel bedrijven tegenwoordig.
Vast goed voor de bonus van de directie en de aandeelhouders. Maar dat dan ook ruiterlijk toegeven lijkt wat teveel gevraagd.
De trein is extreem duur en dat komt vooral door de hoge personeelskosten. Dit biedt kansen om het financieel weer betaalbaar te maken.