“Treinstoring Zuidhorn gaat nog even duren”

nieuws
Foto: facebook.com/treinnoord/

Nog altijd kunnen er geen treinen rijden richting Zuidhorn. De storing gaat naar alle waarschijnlijkheid ook nog een tijdje duren. Dat meldt spoorbeheerder ProRail.

De storing begon woensdagochtend even na 07.00 uur. “Het is best wel een ingewikkelde storing”, vertelt woordvoerder Aldert Baas. “Er zit een storing in de treinbeveiliging. Of om heel specifiek te zijn, er zit een storing in een assenteller op het traject.” Een assenteller is een apparaat waarmee treinen gedetecteerd worden op de rails. Zonder deze detectie is treinverkeer niet mogelijk.

“Voor de avondspits hoogstwaarschijnlijk weer treinen”
“Nadat de storing gemeld werd zijn we direct ter plekke gegaan. We dachten het op te kunnen lossen door onderdelen te vervangen in het systeem, maar dit bleek de storing niet op te lossen. Op dit moment zijn we bezig om achthonderd meter aan kabel te vervangen. Hiervoor moeten we de grond in. We hopen daarmee het systeem weer werkend te kunnen krijgen zodat er voor de avondspits weer treinen kunnen rijden. Mijn advies is vooral om de reisplanners goed in de gaten te houden.”

“We pendelen met zes bussen”
Vervoersbedrijf Arriva laat weten dat het treinvervangend vervoer goed verloopt. “We hebben op dit moment zes bussen ingezet die tussen Groningen en Zuidhorn pendelen”, vertelt Tineke Witteveen van Arriva. “We zijn het busvervoer constant aan het monitoren en op dit moment verloopt het goed. Wel moeten reizigers rekening houden met een extra reistijd van ongeveer een half uur.”

Storing niet gerelateerd aan werkzaamheden verdubbeling
Baas noemt de storing erg vervelend. “Door vervoersbedrijf Arriva zijn er bussen ingezet maar desondanks vinden we het erg vervelend voor de treinreizigers.” Op het station werd in de ochtenduren ook flink gemopperd. Omdat storingen de laatste weken nogal vaak voorkomen en dat deze wellicht veroorzaakt worden door de werkzaamheden die op het traject plaatsvinden vanwege de verdubbeling. “Deze storing staat er los van”, reageert Baas. “Sinds januari zijn we de lijn wel gaan monitoren en hebben we ook geconcludeerd dat er meer storingen zijn dan normaal. Deze worden onder andere veroorzaakt door spoorlopers. Desalniettemin presteert de lijn momenteel volgens de eisen zoals die opgesteld zijn.”