Komende zomer nieuwe poging Helperzoomtunnel te plaatsen – UPDATE

Combinatie Herepoort gaat tussen 31 juli t/m 8 augustus aanstaande, na een vertraging van bijna 15 maanden, een nieuwe poging doen om de Helperzoomtunnel te plaatsen. 

Bredere schuifbanen voor betere gewichtsverdeling
Vorig jaar mei ging het inschuiven van de tunnel helemaal mis, omdat de berekeningen voor de ondergrond niet klopten. Bert Kramer van Combinatie Herepoort: “We hebben in de afgelopen periode aanvullend grondonderzoek uitgevoerd. Op basis hiervan is het plan voor het plaatsen van de tunnel aangepast. Zo maken we de twee schuifbanen waarop de tunnel op zijn plek geschoven kan worden, breder.  Hierdoor wordt het gewicht van de tunnel gespreid over een groter oppervlak, wat meer stabiliteit geeft bij het inschuiven.”

Opluchting onder verantwoordelijke bestuurders
Ook de verantwoordelijke bestuurders vanuit Rijk, Provincie en Gemeenten zijn blij dat het project verder kan gaan. Erica Slump, Hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat: “In samenwerking met prof. Hertogh van de TU Delft hebben de projectorganisaties Aanpak Ring Zuid, Combinatie Herepoort en ProRail in onderling overleg een oplossing gevonden en kunnen we verder met deze klus.”

Gedeputeerde Fleur Gräper: “Het is goed nieuws dat de tunnel deze zomer op zijn plek geschoven kan worden en ProRail toestemming heeft kunnen verlenen om de werkzaamheden mogelijk te maken.” Wethouder Philip Broeksma: “De Helperzoomtunnel is een belangrijke verbinding tussen Helpman en de wijken ten oosten van het spoor. Daarom is het goed dat er nu weer vooruitgang is voor deze verbinding”.

Projectmanager ProRail Han Berends: “We willen graag meewerken aan de komst van de Helperzoomtunnel en tegelijk treinhinder voor reizigers zo veel mogelijk beperken. De extra treinvrije periode die we nu kunnen realiseren, benutten we daarom om ook andere spoorwerkzaamheden uit te voeren. Uiteindelijk profiteert iedereen als er straks meer veiligheid is voor wegverkeer en tegelijk meer treinverkeer kan plaatsvinden”.

Kostendiscussie gaat in april verder
Over de rekening van de meerkosten van de plaatsing van de tunnel is nog geen overeenstemming, Combinatie Herepoort en Rijkswaterstaat gaan in april verder in overleg over deze kwestie. Bouwcombinatie Herepoort is verantwoordelijk voor het plaatsen van de tunnel, maar het grondonderzoek is gedaan in opdracht van Rijkswaterstaat.

ProRail heeft in afstemming met de vervoerders ruimte kunnen vinden voor een extra treinvrije periode van woensdag 31 juli 02.00 uur t/m donderdag 8 augustus 04.00 uur.

Deel dit artikel:

  1. Een kleine vijfduizend jaar na de bouw van de eerste grote piramides jn een Egypte.

    Bouwend Nederland? Een lachertje. Het is dat deze corrupte bende zo’n sterke lobby in Den Haag geeft, anders zou het – zoals het in werkelijk kapitalisme betaamt – in zijn geheel failliet zijn.
    Als we ooit nog een tunneltje willen bouwen, moeten we er Zwitsers of zo bijhalen. Grundig!

  2. Beste mensen maak hun nu niet belachelijk, dat doen ze zelf wel.Het geografisch onderzoek van 1 jan 2017 tot maart 2017 gaf al aan, dat op deze plek de vroeger 2 e verdedigings waterlinie van de stad Groningen lag, het was zelfs MUG onderdeel van Sj Dijkstra wegenbouw een van de 4 nederlandse aannemers ,dat op deze plaats lag en toch gingen de aannemers deze tunnel daar bouwen , maar dit rapport bleef tot 1 okt 2018 geheim. Wie is hier schuldig aan is ?
    Het inschuiven is gedoemd te mislukken. RWS die mij vraagt hoe zou uw deze tunnel op zn plaats leggen, ik heb de ervaring met de zinktunnels van de HSL 4 Drechtse Steden.Heb hun 2 mogelijkheden gegeven.Ben benieuwd !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *