Eerste meters spoor geplaatst op nieuw rangeerterrein De Vork

nieuws
Foto: Strukton Rail - twitter.com/struktonrail

Spoorbeheerder ProRail en Strukton Rail hebben de eerste meters spoor aangelegd op het nieuwe rangeerterrein De Vork bij Haren. Het nieuwe terrein vervangt de oude opstelsporen aan de zuidkant van het Hoofdstation.

Sinds afgelopen zaterdag, het moment dat het treinverkeer richting Zuidbroek en Assen gestremd werd, is er bij De Vork hard gewerkt om in het bestaande spoor twee wissels in te bouwen. Met deze zogenaamde 40-wissels (snelheid waarmee een trein afbuigend het wissel kan passeren, red.) is er de mogelijkheid gecreëerd om met treinen op het rangeerterrein te kunnen komen. Vervolgens konden de eerste meters spoor met dwarsliggers geplaatst worden. In totaal gaat er de komende maanden op het terrein zo’n elf kilometer spoor aangelegd worden. Een deel daarvan gaat gebruikt worden door vervoersbedrijf Arriva, het andere deel is voor de NS. Omdat de NS uitsluitend met elektrische treinen rijdt wordt dit gedeelte voorzien van bovenleiding. Het volledige rangeerterrein wordt beveiligd uitgevoerd. Dit betekent dat de treindienstleider vanuit de verkeersleidingspost wissels kan omzetten, maar ook precies kan zien waar treinen zich bevinden.

De sporen en de veertig wissels die er in totaal aangelegd gaan worden, hebben allemaal een eerder leven gehad. Ze komen uit verschillende delen van het land waar hun functie overbodig was geworden. De wissels en ook de spoorstaven hebben een behandeling gehad waardoor ze in optimale conditie verkeren voor hun nieuwe werk. Over een jaar moeten de eerste treinen gestald kunnen worden op De Vork.